Kawasaki rolt terugroepactie uit voor alle Ninja H2 en Z H2 modellen
Het komt niet vaak voor dat Kawasaki een terugroepactie moet uitrollen, maar ditmaal hebben ze een behoorlijk flinke te pakken. Onderzoek heeft Kawasaki namelijk geleerd dat de plunjer van de spanner van de nokkenasketting vast kan komen te zitten.
In november 2020 ontving KML (Kawasaki Motors, Ltd.) van de Japanse distributeur (KMJ) een melding van abnormaal motorgeluid van een H2 model. Inspectie van de motor wees uit dat de spanner van de nokkenasketting vast zat.
KML vroeg de toeleverancier de spanner te inspecteren en terug te rapporteren. De leverancier ontdekte niks abnormaals en rapporteerde dat er mogelijk een onderhoudsissue bij de desbetreffende motor was geweest en geen verdere issues te verwachten.
In de periode maart - juni 2021 ontving KML echter nog twee meldingen van abnormaal motorgeluid, opnieuw van KMJ en niet vanuit andere markten.
In september 2021 ontving Kawasaki een melding van een motor waarvan het vermogen was weggevallen. Het incident had niet tot een ongeluk of verwondingen geleid.
De Quality Assurance afdeling van KML deelde deze rapporten met de R&D afdeling van KML en de toeleverancier en heropende het onderzoek naar deze issue.
Een onderzoek in eigen huis leerde KML in november 2021 dat bepaalde onderdelen van de spanner in afmeting varieerden, hoewel elk onderdeel wel binnen de gespecificeerde tolerantie viel. Het was KML echter nog niet duidelijk in hoeverre deze variaties in afmetingen het probleem veroorzaakten.
Van februari tot september 2022 zetten KML en de toeleverancier het onderzoek naar de spanner voort en probeerden de issue na te bootsen, eerst door de spanner met de hand in te drukken, daarna tijdens gebruik in het blok. KML slaagde er niet in om het probleem na te bootsen.
Na nog een melding vanuit de Japanse markt van een motor waarbij het vermogen was weggevallen begon KML in oktober 2022 naar een oplossing voor het probleem te kijken, hoewel het nog steeds niet duidelijk was of de oorzaak in de variaties in afmetingen zat.
In november 2022 besloot KML om een spanner van een ander model te gebruiken, dat dit probleem niet heeft, om bij de H2 modellen het probleem op te lossen. In december werd het besluit genomen een terugroepactie uit te rollen voor de H2 modellen, om er zeker van te zijn dat dit probleem zich niet meer voor zal doen.
De terugroepactie geldt voor alle supercharged H2 modellen volgens onderstaande lijst. Bij de Kawasaki dealer zal de spanner worden vervangen door die andere spanner die de issue niet heeft. Vanaf november 2022 is die spanner bij de productie toegepast.
Modelcode | Modelnaam | bouwjaar |
ZX1000NFFL | Ninja H2 | 2015 |
ZX1000NGFL | Ninja H2 | 2016 |
ZX1000XHFL | Ninja H2 | 2017 |
ZX1000XHFAL | Ninja H2 Carbon | 2017 |
ZX1000XJFL | Ninja H2 | 2018 |
ZX1000XJFAL | Ninja H2 Carbon | 2018 |
ZX1002AJF/L | Ninja H2 SX | 2018 |
ZX1002BJF/L | Ninja H2 SX SE | 2018 |
ZX1002DKF/L | Ninja H2 SX SE+ | 2019 |
ZX1002DLF/L | Ninja H2 SX SE + | 2020 |
ZX1002DMFNL | Ninja H2 SX SE+ | 2021 |
ZX1002JKFL | Ninja H2 | 2019 |
ZX1002JKFAL | Ninja H2 Carbon | 2019 |
ZX1002JLFL | Ninja H2 | 2020 |
ZX1002JLFAL | Ninja H2 Carbon | 2020 |
ZX1002JMFNL | Ninja H2 | 2021 |
ZX1002JMANL | Ninja H2 Carbon | 2021 |
ZX1002JNFNL | Ninja H2 | 2022 |
ZX1002JNANL | Ninja H2 Carbon | 2022 |
ZX1002RNFNL | Ninja H2 SX SE | 2022 |
ZR1000KLF/L | Z H2 | 2020 |
ZR1000LMFNL | Z H2 SE | 2021 |
ZR1000KMFNL | Z H2 | 2021 |
ZR1000KNFAL | Z H2 | 2022 |
ZR1000LNFNL | Z H2 SE | 2022 |
ZR1000KPFAL | Z H2 | 2023 |
ZR1002LPFNL | Z H2 SE | 2023 |