Zoeken

Ducati roept Multistrada V4 terug: nieuw blok vanwege foutieve klepgeleiders

29 maart 2021
Ducati gaat een terugroepactie uitrollen voor de nieuwe Multistrada V4. In Bologna is ontdekt dat incorrecte klepgeleiders zijn gemonteerd, wat tot extra slijtage en daarmee vermogensverlies kan leiden.

Als het niet zo'n serieuze zaak was geweest hadden we d'r nog wel om kunnen lachen, dat bij Ducati uitgerekend het eerste blok in tijden zonder desmodromische klepbediening - het eerste motorblok met een ongekende onderhoudsinterval van 60.000! km voor de inspectie van de kleppen, dat bij juist dát blok nu een giga-probleem aan de klepgeleiders is ontdekt. 

Het probleem komt voort uit een van de twee toeleveranciers die voor Ducati klepgeleiders maken. Ondanks kwaliteitscontroles voordat de assemblage van de V4 Granturismo werd gestart, is in de fabriek in Borgo Panigale nu een probleem met de levensduur van de klepgeleiders bij een van de toeleveranciers ontdekt.

Om het probleem te fixen neemt Ducati geen halve maatregelen, maar heeft tot een terugroepactie besloten waar bij de batch met foutieve klepgeleiders het complete motorblok wordt omgeruild voor een nieuw blok dat recent in de fabriek is geassembleerd. 

"Ducati heeft twee toeleveranciers, een in Japan en een in Duitsland", aldus een medewerker van Ducati. "De klepgeleiders uit Duitsland zijn goed, het probleem zit 'm alleen in die serie uit Japan. Het gaat dus niet om alle Multistrada V4's, maar alleen om de serie waarin de Japanse klepgeleiders zijn gemonteerd."

In Noord America worden de getroffen eigenaren (44 in de VS, 13 in Mexico en 3 in Canada) voor de overlast riant gecompenseerd: 2 jaar gratis officieel jaarlijks onderhoud, een gratis radar software update voor adaptieve cruise controle en een $1.500 voucher voor Ducati kleding en accessoires. 

Ook de getroffen klanten in de Benelux kunnen rekenen op een fikse compensatie.