Zoeken

Binnenkort: eerste test Triumph Speed Triple 1200 RS

1 mei 2021
Exact 27 jaar na de lancering van de eerste Speed Triple, de sportieve Naked waarvoor zelfs de term 'Factory Streetfighter' werd bedacht, heeft Triumph de meest extreme Speed Triple ooit op de markt gezet: de Speed Triple 1200 RS. Op en rond Donington Park konden we kennismaken met het nieuwste Britse vlaggenschip, waar de fiets zich ontpopte tot een echte Speedfighter.

Triumph Motorcycles eigenaar John Bloor, en diens zoon Nick die het bedrijf tegenwoordig leidt, staan ​​bekend als discrete industriëlen die het product voor zichzelf laten spreken, die grotendeels minachting hebben voor het soort marketinghype dat sommige van hun rivalen op de markt zo gretig omarmen. 

Maar toch, je zou hebben gedacht dat ze zelfs midden in de pandemieproblematiek van vorig jaar het feit hadden willen vieren dat de motorfiets die in in de jaren '90 van de vorige eeuw met de Ducati M900 Monster in de clinch lag over wie nou de grondlegger was van het naakte Supersport Streetfighter segment, door de 100.000 verkoopbarrière was geschoten.

Ja, mensen - zoveel Triumph Speed Triples zijn er in de afgelopen kwart eeuw namelijk gebouwd om over bochtige wegen te vegen en stoplichten te terroriseren, daarbij een o-zo belangrijke bijdrage leverden aan Triumphs verkoopresultaten.

Maar ondanks een ingrijpende make-over in 2016 was de Speed ​​Triple schijnbaar buitenspel gezet door de powerstuggle - letterlijk! - tussen zijn Europese rivalen, waarbij 200+ pk aan vermogen het minimale vereiste was om tot deelnemer van het Streetfighter segment te mogen worden gerekend. 

"We wisten dat we ons spel moesten verbeteren, maar we waren niet bereid dit te doen ten koste van de rijdbaarheid in de echte wereld op de openbare weg", zegt Stuart Wood, hoofdingenieur van Triumph. "Daarom hebben we ons gericht op het leveren van aanzienlijk meer prestaties terwijl we het gewicht aanzienlijk verminderen, om veel betere allround prestaties dan voorheen te bieden met een fiets waarop een zo breed mogelijk scala aan rijders zich prettig zal voelen."

Dus om de krachtigste en meest koppelrijke Speed ​​Triple ooit te creëren, heeft hetzelfde Triumph team dat de 765c Moto2 motor heeft ontwikkeld een volledig nieuwe driecilindermotor met grotere cilinderinhoud en 12 kleppen gecreëerd met een 120° krukas. 

Met een boring x slag van 90 x 60,8 mm voor een cilinderinhoud van 1160 cc (meer dan de 79 x 71,4 mm 1050 cc-motor van het vorige model), is de nieuwe Speed goed voor een topvermogen van 180 pk, een enorme boost van 30 pk ten opzichte van het 2020 model. Daarnaast is ook het koppel erop vooruit gegaan, van 117 Nm bij 7.150 tpm naar nu 125 Nm bij 9.000 tpm. Het is ook enorm responsief en wordt geleverd met een nieuw vrij ademend inlaat- en uitlaatsysteem voor een huiveringwekkende nieuwe drievoudige soundtrack.

De kans om dit zelf te ontdekken kwam op een dag vol actie in april aan boord van de 1200 RS, waar we ons stinkende best moesten doen om BSB-racewinnaar Dan Linfoot over 130 mijl Britse landwegen in de Lincolnshire Dales en het land van Robin Hood Sherwood niet uit het oog te verliezen, gevolgd door nog eens 25 ronden op het Donington Park GP circuit in de Britse lente - brrr! 

Internationale introducties mogen voorlopig nog in de ijskast staan, maar beter dan dit wordt het haast niet, dus wacht nog een paar dagen om erachter te komen of Triumph aan de verwachtingen heeft voldaan bij het creëren van wat als een compleet nieuwe motorfiets kan worden gezien!