Zoeken

Yamaha roept 2020-2021 XV95C terug in VS vanwege poreuze carters

21 oktober 2021
Yamaha heeft in de Verenigde Staten een terugroepactie voor de XV95C uitgerold. Door een fout in het gietproces bestaat de kans dat de carters van het motorblok poreus zijn en daardoor olie kunnen gaan lekken.

Vroeger werd er van Britse, Amerikaanse en ook de Italiaanse motoren vaak gezegd dat er meer olie onder dan in het carter zat, en waren de Japanse fietsen juist het toonbeeld van kwaliteit, dus is het best ironisch dat Yamaha juist in de V.S. een terugroepactie heeft moeten uitrollen voor de XV950 omdat de kans bestaat dat het blok olie lekt.

Wat is er aan de hand? In de summiere informatie die Yamaha aan de National Highway Traffic Safety Administration heeft overhandigd zegt Yamaha in juni 2021 te hebben ontdekt dat in het spuitgietproces van de carters een overmaat aan lossingsmiddel in de mallen is aangebracht, waardoor deze te hard afkoelden en er porositeit in de carters ontstond. 

In het gietproces werd vervolgens de hoeveelheid lossingsmiddel aangepast om de optimale temperatuur van de gietmal te behouden, waarmee het probleem was opgelost. Lossingsmiddel wordt, opgelost in water, in de gietmal aangebracht om ervoor te zorgen dat het gegoten product niet aan de mal blijft kleven. 

Dat betekent dus dat in de VS nu 233 motoren terug naar de dealer moeten, waar de carters op porositeit en olielekkage zullen worden geïnspecteerd. Als een olielekkage wordt ontdekt zal dit door de dealers worden gerepareerd.