Zoeken

Motoren definitief geschrapt bij Pikes Peak International Hill Climb

12 augustus 2021
Het is niet voor het eerst, maar ditmaal zou het wel eens definitief kunnen zijn. Na twee jaar onderzoek, wikken en wegen heeft de Pikes Peak International Hill Climb de categorie motoren definitief geschrapt.

"Na twee jaar onderzoek, overleg, weloverwogen overweging en advies van collega's in de motorsport industrie heeft de raad van bestuur van de Pikes Peak International Hill Climb de beslissing genomen om de motorcompetitie te schrappen als onderdeel van de jaarlijkse Race to the Clouds", leest de verklaring op de PPIHC-website.

"Motoren hebben sinds 1916 deel van de (Pikes Peak) geschiedenis uitgemaakt en is voor zowel deelnemers als fans zowel opwindend als tragisch geweest. Dit is een lang proces en een moeilijke beslissing geweest, maar we zijn van mening dat op dit moment het de juiste beslissing is in het belang van de organisatie."



PPIHC deed de motorcategorie in de ban na het dodelijke incident met Carlin Dunne in 2019, die met de Streetfighter V4 op weg naar een zekere overwinning in de laatste bocht onderuit ging en aan zijn verwondingen bezweek. De organisatie gaf toen aan gedegen onderzoek naar de toekomst van de motorcategorie te zullen gaan doen. 

De algehele consensus was toen echter al dat de motorcategorie waarschijnlijk niet meer terug zou komen. Motoren zijn nooit de belangrijkste focus van het event geweest een het parkoers is in bepaalde secties gevaarlijk voor motoren. Toch is er altijd vraag geweest en hebben coureurs van over de hele wereld zich voor de Race to the Clouds ingeschreven. 

Motoren hebben lange tijd deel van Pikes Peak uitgemaakt, de eerste editie stonden 4 motorraces op het programma. Het is echter niet voor het eerst dat motoren in de ban worden gedaan, dat is ook in de periode 1920 tot 1954 zo geweest. Eind 2015 werden door de organisatie motoren met standaard clip-ons in de ban gedaan.