Test: BMW M 1000 R
Conclusie
De M 1000 RR über-Superbike die BMW twee jaar geleden introduceerde was de eerste M-motorfiets van de Duitse fabrikant, waarmee de lijn van iconische high-performance auto’s met M-logo van de afgelopen 40 jaar met de tweewielers was uitgebreid. De man die alom de credits krijgt van de terugkeer van de M Performance motorsport divisie in het begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw, Lineairder dan dit kan haast nietKarl-Heinz Kalbfell, was ook een van de vele hardcore motorrijders in het BMW management. Ik was vereerd hem te kennen, meer dan eens racete ik tegen hem tijdens de Goodwood Revival en andere events, waar we het vaak hadden over de nieuwe koers van BMW Motorrad begin deze eeuw – een proces dat werd belichaamd door de lancering van de S 1000 RR, BMW’s langverwachte eerste viercilinder superbike.
Karl-Heinz hield vol dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn voordat zijn voormalige collega’s (in 2005 stapte hij over naar Alfa Romeo en Maserati, waar hij werkte tot hij in 2013 op Brands Hatch tragisch om het leven kwam) een M-motorfiets zouden afleveren. Ik weet zeker dat hij glimlachte toen de M 1000 RR op de markt werd gezet, maar hij zal op de tafels van de hemel hebben gedanst toen BMW Motorrad deze M 1000 R lanceerde, want na met de fiets te hebben gereden ben ik van mening dat de MR z’n badge absoluut waardig is, die staat voor een onweerstaanbare mix van toonaangevende prestaties met een ‘real world’ sportief rijgedrag.
De bouwkwaliteit van de M 1000 R is fenomenaal, tot in het kleinste detail is de hele fiets geoptimaliseerd. Zelfs de bar-end spiegels en van gesmeed aluminium gemaakt, en de manier waarop alle bedrading en slangen zijn weggewerkt is echt lovenswaardig. Je krijgt het gevoel dat tijdens het maken van de fiets overal veel aandacht aan is besteed.
Lange tijd heb ik de Aprilia Tuono V4 1100 Factory als de ultieme Hypernaked voor op straat gezien en heb tot nu nooit het idee gehad dat de leden van de zogenaamde 200 pk-club de Tuono van die troon zouden kunnen verstoten. Tot nu, want na een dag met de M 1000 R op pad te zijn geweest denk ik dat die dag nu voor de Tuono is gekomen. Zegt er iemand vergelijkingstest?