Zoeken

Dubbeltest: Moto Guzzi V7 Special en V7 Stone

Best bewaarde geheim

14 juli 2021
Mocht het je zijn ontgaan – Moto Guzzi viert dit jaar haar 100-jarige bestaan en heeft zich daarmee bij de illustere club gevoegd met legendarische merken als Royal Enfield en Harley-Davidson. Een van de belangrijkste modellen is ongetwijfeld de in 1965 gelanceerde V7 geweest, waarvan eind vorig jaar de vierde generatie werd gepresenteerd.

Als het oudste bestaande Italiaanse motormerk dat sinds z’n oprichting in 1921 onafgebroken in productie is geweest, heeft Moto Guzzi haar eeuwfeest gemarkeerd met de introductie van een aantal nieuwe modellen – drie om precies te zijn – voor een van haar meest historische platforms: de V7, bestaande uit de klassiek ogende € 11.799 kostende V7 Special, leverbaar in grijs of blauw met een witte striping, 100 jaar onafgebroken in productie. D'r zijn niet zoveel merken die dat kunnen zeggeneen bruin zadel, spaakwielen met aluminium naven, dubbele analoge tellers en CNC bewerkte koelribben, de ietwat modern-gestylde V7 Stone, met z’n sinister ogende volledig zwarte aandrijving, bijzonder stijlvolle 6-spaaks gietaluminium wielen, een enkele digitale teller en LED verlichting, die voor het prijskaartje van € 11.199 leverbaar is in de matkleuren blauw, zwart en donkeroranje en tot slot de € 300 duurdere V7 Stone Centenario, die is gespoten in het legendarische zilver en groene kleurschema van de 350cc Grand Prix racers (en niet te vergeten: de 500cc V8) uit de jaren ’50 van de vorige eeuw. Alle drie de fietsen worden standaard geleverd met schakelbare tractie controle (MGTC), waarbij je de keuze hebt uit twee settings, en Continental tweekanaals ABS, buiten dat is elektronica de V7 (gelukkig) vreemd. 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Oli Tennent