Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 SE vs. Suzuki V-Strom 1050

Survival of the Hippest

15 augustus 2023
Ooit waren het bloedbroeders, maar ze zijn uiteen gegroeid: de V-Strom behield het dualistische karakter van de motor die graag op asfalt rijdt, maar die ook offroad een potje kan breken. Dat is helemaal de laatste trend. De Versys sloot aan bij een eerdere trend, van adventure-motoren die worden geperfectioneerd voor het asfalt. De vraag is, wat is hip en wat bevalt jou het beste?

Er is een reden dat de evolutietheorie hier te berde wordt gebracht: Ooit, in 2004, werkte Kawa een blauwe maandag samen met Suzuki en werd de V-Strom 1000 ook uitgebracht met Kawasaki-emblemen, onder de noemer “KLV1000”. Maar Kawasaki had zo zijn eigen ideeën. De meeste motorrijders hebben sinds de kleuterschool geen zandbak meer gezien en zullen het asfalt hoogstens verlaten als de laatste tien meter naar hun Bed & Breakfast uit platgereden gravel bestaat. Daarvoor heb je echter geen halve meter veerweg Min of meer dezelfde doelgroep, maar de verschillen hadden haast niet groter kunnen zijnof een voorwiel ter grootte van een waterrad nodig. Kleinere wielen geven meer wendbaarheid, kortere veerwegen meer stabiliteit en feedback. Vervang vervolgens de slanke V-Twin voor een bullige, 1000cc vier-in-lijn en je hebt een motor met een avontuurlijk uiterlijk, de zitpositie en het brede, machtige stuur van een allroad, gecombineerd met een koppel waarmee je in de zes bijna een hairpin door kunt en die soeverein over de snelweg zoeft. De Versys was geboren…

Suzuki bleef min of meer trouw aan het concept van een motor waarmee je nog serieus offroad kan, maar bleef binnen dat concept op twee gedachten hinken: er kwam een V-Strom 1000 - later een 1050 - die wat meer asfalt-georiënteerd was en een wat ruigere XT-versie. Voor 2023 zijn die twee vernieuwd. Beide kregen vernieuwde elektronica, met een boel snufjes. De XT-versie kreeg eveneens een langere achterbrug, een grotere wielbasis, langere veerwegen en een nieuwe naam: hij heet nu V-Strom 1050 DE. Die hebben we onlangs al eens aan te tand gevoeld, ditmaal was het de beurt aan de niet-DE. Die heeft dus geen 21 maar een 19 inch voorwiel, wat nog altijd 2 inch meer is dan de Kawasaki. De veerwegen zijn 160 mm voor en achter en dat is net iets meer dan die van Team Green, maar ook geen wereld van verschil. Op de weegschaal brengt de Soes 242 kg, rijklaar, de Kawa 257 kg. Vijftien kilo, da’s significant. De zithoogte van de soes is met 855 mm 15 mm hoger, da’s ook geen traptrede verschil. Het prijsverschil is wel flink, 18.499 euro voor de Versys 1000 SE en 16.299 euro voor de Soes. Maar dan moet je wel bedenken dat je de Versys “SE” voor je hebt, compleet met bochtverlichting en elektronisch geregelde skyhook-vering. De standaard Versys 1000 is met € 14.299,- aanmerkelijk goedkoper, de S-versie – gelijk aan de SE behalve de elektronische vering die het bij de S zonder Skyhook-systeem moet doen – is € 16.999. 

Tekst: Peter Aansorgh
Foto’s: Ed Smits