Zoeken

Kawasaki roept 2019-2020 ZX-10R en ZX-10RR terug om backfires

5 juni 2020
Kawasaki roept de ZX-10R uit 2019 en 2020 terug omdat de ECU verkeerd is geprogrammeerd, waardoor backfires kunnen ontstaan en in een worst-case scenario de motor in brand kan vliegen.

Eind vorig jaar ontving Kawasaki Heavy Industries een rapport vanuit de Europese distributeur (Kawasaki Motors Europe) dat hete uitlaatgassen in het uitlaatsysteem de klep van het luchtcirculatiesysteem en andere omliggende onderdelen had doen smelten. 

Begin februari ontving KHI de desbetreffende motor van KME, waarna onderzoek werd ingesteld dat uitwees dat de ECU verkeerd was geprogrammeerd, waardoor bij hoogmoedig terugschakelen met de quickshifter de druk in het uitlaatsysteem zo hoog kon oplopen, dat de klep in het luchtcirculatiesysteem onder die kracht zou kunnen bezwijken.

De terugroepactie betreft de ZX1002E, ZX1002F en ZX1002G, geproduceerd tussen 17 september 2018 en 14 februari 2020. Alleen al in de Verenigde Staten kunnen er nu 1.529 ZX-10'en terug naar de Kawasaki dealer, die de motor van een geherprogrammeerde ECU zal voorzien. Daarnaast wordt ook het luchtcirculatiesysteem geïnspecteerd en indien nodig vervangen.