Zoeken

KTM vernieuwt 1290 Super Duke GT

24 november 2021
KTM heeft de 1290 Super Duke GT voor het komende modeljaar vernieuwd. Echt wereldschokkend is het echter niet, de updates zitten voornamelijk in verbeterde elektronica, een nieuw TFT display en andere wielen met nieuw Continental rubber.

"Wen d'r maar vast aan, de tijd van baanbrekende vernieuwingen is geweest en zal voorlopig ook niet meer terugkeren", werd ons enkele jaren geleden al verteld. "Jullie journalisten zijn vaak alleen maar enthousiast wanneer iets volledig op de schop is gegooid, maar dat kan niet meer. De ontwikkelingskosten daarvoor zijn niet meer op te brengen, de verschillen zullen op ogenschijnlijk minder spectaculaire vlakken worden gemaakt."

De nieuwe 2022 1290 Super Duke GT lijkt daar een prachtig voorbeeld van te zijn. Destijds gelanceerd als de ultieme Sport Tour fiets zette de 1290 Super Duke GT meteen de norm, wat ergens ook wel logisch was geweest. In feite was het een 1290 Super Duke R met koffers en een andere neus voor extra windbescherming, en hadden we die 'R' al niet de meest polyvalente motor in z'n klasse genoemd?

Wat er anders is aan de 2022 versie? Aan het blok niet zoveel, dat is aan Euro 5 aangepast en levert nu 175 pk vermogen en 141 Nm koppel, wat in weze niet veel anders is dan z'n voorganger. Ook aan de rijmodi en gasreactie zijn geen noemenswaardige aanpassingen gedaan.

Wel is de 2022 versie nu voorzien van WP APEX semi-actieve vering met een bijzonder algoritme. Het instelbereik van de veervoorspanning achter is nu veel meer toegespitst op lange-afstand toeren en is volgens KTM zeer intuïtief. Het algoritme stelt je in staat om de vering af te stellen op vier verschillende real-time rijsituaties: rijder, rijder met bagage, rijder met duo en rijder met duo en bagage.

Da's inderdaad dezelfde semi-actieve vering als die KTM dit jaar al op de 1290 Super Adventure heeft toegepast (maar dan met een algoritme enkel voor de straat) en die nu ook op de 1290 Super Duke R EVO is voorzien. De WP APEX semi-actieve vering heeft standaard ook een anti-duik optie die kan worden uitgeschakeld. 



Vanuit het zadel heb je zicht op een nieuw 7" TFT-kleurenscherm dat je in staat moet stellen om snel en gemakkelijk tijdens het rijden aanpassingen te doen, dankzij een nieuw layout-design wat volgens KTM het toonvoorbeeld is van de perfecte balans tussen informatief en stijl. Ook de schakelaars op het stuur zijn verbeterd en moeten meer 'premium' aanvoelen. 

Verder valt er nog te melden dat de GT nu de wielen heeft gekregen van de laatste 1290 Super Duke R, wat een gewichtsbesparing van 1 kilo onafgeveerd gewicht heeft opgeleverd ten opzichte van de oude wielen. En dat ga je zeker merken wanneer je op hoge snelheid de GT van het ene op het andere oor moet leggen. Tot slot heeft KTM de lichtgewicht wielen voorzien van het laatste rubber uit huize Continental, de Conti RoadAttack 4.

Ook nieuw is een geheel nieuw navigatiesysteem genaamd Turn-by-turn PLUS, dat beschikbaar zal zijn via KTM Connect. Hierdoor kunnen navigatie-instructies direct op het nieuwe 7-inch TFT-display worden geprojecteerd, waardoor je effectiever zou moeten kunnen navigeren. TBT+ wordt gelanceerd op de 2022 KTM 1290 SUPER DUKE GT, met uitrol naar andere modellen in de nabije toekomst.

Aangedreven door SYGIC, kan TBT+ ook offline werken, waardoor je een reis op afstand kunt plannen. Er is ook een geavanceerde zoekfunctie en een breed scala aan POI's, waaronder benzinestations, restaurants, rustplaatsen, terwijl je met het systeem vooraf opgeslagen bestemmingen rechtstreeks vanuit het TFT-dashboard kunt selecteren. 

Alle bovenstaande functies zijn direct toegankelijk vanaf het nieuwe 7-inch TFT-dashboard, waardoor je telefoon in je jaszak kan blijven, wat het handiger en efficiënter maakt om snel aanpassingen te doen.

Het nieuwe systeem maakt het ook mogelijk om waypoints over te slaan zonder dat er een ommekeer wordt gevraagd. Het systeem zal alleen herberekenen en de volgende beschikbare route vinden om u weer op het goede spoor te krijgen. Ook worden de laatste 10 gezochte bestemmingen automatisch opgeslagen en direct op het dashboard beschikbaar.

Hoeveel de 2022 Super Duke GT moet gaan kosten en vanaf wanneer de fiets leverbaar is, is nog niet bekend.