Zoeken

BMW R 12 S: supercoole, maar wel prijzige R 90 S-replica

29 november 2024
BMW Motorrad heeft haar retro-classic familie uitgebreid met de R 12 S, een eerbetoon aan de iconische R 90 S die in 1973 imponeerde met een topvermogen van 67 pk en een topsnelheid van 200 km/u. D'r hangt wel een gigantisch prijskaartje aan: voor de aan het begin van het volgende motorseizoen leverbare R 12 S moet minimaal € 26.405 op tafel worden gelegd.

Het was dé sportmotor van BMW in het begin van de jaren '70 van de vorige eeuw. Hoofdontwerper Hans A. Muth had de sportieve ambities van BMW Motorrad uit uitdrukking weten te brengen in de R 90 S, 's werelds eerste productiemotor met stuurkuip waarmee Steve Mclaughlin in 1976 met het kleinste verschil de prestigieuze Daytona 200 won. 

Volgens BMW werd dat jaar door Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne een klasseoverwinning in de Ilse of Man Production TT gevierd, maar de wens zal hier de vader van de gedachte zijn geweest. Butenuth heeft in zijn carrière slechts 2 TT wedstrijden gereden in 1964, waarvan de Senior TT met BMW en de Junior TT met Norton, terwijl Dähne met BMW slechts eenmaal op het podium finishte, in de 1974 Production TT 1000. 

De nieuwe R 12 S is volgens de Duitsers meer dan een belichaming van het Concept Ninety studiemodel dat in mei 2013 werd gepresenteerd, het moet de essentie van de R 90 S in zowel het algehele concept als de talrijke details hebben gevangen, waarbij is voortgeborduurd op de eerder dit jaar gepresenteerde R 12 NineT. 

Alexander Buckan, Head of BMW Motorrad Design:
"De bepalende ontwerpelementen van onze R 12 S omvatten de stuurkuip met de getinte voorruit, het zadel met contrasterend stiksel en de Lavaorange metallic exterieurkleur als knipoog naar het legendarische R 90 S Daytona Orange uit 1975. Het ontwerp wordt perfect aangevuld met details zoals de rood ingelegde 'S' op de zijpanelen, de rode dubbele lijn en de geborstelde en helder gelakte aluminium oppervlakken van de tank en het zadelhoes."


Om de fiets de status van een sportieve retro-klassieker te geven zegt BMW de R 12 S van een uitgebreide standaarduitrusting te hebben voorzien. Dit omvat de Option 719 Classic II wielen met spaakwielen en geanodiseerd aluminium, naast andere hoogwaardige onderdelen. 

Het stuur en voorvorkpoten zijn uitgevoerd in zwart, terwijl de Billet-pakketten Shadow en Shadow II voor technische accenten moeten hebben gezorgd. Onderdelen van het Billet-pakket Shadow zijn de carterdeksels aan beide zijden, de olievuldop en de kleppendeksels met een coating in mat Avus zwart metallic.

Het Billet-pakket Shadow II omvat het voetsteunsysteem inclusief de voetrem- en versnellingspoken, de passagiersvoetsteunen, de handrem- en koppelingshendels, de afdekkingen van de expansievaten voor de voorrem en koppeling, evenals de spiegels aan de uiteinden van het stuur. 

Daarnaast omvat de standaarduitrusting het Comfortpakket, met functies zoals Hill Start Control, Shift Assistant Pro, verwarmde handvatten en Cruise Control. Voor extra veiligheid tijdens nachtelijke ritten zorgt de adaptieve bochtenverlichting Headlight Pro voor een betere wegverlichting in bochten.

Extra fabrieksopties zijn ook beschikbaar, zoals Bandenspanningscontrole (RDC), Anti-diefstal Alarmsysteem (DWA), Intelligent Emergency Call, Connected Ride Control en het digitale display met micro-TFT display als alternatief voor de klassieke ronde instrumenten.