Zoeken

Harley-Davidson Breakout terug van weggeweest

19 januari 2023
Goed nieuws voor de liefhebbers van die-hard cruisen. Harley-Davidson heeft namelijk de Breakout weer terug in het gamma opgenomen. Naast dat de übercruiser een nieuw fris uiterlijk heeft gekregen hebben de Amerikanen 'm ook motorisch een oppepper gegeven.

Sinds onze allereerste ontmoeting in oktober 2017, toen in Catalunya tijdens een meerdaags event door Harley-Davidson de complete (en vernieuwde) Softail line-up werd gepresenteerd, hebben we een zwak voor de Breakout, die destijds van alle softail modellen het zwaarst stuurde, maar waarmee we wel de grootste lol hadden.

Gewoon, omdat het echt een enorme kick geeft wanneer je met iets dat moeite kost de hoek om te krijgen in het achterwiel kunt blijven van iets dat super wendbaar is. Tuurlijk, in eerste instantie schraapte daarbij aan beide zijden alles aan de grond, waarop het een uitdaging werd om zo hard mogelijk de hoek om te gaan zonder dat het met schrapende geluiden gepaard ging.

Ruim drie jaar later werd dat nog eens bevestigd tijdens een vergelijk met de BMW R 18. De Breakout werd op alle fronten door de R 18 overklast, dankzij een blok dat veel soepeler was en had meer punch had, een rijwielgedeelte dat haast intuïtief stuurde en remmen die veel beter waren. 

Maar toch, toch was de sleutel (vooruit, afstandsbediening, Harley heeft al sinds mensenheugenis een keyless ride) van de Breakout telkens weer als eerste van de tafel gegrist. Omdat die op één zeer essentieel vlak wél de overhand had: de Breakout was een explosief vat vol emotie, wat de R 18 in z'n geheel ontbrak. Dat plus z'n design: minimalisme ten voeten uit. 



We waren dan ook met stomheid geslagen toen bekend werd dat de Breakout met de stille trom van het toneel was afgevoerd, maar dat blijkt gelukkig maar van korte duur te zijn geweest. Voor 2023 keert de Breakout weer terug in het gamma, met meer vermogen en een heldere nieuwe styling.

De belangrijkste update die de 2023 Breakout heeft gekregen zit 'm in de aandrijving, waar het kloppend hart nu door de Milwaukee Eight 117 V-twin wordt gevormd, waar dat bij z'n voorganger nog de Milwaukee Eight 114 was. De 117 is volgens de Amerikanen het toppunt van koppel en cilinderinhoud in een in de fabriek geïnstalleerde, productie Harley-Davidson aandrijflijn. 

Daarnaast is de Breakout nu standaard van elektronische cruise control voorzien, waardoor je nu - wanneer je niet net als ons als een malloot een fraaie weg wilt afblaffen - nog relaxter cruisen kunt. Optioneel is de Breakout ook nog eens van tractiecontrole te voorzien, dat trouwens eenvoudig met een knop op het stuur kan worden uitgeschakeld. 

Overige nieuwe features van de 2023 Breakout zijn een beduidend grotere 18,9 liter benzinetank (was 13,2 liter) en 19 mm hogere risers voor het stuur voor een beter bereik van de bedieningselementen. Daarnaast zijn de achterspatbordsteunen, zijkappen, dempers, richtingaanwijzers, spiegels en de Heavy Breather-inlaat verchroomd en zijn de nieuwe 26-spaaks wielen van gegoten aluminium afgewerkt in glanzend zwart met bewerkte details. 



De 2023 Breakout is leverbaar in de kleuren Vivid Black, Black Denim, Baja Orange en Atlas Silver Metallic. Prijzen vanaf € 34.195.