Zoeken

Test: Harley-Davidson Pan America Special

Nieuwe wegen

9 december 2021

Voor iets dat in China gemaakt is, gaat Covid 19 best lang mee. En van het tempo waarin de updates plaatsvinden, kan de gemiddelde motorfabrikant best iets leren. Zelf heb ik het virus – tot nu toe – afkloppen op ongeverfd hout, drie rondjes draaien en op de grond spugen – nog weten te vermijden. Niet door een aluminium hoedje op te zetten en te vertrouwen op mijn aura, Plannen is een behoorlijke uitdaging geworden sinds COVID-19. Denk je naar Frankrijk te gaanmaar door twee vaccinaties en een enorme dosis voorzichtigheid. De opluchting was dan ook groot dat de wereld weer openging en er weer een echte motorreis mogelijk zou worden, de domper des te groter toen ik de avond voor het vertrek te horen kreeg dat de persreis was afgelast. 

Bagageruimte

Die domper kwam wel op het allerlaatste nippertje, want de bepakking zat al op de Harley. Dat paste gemakkelijk, want de bagageruimte op deze wat bizar ogende Twin-purpose is enorm. De tank is wat vreemd gevormd, wat het lastig maakt om er een tanktas op te plaatsen, maar die heb je ook niet echt nodig. De linker koffer is erg groot, de rechter iets kleiner omdat die naast de uitlaat hangt. De topkoffer is groter dan hij lijkt, maar er past nog altijd probleemloos een allroadhelm of een flinke fototas in. De koffers zijn overigens allemaal bovenladers, wat ze superfunctioneel maakt: je kunt ze probleemloos tot de rand toe volstouwen. Wel is het een beetje jammer dat de kofferbevestiging niet geïntegreerd is, je kijkt zonder koffers nog altijd tegen een buizenframe aan. En je zult vaak zonder zijkoffers rijden, want ze hebben nog een ander nadeel: in totaal wordt de motor er meer dan een meter breed van. Op weg over de A50 richting Den Bosch merk ik al dat filerijden er een uitdaging van wordt. Overigens kun je deze koffers niet vergrendelen zonder ze ook op slot doen, zoals dat met de Hepco & Becker Gobi-koffers op mijn eigen motor wel kan. Daar kan ik onderweg snel en gemakkelijk een fototoestel, wat te eten of een kaart uithalen. Het nadeel is dan weer dat je ze
Controversieel uiterlijk, maar daar houden we wel van. Hoogteinstelling van het scherm is werkelijk briljant

Waanzinnig goed TFT display met échte navigatie. Nu nog de kronkelroute functie TomTom kan inpakken

Superveel knoppen, maar wel intuïtief. Petje af. 

Vroeger moest je een anker uitwerpen om een Harley tot stilstand te krijgen, maar dat is bij de Pan Am echt verleden tijd. Wat wil je, met Brembo...
soms vergeet op slot te doen als je parkeert en dat probleem heb je bij de Harley dan weer niet. Het zou wel handig zijn geweest als de dealer een beetje ooievaarskuitenvet in de sloten had gedaan, want die gaan nu wat stroef. Verder is het zeer prettig dat de motor zelf contactloos werkt. Je kunt de contactsleutel dus verder in de zak houden, alleen voor het stuurslot en het tankslot heb je de sleutel nodig. 

Comfortabel

De afstand naar Zeeland verloopt lekker comfortabel, dankzij de cruisecontrole en de perfecte zit. Ik kan – zelfs met het zadel in de hoogste van twee standen – goed met de voeten bij de grond. Het stuur staat hoog en redelijk ver naar je toe, zodat ik lekker rechtop zit achter het in twee hoogtes instelbare windscherm Je kunt hem via een kantelende hendel al rijdend in een “handomdraai” verstellen, erg slim! In de lage stand is er op de snelweg licht gebulder hoorbaar, in de hoge stand ook, in beide gevallen niet echt storend. Ik laat de ruit in de lage stand staan, omdat ik daarbij – met 35 graden buitentemperatuur – de beste ventilatie in mijn Klim offroadpak krijg. Verder zit het prima. Het zadel is goed van vorm en soepel gepolsterd. Voor mijn 100 kg misschien iets te soepel, maar daar kan Harley niets aan doen. Ik voel hem na een uur wel, maar bij deze temperaturen heb je dat ook al heel snel. Verder is het stuur lekker breed en bieden de spiegels, die op korte steeltjes staan, daardoor toch goed beeld. Ook staat het stuur perfect voor offroad-escapades, als ik op de voetsteunen sta hoef ik niet eens te bukken. Het contact van de onderbenen met de motor zou staand beter kunnen: bij mijn KTM 990 liggen mijn benen staand van enkel tot knie gelijkmatig tegen de motor aan, bij de Harley alleen mijn enkels en mijn knieën. Dat geeft iets minder controle dan bij de KTM, maar die is ook wel tamelijk uniek Moet op het laatste moment op plan B worden overgestapt. Maar ja, Zeeland is ook leuk...op dat gebied. Bij een BMW GS is het beslist niet beter. Wat bij de concurrenten wel beter is, is de plaatsing van de uitlaat. Toen ik de Harley ophaalde, reed ik in een spijkerbroek en dan voel je dat je rechterkuit wel heel heet wordt, want die zit tegen het hitteschildje van de uitlaat aan. Daar had Ed in zijn dikke allroadpak bij de introductie natuurlijk geen last van. Ik nu, in mijn offroad-outfit, ook niet meer. Maar een beetje dom vind ik zo’n constructie wel.

 

Navigatie

Wat heerlijk is op een toermachine, is die cruisecontrole. Dat is nou iets dat ik echt mis op mijn 14 jaar oude KTM. Een lange rit wordt er zoveel relaxter van! Je bedient die cruisecontrole bij de Harley trouwens met een schakelaar op de linker stuurhelft, vlak naast de drie knoppen waarmee je het een 6,8 inch groot TFT-scherm bedient. Het scherm is ook bij dit weer goed te zien, omdat hij is voorzien van een anti-reflectiecoating. Hij is trouwens kantelbaar, zodat elke rijder in elke houding – dus ook staand – er goed zicht op heeft. Het dashboard geeft enorm veel informatie. Wel wordt sommige info zo klein weergegeven dat je er zelfs als kwieke vijftiger echt een leesbril bij nodig hebt. Verder werkt het wel perfect, de menustructuur is zeer intuïtief en gemakkelijk te leren. Ik kon hem ook probleemloos koppelen aan mijn GSM en aan mijn bluetooth helmset. Zo kun je muziek beluisteren of de telefoon beantwoorden, maar daar heb ik nooit zo veel behoefte aan als ik motorrijd. Ik geniet liever van de muziek van de V-Twin en van het feit dat ik weer eens een dagje lekker ongestoord kan motorrijden. Ik heb mijn “fear of missing out” blijkbaar nog best onder controle. Waar ik wel gebruik van maak is van de via de Harley-Davidson app beschikbare kaartnavigatie, die op het dashboard kan worden getoond. Ideaal, wanneer je tenminste een goeie telefoon hebt en een provider met een goede signaalvoorziening. Mijn combo ijlt in het uiterste puntje van Zeeuws-Vlaanderen nog wel eens na en dan kijk je naar pijltje op een soort schaakbord, waarbij overigens wel nog altijd de goede route in je oor wordt getoeterd.