Test: Moto Morini Seiemmezzo SP
Stijlvol retro-sportief
Dat Moto Morini met de Seiemmezzo STR en Seiemmezzo SCR twee superleuke modellen in huis heeft zijn we sinds onze uitgebreide dubbeltest van afgelopen jaar wel overtuigd. Een oogstrelend Italiaans design, voorzien van premium onderdelen als volledig instelbare Kayaba vering, Brembo remmen met Bosch ABS, Pirelli banden en een TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit, gecombineerd met een rijwielgedeelte dat superfijn stuurt. “Zowel de SCR als de STR is zeker niet het meest sportieve in het tweecilinder Naked middensegment, maar daar gaat het bij beide uitvoeringen ook niet om”, We hebben er lang op moeten wachten, maar daar is 'ie dan eindelijk... zomer 2024was afgelopen jaar onze eindconclusie. “Ben je op zoek naar iets echt sportiefs, loop dan deze modellen voorbij, maar wanneer je op zoek bent naar iets waarmee je je van de massa onderscheidt en je nog steeds wel ontspannen-sportief kunt rijden, dan is de Seiemmezzo echt wel een goede keus. Welke van de twee dan je voorkeur heeft is een kwestie van smaak.”
En om alvast met de deur in huis te vallen (teaser moment): met de lancering van de Seiemmezzo SP heeft Moto Morini dat keuzemoment er niet gemakkelijker op gemaakt. Net als de SCR en STR, waar deze SP van is afgeleid, is deze SP als fraai staaltje van Italiaans design een streling voor het oog en net als die andere twee uniek qua design – zeker geen dertien in een dozijn. Da’s enerzijds z’n ijzersterke troef, maar tegelijkertijd z’n zwakke plek. Want juist omdat de Seiemmezzo in geen enkel hokje past wordt ‘ie al snel over het hoofd gezien. Door media bij vergelijkingstesten en dus ook bij consumenten die zich op een middenklasse Naked aan het richten zijn.
Jan Ykema, zaakhouder van Morini importeur Moto Mondo, noemt de Kawasaki Z650 als concurrent en wat motorblok betreft heeft ‘ie absoluut een punt, maar omdat die sportiever wordt ingeschaald wordt dat vergelijk nooit gemaakt. De Z650RS zou in dat opzicht een beter vergelijk zijn, hoewel dat dan weer een retroversie van de oer-Z650 is (een tweecilinder variant, dat dan weer wel) en de Seiemmezzo geenKomt dat mooi uit dat we precies nu de Seiemmezzo SP beschikbaar was. Da's nog een extra reden om nóg een rondje om te gaan... en nog... connectie met het verleden heeft. Vooruit, je zou kunnen zeggen dat de Seiemmezzo STR, waar deze SP van is afgeleid, qua ontwerp van de oorspronkelijke 3 ½ is afgeleid – en meer recent, de Milano – maar van een echte retro-replica is absoluut geen sprake. En dus wordt ‘ie al snel over het hoofd gezien.
Strikt genomen is de Seiemmezzo SP een STR die van een SP-kit is voorzien, maar wat ons betreft is ‘ie uniek genoeg om als losstaand model te mogen worden gezien. Meest in het oog springend is de fraaie koplampkuip die de SP een veel sportievere – en niet onbelangrijk, retro-klassieke – uitstraling geeft. Beetje het idee wat Kawasaki met de Z900RS Café heeft gedaan. De sportieve uitstraling wordt nog eens geaccentueerd door de afdekkap van de duozit, waarvan het ‘kussentje’ van Morini-logo is voorzien, evenals de zeer fraaie onderkuip. Alle drie uiteraard gespoten in de kleuren van de fiets, Fire Red in ons geval. Daarnaast is ‘ie ook leverbaar in Starlight White en Smokey Anthracite,
Bijzonder stijlvol, de koplampkuip en het aangepaste kontje. Maar dat is Italianen wel toevertrouwd
Het display is super overzichtelijk, maar is wel karig qua (trip)info. Bediening is niet intuïtief, maar went wel
Hou 'm op toeren en het blok loopt fantastisch. Bescheiden noten, maar wel lekkere muziek
De onderkuip sluit mooi aan bij het blok. Zelfs de linkerzijde van de achterbrug is fraai
mocht dit rood je niet aanspreken. Tot slot heeft de aan de achterbrug gemonteerde kentekenplaathouder het veld geruimd voor een – als je ’t ons vraagt – veel fraaier exemplaar dat onder het kontje is geschroefd en de Seiemmezzo absoluut een SPortievere uitstraling geeft. De aanpassing heeft trouwens veel meer omhanden dan je in eerste instantie zou vermoeden, omdat ook de bekabeling hiervoor moet worden omgelegd. Alleen dat al maakt het prijskaartje van slechts € 250,- die voor de complete kit op tafel moet worden gelegd als het koopje van de maand.
In technisch opzicht is de Seiemmezzo SP identiek aan de STR, met eenzelfde stalen backbone buisframe, aan de voorkant voorzien van een volledig instelbare Kayaba 43 mm upside down voorvork (noem mij eens één concurrent die dat in deze klasse ook heeft) en an de achterkant een dubbelzijdige aluminium achterbrug, waar aan de rechterzijde een schuin geplaatste eveneens volledig instelbare Kayaba monoshock is gemonteerd. Opmerkelijk is dat Morini ervoor heeft gekozen voor een hoogst ongebruikelijke wielmaat van 18” voor, in combinatie met een 17” voorwiel. Naar het waarom kunnen we alleen maar gissen, 17” is bij straatfietsen al sinds jaar en dag de norm. De fraai vormgegeven aluminium gietwielen zijn voorzien van Pirelli Angel GT rubber in de maten 120/70 18” voor en 160/60 17” achter. Ook de remmen zijn in Italië ingekocht, en wel bij de firma Brembo in vorm van dubbele 298 mm schijven voor met 2-zuiger remklauwen en een enkele 255mm schijf achter met eveneens Brembo 2-zuiger remklauw. Voorzien van Bosch 9.1 MB ABS.