BMW 2019 S1000RR: 207 pk bij 193,5 kg
“Onze uitdaging was om de voorganger – die tien jaar lang op elk vlak domineerde – aanzienlijk te verbeteren ten aanzien van performance. Dit vertaalden we naar duidelijke doelstellingen: een seconde sneller op het circuit, meer dan 10 kg lichter en makkelijker te besturen. Deze doelen vormden de basis voor iedere beslissing. Het resultaat is een fascinerende, nieuwe motorfiets die ons eigen oogmerk overtreft en opnieuw de benchmark vormt”, aldus Claudio De Martino, Vehicle Technology Team Leader.
De BMW S1000RR werd in 2009 gelanceerd en begint nu aan zijn derde, compleet nieuwe generatie. Behalve meer vermogen was het doel om de fiets op het circuit tenminste 1 seconde sneller te maken, een gebruiksvriendelijker design te creëren en nog meer controle te bieden. De BMW S1000RR laat volgens de Duitsers niets te wensen over op bochtige provinciale wegen en op het circuit, vooral dankzij de Dynamic Traction Control en Wheelie Control, ABS Pro en Hill Start Control (inderdaad, op een Supersport) die naar een nog hoger niveau zijn getild. Dat geldt ook voor de LED-verlichtingstechniek en het grote TFT-display.
Maar laten we eerst beginnen met de nieuw ontwikkelde, 4 kg lichtere viercilinder-in-lijn, die nu wordt opgegeven voor een topvermogen van 207 pk bij 13.500 toeren per minuut en een maximum koppel van 113 Nm dat 2000 toeren eerder beschikbaar is. Behalve de verbeterde flow van in- en uitlaatkanaal maakt ook de BMW ShiftCam Technologie zijn debuut: een nieuw ontwikkelde techniek met variabele kleptiming en -slag in het inlaattraject. Het nieuwe inlaat- en uitlaatsysteem (1,3 kg lichter) draagt eveneens bij aan het sportieve rijgedrag. Het hogere koppel zorgt voor rijdynamiek en een betere sprintcapaciteit door de vloeiende koppelcurve.
De nieuwe RR beschikt standaard over vier rijmodi: ‘Rain’, ‘Road’, ‘Dynamic’ en ‘Race’. De optionele ‘Rijmodi Pro’ bieden drie extra rijmodi (Race Pro 1-3) voor gebruik op het circuit. Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Wheelie Control en gasrespons zijn hierbij naar eigen smaak aan te passen. Andere onderdelen van de optionele Rijmodi Pro zijn Launch Control en de instelbare Pit Lane Limiter. Supersnel schakelen gebeurt met behulp van de Schakelassistent Pro die standaard is op de nieuwe S1000RR.
Nog niet genoeg elektronica voor je? De S1000RR is standaard voorzien van ABS Pro, Dynamic Traction Control (DTC) en Wheelie Control. Alle controlesystemen hebben een nieuwe afstelling voor betere rijkwaliteiten en -karakter. De standaard ABS systemen van BMW Motorrad leveren al een hoge mate van controle bij het remmen in een rechte lijn. ABS Pro brengt dit naar een hoger niveau door extra veiligheid te garanderen bij het remmen in bochten.
Naast het motorblok heeft BMW ook het rijwielgedeelte grondig aangepakt. In de zoektocht naar een betere geometrie en rijdynamiek waren gewichtsverdeling, balans en een lager gewicht belangrijke kernpunten bij de ontwikkeling van het nieuwe frame. De nieuwe Full Floater Pro achterwielophanging heeft volgens BMW in grote mate bijgedragen aan de verbeterde rijdynamiek. Volgens BMW geeft het verbeterde rijwielgedeelte meer tractie en feedback tijdens het rijden. De nieuwe generatie van Dynamic Damping Control (DDC) is als optie verkrijgbaar. Dit is speciaal ontwikkeld voor de BMW S 1000 RR en biedt door zijn innovatieve kleppentechniek geen compromissen bij rijden op het circuit.