Kawasaki rolt in de VS terugroepactie uit voor 2023 ZX-4RR, verkoop stilgelegd
Het zal je maar gebeuren. Na meer dan 20 jaar een bepaald concept een nieuw leven inblazen, om op het moment dat de eerste badge aan de dealers is uitgeleverd te ontdekken dat er ergens een klein foutje is gemaakt. Een klein foutje waarvan de gevolgen echter groot genoeg kunnen zijn om de verkoop stil te moeten leggen.
Dat is in een notendop wat Kawasaki nu is gebeurd met de compleet nieuwe ZX-4RR, het kleintje viercilinder supersport dat de gouden tijden van de in de jaren '90 van de vorige eeuw ongekend populaire ZXR400 moet doen herleven.
Wat er aan de hand is? Na begin dit jaar de ZX-4RR officieel te hebben gepresenteerd, met de Europese marktintroductie voor september gepland, is Kawasaki's nieuwe Screamer begin deze maand al in de Verenigde Staten op de markt gezet en zijn er in een korte periode al maar liefst 991 ZX-4RR'en naar de Kawasaki dealer gegaan, waarvan een deel al naar klanten is uitgeleverd.
Da's zeer goed nieuws voor de sales-afdeling, maar in Japan hebben ze nu een probleem ontdekt bij de ZX400SPFNL, ofwel de Ninja ZX-4RR KRT Edition, welke tussen 11 januari 2023 en 29 maart 2023 zijn geproduceerd.
Bij sommige units blijkt de rotor van de dynamo steeds slechter contact te maken met de krukas, omdat de rotor tijdens het fabricageproces niet goed is gemonteerd. Als de rotor steeds losser gaat zitten, ontstaat het risico dat de motor kan stilvallen.
Reden dus voor Kawasaki om in de Verenigde Staten meteen een terugroepactie voor de ZX-4RR uit te rollen en de verkoop bij dealers stil te leggen, totdat het probleem is gefikst. Volgens Kawasaki is ongeveer 1% van de productie getroffen door dit probleem.