Zoeken

Test: Moto Morini Seiemmezzo

Conclusie

15 december 2022

Vier jaar na de overname door de Chinese Zhongneng Vehicle Group is Moto Morini weer helemaal terug van weggeweest. Na met de X-Cape vanuit het niets al een serieuze speler in het middenklasse ‘Allroad’ segment te hebben neergezet heeft Morini nu ook twee Italiaans design, premium spullen én een scherpe prijs. Denk dat de dealers dranghekken nodig zullen hebbenijzersterke troeven voor het naked segment is huis, die dankzij hun unieke design een eigen publiek zullen aanspreken, in plaats van een directe concurrent van een ander model te zijn. 

De Seiemmezzo SCR en Seiemmezzo STR hebben een oogstrelend (Italiaans) design en zijn met premium onderdelen uitgerust (volledig instelbare Kayaba vering, Brembo remmen met Bosch ABS, Pirelli banden, TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit), waarmee Moto Morini zich duidelijk van die andere China-Italia connectie QJMotor-Benelli onderscheidt, die gewoon Chinese onderdelen hebben gebruikt. Wat sturen betreft had de SCR niet onze voorkeur, hoewel het slechte weer in combinatie met de maagdelijke kilometerstand van invloed kan zijn geweest. Zodra het weer het toelaat zouden we ’t in eigen land graag nog eens willen overdoen, maar vooralsnog krijgt ‘ie van ons het voordeel van de twijfel.

Het enige echte puntje van kritiek is dat het blok net effe wat pittiger had mogen zijn, maar zolang je niet voor een nieuw ronderecord op je lokale rondje wilt gaan valt daar heel goed mee te leven. Voor wie design en premium spul nog niet voldoende is heeft Moto Morini nog een ijzersterke troef achter de hand en dat is de prijs: met € 8.199 (€ 7.199 BE) voor de STR en € 8.599 (€ 7.599 BE) voor de STR is de Seiemmezzo absoluut scherp geprijsd. Als het de komende kerstshows bij de Morini dealers niet storm loopt weet ik het ook niet meer...

Oogstrelend design, premium spullen (remmen, vering, ABS), scherpe prijs

Blok had wat frisser mogen zijn, motoren waren nog niet ingereden, regen