Zoeken

Moto Guzzi Breva V750 ie

Pagina 2

31 juli 2003
Inhoudsopgave
Moto Guzzi Breva V750 ie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

De Breva

Moto Guzzi Breva 750 2003

De tijd dat motoren Spartaanse voertuigen waren die alleen door diehards werden bereden hebben we al lang achter ons. De huidige generatie motoren moet vooral handelbaar, ergonomisch en een gemakkelijk te gebruiken vervoermiddel zijn, waarbij het toch nog een bepaalde uitstraling moet hebben. Niet alle motorrijders zijn verstokte knee-down coureurs. Tegenwoordig zijn het ook studenten, zakenmannen, vrouwen en ook oud-automobilisten die de files meer dan beu zijn en zich op de motormarkt zijn gaan richten.

Zo begint de introductie en dat is waar Moto Guzzi zich met name op richt met deze Breva. (Dat men bij Moto Guzzi deze motor duidelijk als een vrouwenmotor ziet, blijkt trouwens ook uit het feit dat als accessoire een dameszadel leverbaar is, dat, naast een speciale vorm, ook nog eens 3 cm lager is.) Daarnaast moest de motor ook een bepaalde uitstraling hebben die de ervaren motorrijder voldoende genoegdoening moest geven.

Kijk je naar de vormgeving van de motorfiets, dan zijn er duidelijk trekjes van de BMW R serie uit te halen. Niet vreemd overigens, want uit onderzoek was gebleken dat veel Moto Guzzi rijders in het verleden waren overgestapt naar het motormerk uit het Duitse Beieren. Daarnaast wilde men duidelijk de markt van de nieuwe motorrijder aanspreken. Eigenlijk moet de Breva dan ook worden gezien als een opstapmodel voor Moto Guzzi. Waarbij natuurlijk de achterliggende gedachte is, dat, wanneer je eenmaal een Guzzi rijdt, jMoto Guzzi Breva 750 2003
Moto Guzzi Breva 750 2003
e volgende motor ook weer een Guzzi zal zijn. Met de nog te introduceren 1100cc versie van de Breva zal men dan duidelijk in het BMW segment willen indringen.

Dat de Breva niet echt nieuw is blijkt al snel als je de technische specificaties doorleest. De vormgeving van de motorfiets inclusief frame mag dan wel compleet nieuw ontworpen zijn, maar voor de aandrijving van de fiets koos men voor het vertrouwde concept van de Nevada 750. Hierdoor was men in staat om in een relatief erg korte tijd deze nieuwe motor productie klaar te maken. Wel onderging het motorblok een verjongingskuur, waarbij de carburateurs werden vervangen door benzine injectie van Weber-Marelli. Tevens werd de motor voorzien van een 3-weg geregelde katalysator, waarmee de motor voldoet aan de Euro 2 norm. Moto Guzzi laat hiermee duidelijk zien dat het met de huidige tijd mee kan komen. Ondanks de katalysator wist men 3 pk winst te boeken t.o.v. de Nevada. Verdere veranderingen aan het motorblok zijn ondermeer de Gilnisil gecoate zuigers met vernieuwde zuigerveren, die voor een verhoogde levensduur moeten zorgen en olieverbruik moeten minimaliseren. Daarnaast werd de timing en vorm van de nokkenassen aangepast en werd de olie kringloop verbeterd. Tevens werd het luchtfilterhuis aangepast op de nieuwe injectie waarbij het luchtfilter nu eenvoudig is te vervangen. Veel aandacht werd er ook besteed aan de koppeling. Enerzijds door een gewijzigd montageproces, anderzijds door nauwkeurigere pasvorm wist men de onbalans te reduceren, waardoor de trillingen (zeker bij lage toeren) werden geminimaliseerd. Daarbij werd de koppelingsplaat voorzien van een nieuw frictie materiaal en is de koppeling nu erg licht te bedienen.