Zoeken

BP en Piaggio slaan handen in elkaar voor versnelling elektrificering

28 oktober 2021
BP en Piaggio Group zijn van plan samen te werken aan de ontwikkeling en uitrol van een uitgebreide reeks diensten voor het snel groeiende aantal elektrische voertuigen met twee of drie wielen in Europa, India en Azië.

Deze voertuigen (elektrische motorfietsen, motorscooters en compacte bedrijfswagens) zijn volgens Piaggio momenteel wereldwijd de meest geëlektrificeerde voertuigklasse, met 44% van de totale verkoop en 25% van het bestaande wereldwijde wagenpark (ongeveer 250 miljoen voertuigen) al elektrisch. 

Naar schatting zal het aandeel elektrische voertuigen tegen 2024 tot meer dan 80% van de verkochte voertuigen stijgen en het aantal elektrische twee- en driewielers wereldwijd zou kunnen verdrievoudigen tot 750 miljoen.

Door Piaggio's uitvoerige capaciteiten op het vlak van de productie van elektrische voertuigen en het infrastructuurbeheer samen te brengen met de expertise en het wereldwijde bereik van BP, willen de bedrijven de groeiende inburgering van elektrische twee- en driewielers wereldwijd ondersteunen om de verkeersproblemen in steden aan te pakken en de vervuiling in stedelijke gebieden te verminderen.
 
Richard Bartlett, senior vice president, future mobility & solutions van BP: 
"De enorme en snelgroeiende markt voor twee- en driewielers leidt alvast de weg wat elektrificatie betreft en we zien een groot potentieel voor aanhoudende groei in zowel Azië als Europa.

In nauwe samenwerking met wereldwijd marktleider Piaggio Group zullen we ernaar streven de innovatieve diensten te ontwikkelen en te leveren die de klanten nodig zullen hebben. Dit zal de groei van een snelle en comfortabele stedelijke mobiliteit met voertuigen die geen uitlaatgassen uitstoten, ondersteunen, waardoor de luchtvervuiling kan worden teruggedrongen en steden worden geholpen bij hun inspanningen om volledig koolstofvrij te worden"

Michele Colaninno, chief of strategy and product van Piaggio Group:
"De samenwerking met bp zal ons helpen ons idee en ons aanbod voor een mobiliteitsrevolutie te realiseren. Om dit doel te bereiken moet de grootschalige inburgering van elektrische voertuigen, zoals motorfietsen, motorscooters en compacte bedrijfsvoertuigen die zijn uitgerust met batterijwisseltechnologie of een systeem voor plug-in opladen worden gestimuleerd, waardoor een duurzamer beheer van de levenscyclus van de batterijen en meer respect voor het milieu worden aangemoedigd. De samenwerking met BP is een geweldig startpunt om onze strategie te versterken."

In het kader van hun gemeenschappelijke intentieverklaring zullen Piaggio Group en BP, samen met het Indiase filiaal Jio-bp, de mogelijkheden onderzoeken om samen te werken voor het aanbieden van oplaad- en batterijwisselstations, en voor de ontwikkeling van allesomvattende diensten zoals 'Battery as a Service (BaaS)’ (leasing, beheer en recycling van voertuigbatterijen) en 'Vehicle as a Service (VaaS)’ (leasing, herstellingen, onderhoud en slim energiebeheer van deze voertuigen). 

De eerste inspanningen en focus zullen gericht zijn op India, waar Jio-bp en Piaggio al bezig zijn met de ontwikkeling van systemen voor elektrische voertuigen. De bedrijven zijn ook van plan mogelijkheden te onderzoeken in de rest van Azië (China, Indonesië en Vietnam) en in Europa.

Gebruiksgemak en mobiliteit vormen een belangrijk onderdeel van de strategie van BP. In nauwe samenwerking met innovatieve partners streeft BP naar de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen en diensten die de toekomst van mobiliteit, energie en diensten voor klanten helpen realiseren. Elektrificatie staat centraal in de visie van BP op mobiliteit en ze breiden hun oplaadactiviteiten over de hele wereld uit, met als doel om in 2030 meer dan 70.000 openbare oplaadpunten te hebben.

Piaggio Group is sinds het midden van de jaren 1970 een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit en is voortdurend op zoek naar de meest technologisch geavanceerde oplossingen, die worden ontwikkeld in hun eigen R&D-centra over de hele wereld. Ze beschouwen de combinatie van robotica en software als de sleutel tot de verbetering van de toekomstige mobiliteitssystemen in steden en willen met hun productieactiviteiten van e-voertuigen en hun infrastructuurbeheer een voortrekkersrol blijven spelen in deze revolutie.

Jio-bp is een Indiase joint venture op het vlak van brandstoffen en mobiliteit tussen Reliance Industries Limited (RIL) en bp. De joint venture wil uitgroeien tot de belangrijkste leverancier van oplossingen voor mobiliteit in India en zal gebruik maken van de aanwezigheid van Reliance in 21 staten en van de miljoenen consumenten via het digitale platform van Jio. bp brengt uitgebreide wereldwijde ervaring met hoogwaardige gedifferentieerde brandstoffen, smeermiddelen, retail en geavanceerde koolstofarme mobiliteitsoplossingen in.