Zoeken

Test: Royal Enfield Meteor 350

Cruise Easy

11 juni 2021
Royal Enfield staat bij het grote publiek vooral bekend als dat merk uit India met die onverwoestbare Bullet, maar sinds enkele jaren is er een frisse wind door het van oudsher Britse merk aan het waaien. De Meteor 350 is het eerste model van een nieuw platform dat een nieuw breed publiek moet aanspreken. In en rond Rotterdam hadden wij de EU-primeur met de nieuwe Cruiser van Royal Enfield.

Het zal je misschien verbazen (en misschien ook weer niet), maar het gaat goed met Royal Enfield. Of beter gezegd, het gaat nu ook in Europa goed met Royal Enfield. In India, waar in 1955 een samenwerkingsverband met Madras Motors in de oprichting van Enfield India had geresulteerd, waar gaandeweg steeds meer van de productie naar toe werd verplaatst, is Royal Enfield vanaf dat moment altijd succesvol geweest. Hoewel dat succes decennialang voornamelijk op conto van de Bullet kon worden geschreven, Als de oprichting in 1901 als 1.0 en de verplaatsing naar India als 2.0 wordt gezien, dan is het terugbrengen van R&D naar het Verenigd Koninkrijk met onder andere dit als gevolg Royal Enfield 3.0. En dit is nog maar het begin’s werelds langstlopende productiemotorfiets. Om je een beeld te geven van hoe groot Royal Enfield is: het merk is in meer dan 50 landen wereldwijd actief en is wat wereldwijde verkoopaantallen betreft Harley-Davidson in 2015 gepasseerd. 

Het verkoopsucces heeft Enfield mede te danken aan de nieuwe wind die er deze eeuw bij Enfield is gaan waaien. De Classic 500 en Continental GT 535 eencilinder Café Racer waren daar eerste voorbeelden van, in 2015 gevolgd door de Himalayan, maar het werd pas écht interessant toen eind 2018 de nieuwe Twins werden gepresenteerd. De Continental 650 en Interceptor 650 waren superleuke Britse alternatieven voor de Moto Guzzi V7, de grondlegger van het retro-pur-sang concept. Ineens stond Royal Enfield ook buiten India in het spotlicht. 

Met dank trouwens aan Frankrijk en de Benelux, dat na India de grootste afzetmarkt is van Royal Enfield. Groter dus dan thuisland Groot Brittannië en de Verenigde Staten, maar ook Duitsland, Spanje en Italië, om maar eens een paar landen te noemen. Het Franse SIMA, importeur van Royal Enfield voor Frankrijk en de Benelux – met Moto Mondo als distributeur voor de Benelux markt – zag het marktaandeel van Royal Enfield in korte tijd van 1% naar 3% stijgen. Dat mag niet bepaald indrukwekkend klinken, tot je je realiseert dat bij de grootste merken dat aandeel rond de 15% ligt. Nu wordt dat cijfer bij ons in Nederland nog niet gehaald, maar groeide de verkoop in 2020 wel met bijna 30%. 

Tijdens de presentatie van de Meteor 350 in Café Rotterdam aan de Wilhelminakade verklapt Royal Enfield dat dit nog maar het begin is. “De komende zeven jaar zullen maar liefst 28 nieuwe modellen worden gepresenteerd”, aldus de joviale Fransman die voor de verkoop binnen de EU verantwoordelijk is. “De Meteor is het eerste model van een nieuw platform, wat de komende jaren met nog eens 4 nieuwe modellen zal worden uitgebreid. Het Twins platform wordt nog eens met enkele modellen uitgebreid en dan gaan we nog enkele nieuwe platformen lanceren met elk hun eigen modellen. Elk platform heeft z’n eigen frame en motorblok als uitgangspunt.” 

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Pien Meppelink, Mariska Grob