Zoeken

Zero FXE: de motor van morgen, vandaag te rijden

13 juli 2021
Zero Motorcycles, de Amerikaanse fabrikant en marktleider van elektrisch aangedreven motorfietsen, heeft vandaag de nieuwe FXE onthuld. De FXE is het resultaat van een samenwerking met gerenommeerd ontwerper Bill Webb van Huge Design en belichaamt volgens Zero de motorfiets van morgen, vandaag te berijden.

 

Zero Motorcycles neemt niet langer genoegen met een positie als marktleider binnen hun segment, maar wil er een revolutie in bewerkstelligen. De samenwerking met Bill Webb van Huge Design in San Francisco benadrukt de ambitieuze doelstelling om de volledige industrie de toekomst in te loodsen. 

“Als toonaangevend bedrijf in zijn sector is Zero verplicht om te blijven innoveren”, zegt Umberto Uccelli, Vice-president & managing director EMEA van Zero Motorcycles. “Onze leidersplaats betekent ook dat we de verantwoordelijkheid hebben om vorm en functie van de moderne motorfiets naar het volgende niveau te tillen. Om de passie van talloze rijders op een compleet nieuwe manier te doen branden. De FXE levert het design, de technologie en de rijervaring die men mag verwachten van een motorfiets van de toekomst.”

Om een model te creëren dat visionair is, zelfs in de progressieve wereld van de elektrische motorfietsen, deed Zero Motorcycles beroep op de meest scherpe geesten en de meest geavanceerde technologie. Het ontwerpproces van de FXE begon dan ook reeds jaren geleden in 2018, toen Zero samenwerkte met Bill Webb voor een custom build van de Zero FXS. Met die samenwerking groeide ook de inspiratie voor elementen van toekomstige modellen van Zero Motorcycles.

Webb pakte de zaken anders aan. Hij ontwierp iets dat grenzen verlegt en tegelijk herkenbaar blijft en een realiteit zou kunnen worden. “Het is een design gestoeld op de “rauwe” invloeden afkomstig van benzinemotoren en vermengd met de naadloosheid, stevigheid en netheid van elektrisch.”, zegt Webb. “Bruce Lee was zowaar onze filosofische inspiratie: ranke gespierdheid, en tegelijk beweeglijk en snel.”.

De FXE focust de rijervaring opnieuw volledig op zijn meest pure, opwindende vorm. De fysieke kant van de motor staat volgens de Amerikanen op een ongezien niveau in de wereld van de powersport met een "adembenemend design, sensationele technologie en spectaculaire rijervaring." Volgens Zero is de combinatie van al die elementen het resultaat van een zorgvuldig uitgekiende balans tussen de visionaire geest van Bill Webb en de pure kracht van de elektrische krachtbronnen van Zero Motorcycles.



Hoe puur die kracht is? Om Zero te citeren: "Een baanbrekend ontwerp als dat van de Zero FXE schreeuwt om de meest geavanceerde krachtbron die er bestaat. Dankzij de legendarische ZForce 75-5 luchtgekoelde IPM (Interior Permanent Magnet) borstelloze motor, gevoed door het 7,2 kWh Li-Ion geïntegreerde accupakket en aangestuurd door Zero’s eigen besturingssysteem Cypher II, is de FXE meer dan enkel een knappe verschijning."

In gewone taal: de FXE wordt aangedreven door een borstelloze motor met een vermogen van 34 kW, ofwel 46 pk bij 4.300 tpm, maar veel interessanter is het maximum koppel van 106 Nm dat over het hele toerenbereik leverbaar is. Volgens Zero heeft de FXE een bereik van 161 km in de stad, bij gemengd gebruik is dat nog altijd 120 kilometer. De motor, die geschikt is voor het A2 rijbewijs, heeft een topsnelheid van 137 km/u. 

De FXE heeft een 7,2 kWh accupakket, waarvan de standaard oplaadtijd tot 95% 9,2 uur bedraagt. Met 1 kW Rapid Charger is dat 3,6 uur, de minimale oplaadtijd bedraagt anderhalf uur. De fiets is verder uitgerust met een premium 5” full-colour TFT-display en LED-verlichting voor- en achteraan. De fiets combineert intelligentie en kracht met een ontwerp dat steunt op een laag gewicht en wendbaarheid. Hoe licht vraag je je af? Zero geeft 'm op voor 135 kilo en dat is echt superlicht. 

De Zero FXE zal te verkrijgen zijn in België en Nederland voor €13.880.