Test: Ducati Monster SP
Conclusie
Twee jaar na de lancering van de compleet nieuwe Monster heeft Ducati daar een SP-versie aan toegevoegd, die zijn naam eer aandoet en inderdaad als de überversie van de Monster kan worden gezien. Ben je op zoek naar een sportieve Naked om lekker relaxt mee te rijden, dan is deze SP Even de vering testen, check!zeker niet de beste keus, maar wanneer je daarentegen graag lekker sportief rijdt en geen ambities hebt om regelmatig het circuit op te gaan, dan is deze Monster SP misschien nog wel een betere keus dan een Streetfighter V2.
Waar Ducati zich met de nieuwe Monster meer op de mainstream heeft gericht staat de Monster SP dankzij z’n sportievere zit, dito geometrie en beter rijwielgedeelte met volledig instelbare Öhlins vering veel dichter bij het idee van de oorspronkelijke Monster 30 jaar geleden. Hoe zeiden ze ’t bij Ducati ook alweer? Een sportief blok voor op straat in het rijwielgedeelte dat van de Superbike is afgeleid. De Monster SP is precies dat. Met een prijskaartje van € 17.990 (€ 15.190 BE) kost de Monster SP je wel een rib uit je lijf, maar dan heb je ook wat.
Mooi, mooi, mooi, sterk blok bovenin, zeer fijne bak, heerlijke fiets om mee te knallen, goede feedback van vering
Blok loopt als een draak onderin, konstantfahrtruckeln, zeer vermoeiend bij constante lage snelheden, remmen