Zoeken

BMW komt met M 1000 R Hypernaked: 207 pk bij 199 kilo

20 september 2022
BMW Motorrad heeft de aanval geopend op het Hypernaked segment. Voor 2023 wordt de M-serie uitgebreid met de M 1000 R, die hetzelfde blok krijgt als de 2023 S 1000 RR. De specificaties? Een topvermogen van 207 pk en 113 Nm koppel bij een rijklaargewicht van 199 kilo.

Op straat heb je d'r eigenlijk helemaal geen ene sodeju aan, maar dat maakt het rijden op een Hypernaked niet minder vet. De kick die je krijgt wanneer je 200+ paardenkrachten de vrije teugels geeft is echt waanzinnig - uiteraard op een circuit want op straat zouden we dat nooit doen... ahum...

Nu had BMW met de S 1000 R al best een snelle naked in huis die wat rijsensatie betreft zeker in de categorie Hypernaked mag worden geschaard en waar Ron vorig jaar nog behoorlijk rappe tijden mee wist te zetten op het circuit van Mettet. Maar ondanks z'n knappe looks dankzij het M-pakket had de eenliter vier-in-lijn op papier 'slechts' 162 pk en hoe je het ook went of keert, daar maak je aan te toog tegenwoordig echt geen indruk meer mee.

Nu had BMW er voor kunnen kiezen om de S 1000 R de performance van een échte superbike te geven, maar dikke kans dat ze daarmee veel potentiële S 1000 R klanten weer hadden afgeschrikt. Iedereen vindt 200+ pk weliswaar übervet, maar wanneer de keuze moet worden gemaakt heeft de boerennuchterheid vaak de overhand die zegt dat 150 pk voor een Naked al meer dan genoeg is.

Een echte niche dus, die markt voor Hypernakeds, net als de markt van eenliter Superbikes, maar dat betekent dus wél dat er een markt voor dit soort motoren is, hoe ontzettend klein de verkoopaantallen ook mogen zijn. Net als die Superbikes kunnen ook de Hypernakeds als de boegbeelden worden gezien. Motoren waar iedereen tegenop kijkt, om uiteindelijk voor een kleinere (en vooral ook goedkopere) versie (als in het geval van BMW de F 900 R of G 310 R) te gaan.

Officieel heeft BMW Motorrad nog helemaal niets vrijgegeven over de M 1000 R, maar de Duitsers hebben al wel bij de instanties het papierwerk voor homologatie ingediend en daar kan het een en ander al uit worden afgeleid. 



Zo krijgt de M 1000 R hetzelfde blok als de 2023 S 1000 RR, goed voor een topvermogen van 207 pk bij 13.750 tpm en een maximum koppel van 119 Nm dat bij 11.000 tpm wordt afgegeven. Dat is een enorm contrast met het blok van de huidige S 1000 R, dat het met een lullige 165 pk @ 11.000 tpm en een maximum koppel van 114 Nm bij 9.250 tpm moet doen.

De cijfers laten zien dat de M 1000 R veel meer op het circuit is gericht, zowel vermogen als koppel wordt bij veel hogere toerentallen afgegeven, wat de S 1000 R waarschijnlijk op straat wel de fijnere motor zal zijn. De M 1000 R heeft ook een beduidend hogere topsnelheid van 280 km/u (slechts 20 km/u langzamer dan de S 1000 RR), waar dat bij de S 1000 R 'slechts' 255 km/u is.

Wat het rijwielgedeelte betreft is het koffiedik kijken in hoeverre BMW frame en vering heeft aangepast. Wel blijkt uit de specs dat de de M 1000 R qua lengte iets korter is, maar wel ongeveer een 25 mm langere wielbasis heeft. De M 1000 R is ook ongeveer 40 mm breder, wat duidt op een breder stuur voor meer hefboomwerking. Standaard zal een stuurdemper zijn voorzien en de vering zal qua specs op het sterkere blok zijn aangepast.

Blijft de vraag hoe de M 1000 R er qua styling uit zal komen te zien, maar wij gokken op een mix tussen de M 1000 RR en de huidige S 1000 R M-edition. Ofwel: de looks van de M-edition, voorzien van winglets en de carbon wielen à la M 1000 RR. Wel weten we dat de toepassing van carbon niet tot een gewichtsreductie heeft geresulteerd, de M 1000 R wordt opgegeven voor 199 kilo rijkaar en dat is exact gelijk aan de huidige S 1000 R. 



Tot slot het prijskaartje. Reken maar dat voor de M 1000 R heel erg diep in de buidel zal moeten worden getast. Voor de S 1000 R M-edition moet al meer dan 28k op tafel worden gelegd, we denken dat de M 1000 R veel dichter in de buurt van de M 1000 RR dan die S 1000 R M-edition zal liggen.