Zoeken

Test: Royal Enfield Guerrilla 450

Conclusie

25 augustus 2024

De nieuwe Guerrilla 450 vertegenwoordigt een mijlpaal voor Royal Enfield, door voor het eerst in het moderne tijdperk een volledig eigentijdse wegmotor aan te bieden, als bewijs van de intentie van het bedrijf om verder te gaan dan de retro roots die het zo goed hebben gediend om te komen waar het nu is. De Guerrilla roadster en zijn Himalayan ADV tweelingzus vertegenwoordigen echter niet de volledige reikwijdte van de intentie van Royal Enfield baas Siddhartha Lal, om op gelijke voet te komen met de grootste fabrikanten terNog geen zevenduizend euro, da's gewoon veel motor voor je geld wereld, met behoud van de bestaande reputatie om dingen anders te doen, maar wel goed, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. 

“Toen we in 2017 voor het eerst begonnen na te denken over dit vierkleps 450-twin-cam project, maakten we een lijst van modellen die we zouden ontwikkelen met deze gloednieuwe motor als platform,” vertelde hij me terwijl we allebei een koel drankje namen na een dag rijden in de brandende Spaanse zon. “De Himalayan en de Guerrilla zijn slechts de eerste van een hele reeks modellen die we in de komende twee jaar zullen lanceren met deze motor - dus hou deze ruimte in de gaten!” 

Dat zal ik zeker - maar wat denk je dat Syd en zijn technische teams in het Verenigd Koninkrijk en India als volgende zullen onthullen op ditzelfde platform? Zou het misschien een 450 Street Scrambler kunnen zijn, of misschien een Street Tracker om aan te geven dat het Royal Enfield team nu hun Indian, Harley-Davidson en Yamaha rivalen verslaat in AFT Flat-Track racing in de VS? Of misschien een Café Racer... maar hoe dan ook, ik denk dat de kans dat Royal Enfield de grens van één miljoen motorfietsen in één jaar doorbreekt nu vrij groot is, eerder vroeger dan later.

De Royal Enfield Guerrilla 450 is leverbaar in vijf verschillende kleurstellingen, met prijzen vanaf slechts € 6.599 (€ 5.649 BE) voor de Silver versie zonder TFT-display en satellietnavigatie, terwijl voor de duurste versie Yellow Ribbon nog steeds slechts € 6.899 (€ 5.849 BE) op tafel hoeft te worden gelegd. Dat is veel motorfiets voor weinig geld.