Zoeken

Kawasaki roept W800 terug om uitvallen claxon

11 maart 2022
Kawasaki heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2019-2022 W800. Als gevolg van de trillingen van het motorblok kan er een breuk ontstaan in de bedrading van de claxon, waardoor deze niet meer functioneert.

Al in maart 2020 ontving Kawasaki Heavy Industries (KHI) een eerste melding van de Japanse distributeur (KJI) van een claxon die het niet meer deed vanwege een breuk in de stekker van de bedrading van de claxon. 

Onderzoek wees uit dat er sprake was van een vermoeidheidsbreuk en dat de breuk dus niet het gevolg was van een impact. KHI probeerde de breuk na te bootsen, maar slaagde daar niet in. In de loop van 2020 ontving KHI nog eens 6 meldingen vanuit de Japanse markt.

In januari 2021 probeerde KHI de frequentie van de trillingen die tijdens het rijden ontstaan te bepalen en of deze hoger was dan bij andere modellen, waardoor er eerder een vermoeidheidsbreuk zou kunnen ontstaan. Het aantal incidenten bleef oplopen, in de periode maart - juli 2021 ontving KHI nog eens 9 meldingen vanuit de Japanse markt.

In eerste instantie leverde dat niets op, pas nadat de frequentie en de amplitude van de motortrillingen werden gemoduleerd kon het voortijdige falen worden nagebootst, maar KHI dacht dat de omstandigheden zo uitzonderlijk waren dat het in de praktijk maar zelden tot die breuk zo leiden. 

Desondanks besloot KHI om een rubberen demper te ontwikkelen om de trillingen te reduceren, en vervolgens een terugroepactie uit te rollen. Bij de Kawasaki dealer zal de complete claxon-unit worden vervangen door het de nieuwe met rubberen demper.