Test: Harley-Davidson Pan America Special
Conclusie
Nondeju! Het is lang geleden dat we zó ontzettend onder de indruk zijn geweest van een compleet nieuwe motor als nu met de Harley-Davidson Pan America, waarmee de Amerikanen een nieuw pad zijn ingeslagen op een die alleen maar enorm veel respect afdwingt. Een motor neerzetten die zich met de besten kan meten is een ding, maar dat doen in een segment waarin je nog nooit actief Vooruit, ik zeg het nog een keer: "Wat.Een.Fiets. Nondeju!" Zou d'r trouwens maar niet te lang mee wachten als ik jou was, schijnt dat 'ie al bijna is uitverkochtbent geweest is minstens zo indrukwekkend als toen Marc Marquez in 2013 in zijn rookie seizoen meteen wereldkampioen werd in de MotoGP en daarbij alle records aan flarden reed.
Of Pan America de BMW GS of KTM Super Adventure in de zandbak daadwerkelijk klop zal geven, daarvoor was ons speelkwartier in de groeve veel te kort, maar in alle eerlijkheid denken we niet dat er ook maar één motorrijder zal zijn die daar z’n keuze van af zal laten hangen. Wie écht offroad wil rijden koopt een 450 Enduro, voor de rest van de wereld gaat het er alleen maar om te kunnen zeggen dat ‘ie het kan – een weekendje Ardennen is voor de meesten al avontuur genoeg. En dát ie het kan, dat hebben onze twee instructeurs wel laten zien.
Waar de Pan America rijder daarentegen wel van zal profiteren zijn z’n rijcapaciteiten op de straat, die zelfs voor menig Hyper-fiets niet onder doen. Pan America geeft je vanaf de eerste meters het ongekende vertrouwen waar Honda in het verleden patent op had, alsof hij tegen je zegt “leef je maar helemaal uit, ik zorg er wel voor dat de gepoeste kant boven en het rubber onder blijft”. Maar dan zonder daarbij saai te zijn.
In dat opzicht doet Pan America me nog het meest denken aan de allereerste Multistrada 1200 die door Ducati ruim 10 jaar geleden op de markt werd gezet tijdens onze vergelijkingstest in de Ardennen, waar de Duc zich ontpopte tot hoogpoter met het DNA van een Superbike en precies dat gevoel heb ik nu ook met Pan America.
Mocht dat je nog niet hebben overtuigd, dan heeft Harley nog een laatste troef achter de hand. De standaard Pan America is er al voor de messcherpe prijs vanaf € 18.995 (€ 16.495 BE), voor de duurste versie (Pan America Special met spaakwielen en ARH in de Two-tone kleur) hoeft nog steeds ‘slechts’ € 23.954 (€ 20.180 BE) op tafel te worden gelegd. Leg daar maar eens het prijskaartje van een GS naast.
Het is gedaan met lachen om Harley-Davidson. Nondeju!
We hadden alle punten op kunnen noemen, maar ehh... vanuit het niets iets neerzetten dat niet onderdoet voor iets met 40 jaar ervaring zegt eigenlijk genoeg. Wat.Een.Fiets!
Als je spijkers op laag water gaat zoeken vind je vast en zeker wel iets (zoals dat slangetje van het remreservoir), maar als je 't niet erg vindt bewaren we dat voor een volgende test. Wat.Een.Fiets!