Zoeken

Test: Royal Enfield Guerrilla 450

(Sub)Urban Warrior

25 augustus 2024
Met de toepasselijke naam Guerrilla heeft Royal Enfield de grote fabrikanten de oorlog verklaard door voor het eerst in het moderne tijdperk een volledig eigentijdse niet-retro Roadster aan te bieden. In Catalonië maakten we kennis met het tweede model van het nieuwe 450-platform, gericht op een jonger publiek.

Nu Royal Enfield voor het eerst de productie van een miljoen motorfietsen in een kalenderjaar nadert, maakt de fabrikant de overstap van het bouwen van retromodellen die in de verte zijn afgeleid van al zijn Anglo-Indiase vervlogen tijden, naar het ontwikkelen van een serie door en door moderne middelzware machines die een jonger publiek aanspreken. Daarmee gaat het in de booming 250cc-500cc A2 segment de strijd aan met bijna elke grote motorfietsfabrikant ter wereld, maar vooral ook metModel nummer twee op basis van de nieuwe Sherpa eencilinder: de Guerrilla 450 zijn Indiase rivaal Bajaj dat via KTM en Triumph op globaal niveau al behoorlijk actief is in dat segment.

Zie hier dus het debuut van de nieuwe Guerrilla 450, die zoals de kenmerkende naam al doet vermoeden de nieuwste versie is van het Streetfighter segment van het Indiase bedrijf - maar dan met meer panache dan alles wat het bedrijf eerder heeft gedaan. Dat komt omdat ‘ie wordt aangedreven door Enfields eerste motor met vloeistofkoeling, kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en ride-by-wire gasklepbediening - de ééncilinder 452cc Sherpa krachtbron die eerder dit jaar debuteerde in de Himalayan 450, naast welke de Guerrilla sinds de start van het gezamenlijke project in 2019 voor stap is ontwikkeld. De nieuwe 100% straatgerichte roadster is dus geen opnieuw aangeklede, opgefriste, opnieuw ontworpen Himalayan, maar een volledig apart model dat parallel aan zijn sterk verkopende dual-purpose zustermotor is ontwikkeld. Noem ze een niet-identieke tweeling. 

Bovendien is deze strategie niet nieuw voor RE, want de vorige Himalayan, die in 2017 werd geïntroduceerd en werd aangedreven door de eerste OHC-vierklepsmotor van de firma, heeft in 2022 de Scram roadster afgeleverd met hetzelfde chassis en een identieke afstelling van de luchtgekoelde 411cc motor. Het enige verschil tussen die twee was, afgezien van de styling, het 19-inch voorwiel van de Scram tegenover de 21-inch van de Himalayan, met de daaruit voortvloeiende verschillen in stuurgeometrie. Ditmaal hebben de ontwikkelingsingenieurs van RE onder leiding van het hoofd design, Mark Wells, echter een compleet ander model ontwikkeld, zij het op een vergelijkbaar platform als de Himalayan, vandaar een uitgebreidere make-over in vergelijking met de kortstondige Scram.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Royal Enfield