Zoeken

Grote updates voor 2025 Multistrada V4

20 september 2024
Vier jaar na de lancering van de Multistrada V4 heeft Ducati haar dikke hoogpoter vernieuwd. Naast een opgefrist design hebben de Italianen met name het uitgebreide elektronicapakket naar een nog hoger niveau getild.

Een uitgebreidere deactivering van de achterste cilinderbank, een uitgebreidere monitoring van alle sensoren via het zogenaamde Ducati Vehicle Observer, nieuwe Skyhook EVO semi-actieve vering voor de S en aangepaste vering voor de standaard V4, uitbreiding van radar gestuurde functies en een opgefrist design, dat is in een notendop de 2025 Multistrada V4 en Multistrada V4S. 

Te beginnen met dat laatste. Meest in het oog springend is de neus, die agressievere proporties heeft gekregen dankzij de nieuwe messcherpe koplampunit en 'm daardoor dichter bij de Panigale V4 heeft gezet. De dubbele koplamp wordt benadrukt door de nieuwe gespoten delen die de unit volledig omlijsten, waardoor deze prominenter aanwezig is. Net als de 916 en de 1098. 

Dan het blok. Wat prestaties betreft heeft Ducati - behalve de aanpassing naar Euro 5+ - alles bij het oude gelaten, met een topvermogen van 170 pk bij 10.750 tpm en een maximum koppel van 124 Nm bij 9.000 tpm. Het verschil ten opzichte van het huidige model zit 'm puur en alleen in de deactiveringsstrategie van de achterste cilinderbank die is verruimd. 

Was voorheen de achterste bank alleen bij stilstand of stationaire loop uitgeschakeld, nu wordt de bank pas weer ingeschakeld bij een bepaalde gasstand of wanneer een bepaalde snelheid is bereikt. Volgens Ducati moet daarmee het verbruik met 6% zijn gedaald. 

Wat rijwielgedeelte betreft heeft Ducati het scharnierpunt van de achterbrug met 1 mm verhoogd, waardoor het anti-squat effect van de achtervering is vergroot. Volgens Ducati moet de Multistrada daardoor preciezer en effectiever te rijden zijn, zelfs bij volle belaging. Op de V4 S heeft de monoshock een groter veervoorspanningsbereik gekregen, van 12 naar 20 mm. 



Volgens Ducati is daardoor de standaardkalibratie in de verschillende beladingsmodus evenwichtiger en wordt het effect van de automatische verlagingsfunctie vergroot in situaties met een grotere belading, bij het reizen met bagage en een passagier. De Automatic Lowering Device verlaagt de achterkant met 30 mm wanneer de snelheid onder de 10 km/u komt en brengt deze boven de 50 km/u weer automatisch terug.

De Skyhook DDS EVO semi-actieve vering is uitgerust met een zelf nivellerende functionaliteit, die een constante afstelling garandeert in de configuraties “Rijder”, “Rijder + Passagier” en “Bagage”, zodat de karakteristieken van het voertuig altijd onveranderd blijven. Bovendien kun je nu, ongeacht de geselecteerde rijmodus, de respons van de vering tijdens het rijden wijzigen met een schakelaar links op het stuur. 

Nieuw voor 2025 is de door Ducati tot DVO - Ducati Vehicle Observer - gedoopte functie die de Multistrada nog veiliger en efficiënter moet hebben gemaakt. DVO maakt een schatting van de krachten die op de fiets worden uitgeoefend en de belasting die de motor kan dragen in verschillende rijomstandigheden, waarbij de input van 70 sensoren wordt gesimuleerd. Volgens Ducati is met de DVO, die door Ducati Corse in de MotoGP is ontwikkeld, de strategie van het bochten-ABS en de wheelie- en tractiecontrole verfijnd. 

De nieuwe Multistrada V4 heeft ook drie niveaus van EBC (Engine Brake Control), waardoor de rijder de motorrem kan aanpassen aan zijn rijstijl. Tot slot moduleert het Electronic Combined Braking System (ECBS), met zijn geavanceerde strategieën en functies, de werking van de voor- en achterrem om altijd ideale prestaties te garanderen, nu ook op basis van de belading.

Naast de front-to-rear strategie, die de achterrem beheert zelfs wanneer alleen de bediening van de voorrem wordt gebruikt, de nieuwe Multistrada V4 is nu uitgerust met een ongekende rear-to-front strategie die de remkracht optimaliseert wanneer alleen de achterrem wordt gebruikt.

Tot slot de in samenspraak met Bosch ontwikkelde radar technologie, die bij het huidige model in een nog apart af te rekenen Travel & Radar pakket was ondergebracht en voor de 2025 versie twee variaties heeft: Sport Travel & Radar en Adventure Travel & Radar. 

De nieuwe uitvoeringen zijn voorzien van een middenstandaard, verwarmde handvaten en zadels, en natuurlijk radar aan de voor- en achterzijde. De Sport uitvoering voegt zijkoffers en gesmede velgen toe, die dankzij een gewichtsvermindering van 2 kg de Multistrada V4 lichtvoetiger en sportiever maken, terwijl de Adventure wordt gekenmerkt door aluminium koffers en spaakvelgen. 

Naast adaptieve cruisecontrol en dodehoekherkenning is het radarsysteem nu met Forward Collision Warning uitgebreid, die je met een pop-up in het display waarschuwt wanneer je het voertuig voor je te dicht bent genaderd. 

De 2025 Ducati Multistrada V4 staat vanaf november 2024 bij de dealer in de drie kleurstellingen Ducati Red, Thrilling Black en Arctic White.