Zoeken

Triumph Rocket 3 R en Rocket 3 GT: 167 pk powercruisers

31 juli 2019
Na eerder al de Triumph Factory Custom (TFC) versie te hebben aangekondigd heeft Triumph nu het doek gelicht van de 2020 Rocket 3. 's Werelds dikste Cruiser wordt in twee uitvoeringen op de markt gezet: Rocket 3 R en Rocket 3 GT, waarbij de R als de ultieme krachtige roadster en de GT als relaxte cruiser met nog meer moeiteloze tourcapaciteiten moet worden gezien.

Met de komst van Euro 4 leek het over en uit te zijn voor de legendarische Rocket III, die in 2004 een indrukwekkende entree maakte in de Cruiser scene. Exact vijftien jaar na datum hoopt Triumph met de compleet vernieuwde versie, die nu als Rocket 3 door het leven gaat, dat nog eens dunnetjes over te doen.


Met een topvermogen van 167 pk en een maximum koppel van 221 Nm geeft de Britse raket zijn concurrent uit Bologna in ieder geval het nakijken. 

Want dat nieuwe blok, dat is waar het om draait bij beide nieuwe Rocket 3 modellen. De 2.500cc driecilinder - we herhalen nog even: twee-en-halve liter driecilinder - is van de grond af aan nieuw opgebouwd en is nu zoals gezegd goed voor een verbazingwekkend topvermogen van 167 pk @ 6.000 toeren per minuut en dat is maar liefst 11% meer dan z'n voorganger. Minstens zo indrukwekkend (en in de praktijk nog véél belangrijker) is het ongekende koppel van 221 Nm, dat al bij 4.000 toeren per minuut wordt bereikt. Daar steekt die 129 Nm van een Diavel maar schril bij af. 

Om dat te realiseren zijn ze in Hinckley meer dan grondig te werk gegaan. Triumph spreekt van een nieuwe carterassemblage, een nieuw smeersysteem met dry sump en een integrale olietank en nieuwe balansassen, die samen een gewichtsbesparing van 18 kilo hebben opgeleverd. Uiteraard is ook aan het in- en uitlaattraject gewerkt, met in het oog springend het vette hydrogevormde uitlaatsysteem dat volgens Triumph ontworpen is voor een perfecte uitlaatrouting, die van de kop via de gecombineerde katalysator naar de drievoudige einddemper stroomt en een unieke, diep grommende driecilinder sound moet opleveren. 



Nu vraagt een twee-en-halve liter motor met megaveel koppel om een koppeling met zware drukveren teneinde niet meteen te gaan doorslippen, waarvoor een sterk getrainde linkerhand geen overbodige luxe zou zijn, maar dat hebben ze in Hinckley gefikst met een 'torque assist' hydraulische koppeling, die dus lekker licht te bedienen is. Bovendien is de nieuwe zesversnellingsbak met schuine vertanding van de Rocket 3 ontwikkeld om soepeler, sterker en lichter te zijn dan een standaard versnellingsbak De übercruiser is terug, en hoe...en specifiek ontworpen om de grotere koppelcapaciteit van deze nieuwe generatie mogelijk te maken.

Net als de recente serie Triumph’s, levert het Rocket 3-motorblok moderne capaciteiten met ride-by-wire, evenals een gevoelig, ingebouwd koelvloeistofsysteem voor verbeterde prestaties en een nog efficiëntere rit. Beide Rocket modellen hebben een lage onderhoudsinterval van 16.000 kilometer en zijn voorzien van een uitgebreid elektronicapakket met instelbare tractiecontrole, cruise control, hill hold control en 4 rijmodi, allen gestuurd door de IMU. Ook het geoptimaliseerde bochten-ABS is standaard gemonteerd op de Rocket 3 R en GT. 

En nu we 't toch over elektronica hebben: beide modellen hebben standaard een sleutelloos contact, LED verlichting rondom inclusief LED dagrijverlichting en een 2e generatie FTF dashboard. Handvatverwarming is standaard op de GT en kan op de R als accessoire worden gemonteerd. 

Motorisch gezien hebben we geen verschillen kunnen ontdekken tussen de R en GT en datzelfde geldt ook voor het rijwielgedeelte. Beide modellen zijn uitgerust met een volledig instelbare Showa achtershock met piggyback reservoir en een 47mm Showa upside down voorvork die qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar is. Om de 291 kilo drooggewicht (294 kilo voor de GT) weer tot stilstand te krijgen zijn Brembo Stylema radiale Monobloc vierzuiger remklauwen voorzien en dat zijn zo'n beetje de beste remmen die op dit moment voor consumenten te koop zijn. Trouwens, nog even dit voor wie 291 kilo achterlijk zwaar vindt: het is meer dan 40 kilo minder dan de oude Rocket III. 

Tot zover de overeenkomsten, over naar de dingen die de Rocket 3 R onderscheidend ten opzichte van de Rocket 3 GT maken. We beginnen bij de wielen, die bij de R een mooie zwarte afwerking hebben, waar bij de GT de Britten een stap verder zijn gegaan met een machinale bewerking op de velg en de spaken. Beide modellen zijn trouwens uitgerust met dezelfde Avon Cobra banden die speciaal voor de Rocket 3 zijn ontwikkeld. 

De prachtig ontworpen enkelzijdige swingarm levert een duidelijke bijdrage aan de strakke stijl van de Rocket 3, met offset monoshock-ophanging en hoogwaardige afwerking van de achterasbehuizing. Het stijlvolle intern bedrade stuur versterkt verder het krachtige gevoel en de indrukwekkende Gaat anders nog best de hoek om, voor zo'n mastodontzithouding op de motorfiets. Het Rocket 3 R-model is voorzien van een stuur in roadster-stijl, terwijl het Rocket 3 GT-model een op touring gericht stuur heeft dat het comfort en de mogelijkheden voor touring verbetert.

Beide modellen worden geleverd met een goedgevormd berijders- en passagierszadel, met onder het zadel een gegoten aluminium afwerking om zo een unieke vloeiende lijn door de gehele motorfiets te creëren. De set-up voor elke Rocket 3 is zodanig ontworpen dat deze eenvoudig kan worden veranderd van duo naar single gebruik, met optionele toevoeging van een extra opvulpad voor een nog betere look met alleen berijderszadel. De Rocket 3 R is uitgerust met een op roadster georiënteerd berijders- en passagierszadel, met een lage zithoogte van 773 mm, terwijl de Rocket 3 GT een voor touring geoptimaliseerd berijders- en passagierszadel

heeft met een nog toegankelijkere zithoogte van 750 mm. De Rocket 3 GT is bovendien uitgerust met een rugsteun van geborsteld aluminium.

Voor maximaal comfort voor elke berijder biedt elk Rocket 3-model een aantal ergonomische verstelmogelijkheden aan. De voetsteunen van de Rocket 3 R hebben twee verticale positie-instellingen waaruit je kunt kiezen (0 mm / -15 mm), terwijl de Rocket 3 GT foot-forward voetsteunen biedt met drie horizontale standen (-25 mm / 0 mm / +25 mm), en ook een in hoogte verstelbare rugsteun voor de passagier.

"De nieuwe Rocket 3-serie profiteert ook van het hoge, klassebepalende niveau van afwerking en detaillering van Triumph, dat bijdraagt ​​aan zijn prachtige stijl," zo is in Triumph's perskit te lezen. Deze mooie kenmerken omvatten een krachtig gevormde brandstoftank met het kenmerkende design-DNA van Triumph, geborstelde roestvrij stalen tankband en mooie aluminium Monza-stijl kap, geborsteld aluminium luchtfilterafdekking, geborsteld aluminium koelvloeistof- en olievuldoppen in Monza-stijl, gefreesde vinnen op de carter, hoofd- en nokkenafdekking, geborstelde hitteschilden en eindkappen op de uitlaat en elegante verborgen passagiersvoetsteunen met uniek inklapbaar ontwerp.



Ter complementering van hun unieke uiterlijk, is er voor elk Rocket 3-model keuze uit 2 alternatieve kleurenschema’s:
Rocket 3 R
Korosi Red
Phantom Black
Rocket 3 GT
Silver Ice en Storm Grey met een Korosi Red pinstripe applicatie
Phantom Black

Prijs en levertijd is nog niet bekend.