Zoeken

Moto Morini lanceert de X-Cape 700

10 april 2025
Moto Morini heeft z'n avontuurlijke line-up uitgebreid met de X-Cape 700, het nieuwe grotere broertje van de X-Cape 650 - het eerste model waarmee Morini weer terugkeerde naar de Europese markt. De X-Cape 700 wordt aangedreven door de 693 cc paralleltwin die bij Morini z'n opwachting heeft gemaakt in de Calibra.

Je zou kunnen stellen dat de nieuwe X-Cape 700 in een notendop een X-Cape 650 met een iets grotere longinhoud is, maar daarmee doe je Morini's nieuwste speeltje in het avontuurlijke segment toch wel behoorlijk wat tekort. Ja, hij heeft verdomd veel overeenkomsten met z'n kleinere broertje, maar wie de technische fiche bestudeert ziet toch behoorlijk wat verschillen.

Laten we bij het meest voor de hand liggende beginnen: de 693 cc paralletwin die het afgelopen jaar z'n debuut in de Calibra heeft gemaakt. In principe is het blok gelijk aan de 649cc twin van de X-Cape 650, maar dan met een 4 mm grotere ( 64 mm) slag, bij een gelijkgebleven boring van 83 mm. Wat het nog steeds een relatief korteslagmotor maakt. 

Morini claimt een topvermogen van 71 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 68 Nm bij 6.500 tpm, en dat is een flinke toename ten opzichte van de 61 pk en 54 Nm van de 650. En dat ga je zeker merken op straat. Naast de grotere longinhoud heeft Morini ook het uitlaatsysteem volledig aangepast, met - als je het ons vraagt - een veel fraaiere einddemper. 

Ook de styling is aangepast, hoewel je ze wel naast elkaar zult moeten zetten om de verschillen te ontdekken. Dat neemt echter niet weg dat de nieuwe duidelijk te herkennen is, al was het maar om die grote cijfers 700 op het zijpaneel van het kontje, dat nu geen roostertje meer heeft. Ook de contouren van de neus zijn in detail anders gevormd. 



Het frame lijkt op het oog identiek aan dat van de 650, met een diamant stalen frame waarin het blok als dragend deel is opgenomen, en een aluminium achterbrug. De vering komt van dezelfde leveranciers - met een volledig instelbare Marzocchi 50 mm upside down voorvork en een Kayaba cantilever monoshock, het grote verschil zit 'm in de langere veerwegen van nu 175 mm voor en 165 mm achter. Ten opzichte van de 650 heeft de X-Cape 700 ook een iets langere wielbasis van 1.490 mm (1.470 mm voor de X-Cape 650).

De X-Cape 700 wordt standaard geleverd met spaakwielen in de maten 19" voor en 17" achter, voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR banden. Later dit jaar zal ook een versie met gietwielen leverbaar zijn. De remmen komen uit huize Brembo, het uitschakelbare ABS van Bosch. 

Vanuit het 845 mm hoge zadel (optioneel 820 mm leverbaar) heb je zicht op een 7" TFT-kleurendisplay met bluetooth connectiviteit, dat ook als realtime navigatie kan worden gebruikt. De bediening gaat via de schakelaars op het stuur, die net effe wat frisser lijken te zijn. Standaard is de X-Cape 700 van een middenbok voorzien, wat het onderhoud net effe wat gemakkelijker maakt. 

Uiteraard kan de X-Cape 700 met flink wat accessoires worden aangekleed, waaronder een driedelige aluminium kofferset of een driedelige zadeltassenset, een rally uitlaat, een rally zadel, handvatverwarming, hoge en lage valbeugels en een aluminium carterbeschermplaat. Naast het al eerder genoemde lage zadel.

De X-Cape 700 is vanaf juni verkrijgbaar bij de Moto Morini dealers in de kleuren rood, wit en zwart, door de Italianen stijlvol Red Passion, Carrara White en Black Ebony genoemd, voor de prijs van € 9.199. De accessoires zijn vanaf de zomer verkrijgbaar.