Zoeken

Test: Mash X-Ride Classic

Conclusie

29 september 2020

Beter goed gejat dan slecht verzonnen moeten ze ongetwijfeld in Frankrijk hebben gedacht toen het idee werd geopperd om een offroad look-a-like in retro-styling te ontwikkelen. Ze hadden dat spel al eerder met Café Racers en Scramblers gedaan met modellen als de Von Dutch Du vin, du pain et du... Mash. Hoezo niet, da's toch ook Frans?en TT40 Café Racer, en dus waarom niet met een offroad. En áls je dan voor een retro-offroad besluit te gaan dan is er geen beter model dat je als voorbeeld kunt nemen dan de Yamaha XT 500. 

Ducati deed enkele jaren geleden exact hetzelfde met de Desert Sled, maar als je 't ons vraagt dan heeft Mash met deze X-Ride Classic voor wat betreft dat oer-retro gevoel de snaar toch net een tikkie beter geraakt. Desert Sled heeft weliswaar de looks van de XT, maar niet het rijgevoel omdat 'ie voor dat retro gevoel té gelikt is - en bovendien geen ééncilinder maar een 800 V-twin als aandrijving heeft. Dat is wel anders bij de X-Ride, waarbij je net als bij de XT de klappen van een ééncilinder onder je voelt, die bij deze Mash een stuk vetter zijn dan bij die Yamaha uit de vorige eeuw. 

Tuurlijk, een beetje A2 motor met minder cilinderinhoud gaat daar qua topvermogen overheen, maar delft qua koppel wel het onderspit. En zoals Jay Leno ooit zei: "Horsepower sells, but Torque gets you going." Nu is dat "gets you going" met 45 Nm koppel nog steeds relatief, maar het past wel perfect in dat retro-klassieke plaatje. Neem plaats op de X-Ride Classic, ga rijden en sluit in je gedachten je ogen, en het is alsof je met de Teletijdmachine van professor Barabas naar 1977 bent teruggegaan en op een meer straatgericht versie van de XT bent gestapt. En het mooie aan de X-Ride Classic is dat dit oer-XT retro gevoel je bij de dealer geen rib uit je lijf kost. De X-Ride Classic gaat bij ons in Nederland voor € 6.899,- over de toonbank (inclusief btw, FPM en alle onvermijdbare kosten, in België is dat slechts € 5.899,- en is daarmee het levende bewijs dat motorlol, retrolol en ééncilinderlol niet duur hoeft te zijn.

 

Eencilinder zonder stress, ontspannen zit, XT-look-a-like

Schakelaars op het stuur misschien iets te retro, Kenda banden, kilometerteller best klein