Zoeken

Sneak Preview: Husqvarna Norden 901

No Pictures Please

19 januari 2021
Officieel wordt 'ie pas eind dit jaar als 2022 model gelanceerd, maar in de omgeving van de fabriek in Mattighofen konden we al even snuffen aan de Husqvarna Norden 901, de Zweeds/Oostenrijkse interpretatie van een middenklasse Allroad. Helaas zonder fotograaf, dat wel...

Als niemand je heeft gezien, heb je dan wel gereden? Zonder foto's als ultieme bewijs lopen we het risico dat niemand ons gelooft en denkt dat deze sneak preview uit de dikke duim van Motorfreaks buitenlandse correspondent Alan Cathcart is gezogen, maar neem van ons aan: we zijn er echt even mee op pad geweest. 

Toen KTM op de 2019 EICMA in Milaan de Norden 901 als conceptmodel presenteerde, als Zweeds/Oostenrijkse interpretatie van de begin dat jaar gelanceerde KTM 790 Adventure, werd dat door velen als een van de hoogtepunten van de motorshow gezien. Een maand later lichtte Husqvarna een tipje van de sluier op en werd bekend dat de motor zou worden aangedreven door een nieuwe 890cc paralleltwin die begin 2020 z'n debuut zou maken in de 890 Duke (en dit jaar in de 890 Adventure).

Het veelgeprezen Norden concept was zogenaamd wat er op het label stond - slechts een concept dat op zijn minst enige twijfel liet bestaan ​​over hoe het uiteindelijke productieklare model eruit zou zien. Na een halve dag op het eerste vroege prototype te hebben gereden tijdens ons bezoek aan de fabriek in Mattighofen om op zijn Svartpilen 125-zusje te rijden, kunnen we alle angsten wegnemen. 

Hoewel we in dit stadium niet mochten worden gefotografeerd op de redelijk goed gebruikte (zeg maar best wel versleten) testfiets waarop we reden, kunnen we je verzekeren dat er visueel maar weinig verschil is tussen de motor waarop we reden en de showbike in de lobby van Pierer Mobility's House of Brands in Munderfing, het marketing zenuwcentrum van de door KTM geleide groep.



"Na de prikkelende rit op de Norden 901 ben ik nu echter lid geworden van de bende van potentiële bekeerlingen voor wat een andere kijk is op Adventure Touring dan het KTM model waarmee het veel DNA deelt", aldus een enthousiaste Alan vanuit Oostenrijk. De Norden 901 biedt een iets zachter - luxer, zelfs - en realistischer alternatief voor de sportievere 890 Adventure R. Je voelt je heel snel thuis, vooral omdat je meer in de motor zit in plaats van erop, met als resultaat dat je je meer als deel van de Husqvarna voelt en er intuïtief mee kunt rijden. 

Hoewel we het alleen op de geasfalteerde wegen hebben gereden en dus nog niet uit eerste hand kunnen vertellen hoe de Norden zich in het onverharde houdt, maar we kunnen je wel zeggen dat de veerwegen zowel aan de voor- als achterkant toereikend zijn en dat de combinatie van een 21" voorwiel en 18" achterwiel bij uitstek voor offroad gebruik geschikt is. De elektronica voorziet in het Bosch 9.1 MP bochten-ABS, hellingshoek afhankelijke tractie controle en meerdere rijmodi, waaronder -uiteraard- een Offroad setting. 

De (veel te) korte kennismaking met de Norden door het heuvelachtige gebied rond Mattighofen met Husqvarna Marketing grote baas Federico Valentino (op een 701 Vitpilen Supermono-met-kenteken-en-verlichting) leerde ons in ieder geval dat de Norden 901 een serieus stukje gereedschap is dat qua stuureigenschappen niets toegeeft om meer asfalt-georiënteerde motoren (als bijvoorbeeld die Vitpilen). Terwijl je ongetwijfeld ook offroad net zo goed in staat bent om te profiteren van het uitgesmeerde vermogen van de koppelrijke edoch toerengeile 889cc-versie van KTM's LC8c-motor.

Ondanks dat de heerlijke rit veel te snel weer ten einde was kunnen we ons nu al voorstellen wat een geweldig langeafstandsapparaat deze fiets straks zou kunnen zijn, vanwege de eerlijk gezegd aangenamere zithouding. Voor het definitieve oordeel zullen we echter net als iedereen moeten wachten tot de productieversie eind dit jaar wordt gelanceerd als een 2022-model. Maar geloof ons, de Norden 901 is het wachten zeker waard!

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: KTM