Zoeken

Test: 2021 Yamaha MT-07

Verkooptopper aangescherpt

8 februari 2021
In het kader van de algemene aanpassingen voor Euro heeft Yamaha aan haar populaire middenklasse Roadster MT-07 meteen een paar cosmetische correcties en technische updates doorgevoerd. Dat moet het vriendelijke karakter alleen maar ten goede zijn gekomen, wat we bij een eerste kennismaking konden checken.

Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Yamaha

Europees succesnummer

Toen Yamaha in 2014 de MT-07 lanceerde was meteen duidelijk dat Yamaha een verdomd goed pakket had samengesteld. De combinatie van een lichtvoetig rijwielgedeelte en een koppelsterke motor, voor elke motorrijder en elke motorrijdster moeiteloos te managen, verpakt in een modern design dat je ofwel spuuglelijk, ofwel waanzinnig mooi vond. De “Dark Side of Japan”, aldus Yamaha. De nieuwe middenklasse Roadster was qua design misschien niet ieders cup of tea en het rijwielgedeelte – en dan met name de (te) slappe vering was misschien niet op het niveau dat je wensen zou, maar dat werd alles door dat fan-tas-ti-sche blok gecompenseerd. "Dus ik kom die bocht uit" gaat de MT een stuk beter af. Bijna een jaar geen launch op 'journalistentempo' hebben gedaan, maar deze 07 maakt dat wel makkelijkHad dát je niet overtuigd, dan zeker wel de prijs die nog scherper dan een Samoeraizwaard was. 

De MT-07 werd door het motorrijdend publiek met open armen ontvangen en deze fascinatie werd de jaren daarna niet minder. In tegendeel: over de jaren heeft de MT-07 niets van haar aantrekkingskracht verloren en was daarmee ook het afgelopen jaar de bestverkochte Yamaha in heel Europa. Ondanks dat alweer een paar jaartjes geleden was sinds de laatste update. Ter illustratie: in Nederland zijn er het afgelopen jaar 494 MT-07’s over de toonbank gegaan en is daarmee de op een na best verkochte motor. Enkel van de R 1250 GS zijn er meer verkocht, maar die 983 units moeten wel over twee modellen worden verdeeld: GS en GS Adventure, waarbij ook nog eens moet worden aangetekend dat BMW op 31 december vlug 59 GS’en heeft geregistreerd om op die allerlaatste dag Yamaha als marktleider voorbij te gaan. Neem dat in ogenschouw en de MT-07 is de populairste motor op dit moment. Of op z’n minst mentaal de populairste. 

Dat moet ook in 2021 zo blijven, ondanks het noodzakelijke werk dat moest worden gedaan om het kloppend hart aan de emissie-eisen van Euro 5 te laten voldoen. Eenmaal onder narcose gebracht op Yamaha’s eigen operatietafel hebben de technici ook Yamaha’s cosmetische chirurgen aan het werk gezet, om de MT-07 met wat goedgeplaatste messneden nog meer scherpte te geven. Echter zonder de lijnen van de fiets fundamenteel te veranderen. Nog steeds belichaamt de MT-07 een sportieve naakte motor voor de openbare weg, in wiens DNA de agressieve rijdynamiek in ieder geval optisch diep verankerd lijkt te zijn. De nieuwe LED-technologie rondom en in het bijzonder het nieuwe neusje
Het is wel even wennen, die nieuwe neus. Of het mooi is laten we graag in het midden. Display is supergoed afleesbaar, ondanks 'slechts' LCD

Fraaie knippers, al zeggen we 't zelf. Het zadel is superfijn, de zit is supertoegankelijk

Tsja, dat SP2 blok, moeten we dat nog iemand uitleggen? Zelfs met 2 pk en 1 Nm eraf is het gewoon fan-tas-tisch. Mag de concurrentie jaloers op zijn. Omdat 't heerlijk smeuïg en koppelrijk is en omdat het geweldig klinkt
met zijdelings prominent geplaatste luchtinlaten en Y-vormige dagrijverlichting draagt daar z’n steentje aan bij. De vraag of het nieuwe vooraanzicht mooier is laten we graag in het midden, ieder zijn smaak, maar door het design bij alle MT-modellen door te trekken is nu wel voor het eerst een familiegevoel ontstaan, net als KTM’s DUKE line-up. 

De neusgaten zijn trouwens niet alleen om optische redenen aangebracht, maar ook voor het kloppend hart, in dit geval de vloeistofgekoelde 270° paralleltwin, door Yamaha CP2 (Crossplane 2) gedoopt, de tweecilinder die ook in de Ténéré 700, Tracer 700 en XSR 700 voor de aandrijving verantwoordelijk is. De nieuwe neus zorgt voor meer lucht in het bewerkte inlaattraject, dat samen met de modificaties aan de brandstofinspuiting en ontsteking, de daarop aangepaste centrale computer en het nieuwe 2-in-1 uitlaatsysteem met grotere katalysator die dichter bij de motor is geplaatst de uitlaatgassen conform Euro-5 heeft ontgift. Ondanks de reinigingsmaatregelen heeft het blok op straat minder dan twee paardenkrachten aan vermogen ingeboet, bij nagenoeg hetzelfde maximumkoppel is de curve merkbaar sterker van onderuit. In cijfers uitgedrukt: de nieuwe CP2 haalt uit 689 cc maximaal 73,4 pk bij 8.750 toeren per minuut, het maximale koppel van 67 Nm wordt al bij 6.500 toeren bereikt, waar de 2020 versie nog 75 pk en 68 Nm had. Aangezien het afgelopen jaar bijna de helft van alle 07’s aan A2-aspiranten is verkocht zal Yamaha natuurlijk van meet af aan ook een 35 kW-versie lanceren. 

Succes geprolongeerd

Op het smalle zadel, dat met een hoogte van 805 mm zeer toegankelijk is, is het minimale verschil in performance conform de technische sheet niet merkbaar. Eerder het tegenovergestelde is het geval: het nieuwe uitlaatsysteem van de 270° tweecilinder klinkt net effe wat vetter en maakt dat bij het accelereren het Crossplane-typische pulseren tastbaar sterker voelt – zonder daarbij sterker te trillen, de balansas levert goed werk. De lineaire vermogensafgifte, die nog een tikkie beter te doseren is, en de gasrespons, Vroeger was Yamaha rood-wit of geel-zwart, maar inmiddels mag je dit coolblue wel Yamaha's nieuwe huiskleur noemendie over het hele bereik vriendelijk aanspreekt, maken dat de MT-07 niet alleen ongelofelijk gemakkelijk rijdt, maar dat je er verbazingwekkend snel thuis op voelt. 

Dat is Yamaha echter alleen gelukt door ook de rest van het pakket naadloos aan het formidabele blok aan te laten sluiten. Dat begint met de zithouding: op het smalle zadel voelen gestaltes van 165 tot 190 centimeter zich meteen thuis en hebben ze een goed gevoel voor de motor onder zich. Met dank aan de zeer goede uitsparingen om de knieën tegenaan te leggen, de ontspannen kniehoek en de toegewijde, edoch ontspannen zithouding achter het 30 mm bredere, taps toelopende aluminium stuur, dat ietwat naar boven en richting de rijder is gepositioneerd. De zit is net zo geschikt om bochten op te snuiven als om over de boulevard te slenteren, wie dat wil kan ook zo kilometer na kilometer afleggen, zonder van vermoeidheid van de bok te vallen. 

Veel leuker is het echter om over kronkelende asfaltstroken te zwaaien, daar is de MT-07 voor gemaakt, hier kan ze stoom afblazen. De kleinste bevelen om van richting te veranderen voert ze vertrouwenwekkend uit, rechtlijnig en precies, zonder daarbij nerveus of geprikkeld op dingen te reageren. Lichtvoetig en neutraal legt ze alle bochten af, laat zich moeiteloos insturen en van het ene op het andere oor leggen bij steeds indrukwekkendere hellingshoeken. Niets komt als een verrassing, niets werkt onwillig, de MT is een motorfiets die haar rijder op elk vlak van de rijdynamiek het gevoel geeft hem of haar tot dienst te staan. At your service. 

Het geringe rijklaargewicht van net 184 kilo draagt daar ook z’n steentje aan bij – tegenover het Euro 4 model is de MT-07 weliswaar drie kilo zwaarder geworden, maar wie heeft er het afgelopen jaar geen coronakilo’s bij zien komen? Bovendien heeft Yamaha de setup van de telescoop voorvork en de monoshock achter aangepast:zowel de voor- als achterkant reageert niet alleen beduidend beter op oneffenheden in het wegdek, maar dempt duidelijk beter en zorgt voor een strakke wegligging, ook wanneer de kraan flink wordt opengedraaid. De MT is zo goed uitgebalanceerd dat haar 73 paardenkrachten voldoende zijn voor volwaardig rijplezier 
Iets grotere schijven in combinatie met 4-zuiger klauwen zorgen voor betere vertraging, zodat dat het ten koste van de doseerbaarheid in het hendel is gegaan

Achterbrug is een lust voor het oog, grotere inlaat voor betere ademhaling

Plaatje, toch?
dat op binnenwegen niets te wensen over laat – meer dan dit heb je niet nodig. Zelfs op minder vertrouwenwekkende en soms nog vochtige ondergronden neemt het vertrouwen niet af, omdat de nieuwe Michelin Road 5 – aan de voorkant in specifieke A-uitvoering – banden veel feedback geven en over een groot grensbereik beschikken. 

De Yamaha technici hebben het nieuwe remsysteem op het vriendelijke karakter van de MT-07 afgestemd. Grotere remschijven met semi-Monobloc vierzuiger remklauwen voor zorgen voor zeer effectieve, maar zeker niet giftige vertragingen, die ook minder ervaren piloten zouden doen afschrikken. Het vijfvoudig instelbare remhendel geeft je een goed gevoel om de motor effectief te vertragen, waardoor het gebruik van ABS tot echte noodsituaties blijft beperkt. 

Daarnaast is de MT-07 ook praktischer geworden, zonder op kleine details te hebben bespaard: de kentekenplaathouder is nog steeds uit solide metaal en niet uit goedkoop kunststof, de hevels zijn nu versierd in hoogwaardig zwart en het nieuwe monochrome LCD-display met donkere ondergrond is beter afleesbaar en sinds kort vanaf de linker armatuur aan het stuur om te zetten. Ten opzichte van KTM en Kawasaki, die met een TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit zijn uitgerust, loopt de MT weliswaar achter, maar zolang je niet op een van die motoren stapt weet je niet beter en is er niets op het display aan te merken. 

Conclusie

Met de nieuwe MT-07 heeft Yamaha het Hyper Naked DNA van haar middenklasse Roadster aangescherpt, maar zonder dat dit ten koste van de rijbaarheid is gegaan. De motor is zelfs gemakkelijker te besturen en biedt daardoor zowel beginners als experts een enorme plus aan onbezorgd rijplezier – dan klinkt € 8.199 voor het “Easy going met Punch” wel heel erg aanlokkelijk. 

Wie zijn MT nog net effe wat scherper maken wil, kiest voor het prijskaartje van € 482,75 het Sportpakket Pro met zwart getint windscherm, sportievere kentekenplaathouder, scherpere LED-knipperlichten en een set tankpads voor de zijkanten van de tank. Wie praktischer van aard is en de MT meer als dagelijks vervoermiddel wil gebruiken, kiest vermoedelijk voor het Urban pakket met bagagedrager, topkoffer, sportief windscherm en UBS-aansluiting. Eveneens voor € 482,75.

Technische gegevens

 

Merk/Model Yamaha 2021 MT-07
Motor
Type tweecilinder paralleltwin
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 689 cc
Boring x slag 80 x 68,6 mm
Compr. verh. 11,5:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking TCI
Starter electrisch
Benzinetoevoer benzine-injectie
Smering wet sump
Vermogen 73,4 pk @ 8.750 tpm
Koppel 67 Nm @ 6.500 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6
Finale reductie tandwielen
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis
Frame diamant stalen buisframe
Wielbasis 1.400 mm
Balhoofdhoek 24,5°
Naloop 90 mm
Vering voor 41 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter monocross, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Veerweg voor 130 mm
Veerweg achter 130 mm
Voorrem dubbele schijf 298 mm, 4-zuiger remklauw, ABS
Achterrem enkele schijf 245 mm, 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband 120/70 ZR 17"
Achterband 180/55 ZR 17"
Afmetingen
Lengte 2.085 mm
Breedte 780 mm
Hoogte 1.105 mm
Zadelhoogte 805 mm
Gewicht 184 kilo rijklaar
Tankinhoud 14 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijs A2 na aanpassing
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 8.199,00
Adviesprijs BE € 7.499,00
Importeur NL Yamaha Motor Nederland
www.yamaha-motor.nl