Zoeken

MotoMondo lanceert Ultraviolette in de Benelux en UK

17 april 2025
We zijn weer een motormerk rijker in de Benelux. Moto Mondo, importeur van onder andere Royal Enfield, Moto Morini, Mash en Rieju, is namelijk aangewezen als officiële exclusieve importeur van Ultraviolette voor de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het eerste model dat zal worden gelanceerd is de F77 MACH 2 RECON, een supersportieve elektrische naked

Mocht de naam Ultraviolette (UV) je helemaal niets zeggen, dan snappen we dat best, ook wij hadden d'r tot recent nog nooit van gehoord. Het Indiase merk heeft weliswaar in 2023 en 2024 op de EICMA in Milaan gestaan, maar zonder NL-importeur loop je z'n merk dan al snel voorbij.

Opgericht door Narayan Subramaniam en Niraj Rajmohan in 2016 zegt UV een innovator op het gebied van toekomstgerichte elektrische voertuigplatforms en batterijtechnologie te zijn, doordrenkt met ‘Aviation DNA'.

Dat UV niet zomaar als de zoveelste Indiase EV-opstart moet worden gezien blijkt uit de indrukwekkende lijst met wereldwijde investeerders waarvoor Ultraviolette wordt ondersteund, waaronder Lingotto (dochteronderneming van EXOR N.V., bekend van onder meer Ferrari, Stellantis, CNH Industrial, Iveco, The Economist, Juventus), evenals Qualcomm Ventures, Zoho Corporation, TVS Motors en Speciale Invest.

Het merk maakte zoals gezegd in 2023 z'n debuut op de EICMA in Milaan, maar stond daar toen anoniem tussen andere merken. Het afgelopen jaar pakte UV al breder uit en kondigde aan de Europese markt te willen veroveren, en trok daarmee de aandacht van Jan Ykema, Managing Director van MotoMondo, die daar wel brood in zag. Met zijn ruime ervaring in het vertegenwoordigen van premium motormerken en diepgaande marktkennis zag MotoMondo zich uitstekend gepositioneerd om de introductie van Ultraviolette in de Benelux en de UK te leiden. 



Narayan Subramaniam, medeoprichter en CEO van Ultraviolette
“We zijn enorm enthousiast over onze samenwerking met MotoMondo om de Ultraviolette-ervaring naar de Benelux te brengen. Dit is een beslissende stap in onze wereldwijde reis, nu we het Ultraviolette-merk buiten India introduceren op enkele van de meest volwassen en kritische motormarkten ter wereld. 

De bewezen staat van dienst van MotoMondo in het opbouwen van premium motormerken in Europa maakt hen de ideale partner voor deze belangrijke regio’s. Hun diepgewortelde begrip van de markt, gecombineerd met een passie voor innovatie en motorrijcultuur, garandeert dat het volledige Ultraviolette-ecosysteem – van productbeleving tot aftersales – vanaf dag één van wereldklasse zal zijn. Dit is nog maar het begin, en we zijn ongelooflijk enthousiast over wat er komen gaat.”

Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal in Ultraviolette’s wereldwijde expansie, waarmee het zijn high-performance elektrische motorfietsen – te beginnen met de veelgeprezen F77 MACH 2 RECON – naar Europese markten brengt.

Jan Ykema, Managing Director MotoMondo:
“We zijn trots dat wij Ultraviolette – het meest geavanceerde elektrische motormerk ter wereld – naar de Benelux mogen brengen. Hun technologie is ongeëvenaard en we staan pas aan het begin! Ultraviolette zal de huidige motormarkt verstoren door een echt alternatief te bieden voor verbrandingsmotoren.”

Het eerste model dat in de Benelux op de markt wordt gezet is de F77 MACH 2 RECON, het vlaggenschip van de UV met agressieve styling die een mix is van Supersport en een Naked Sport. Een sportieve naked, maar dan voorzien van een volle kuip. De sportieve naked wordt aangedreven door een Permanent Magneet AC Motor, die wordt opgegeven voor een piekvermogen van 30 kW (da's 40,8 pk) en een constant koppel van 100 Nm.

Nu horen we je al denken: dat zijn niet bepaald cijfers om mee te pochen, maar dan vergis je je toch. De gouden regel is namelijk dat vermogen alleen de topsnelheid bepaalt, waar het koppel verantwoordelijk voor de acceleratie is. En laat dat bij een elektromotor ook nog eens constant zijn over het hele toerengebied. Dus geen koppelkromme die ergens op 2/3 van het maximumtoerental piekt, maar zo strak als een biljartlaken. 

Dat betekent dus dat de 100 Nm van deze F77 MACH 2 te allen tijde tot je beschikking is, afhankelijk van welke rijmodus je hebt geselecteerd, want om het ook nog rijdbaar te houden wordt elektronisch een koppelkromme gevormd. De grap is bovendien dat het constante vermogen van deze 100 Nm sterke naked slechts 9,5 Pk is, waardoor hij volgens de EU-regels als A1-motorfiets is gehomologeerd. 

Wat elektronica betreft is de motor op z'n zachtst gezegd geavanceerd te noemen. Wat koppelkromme betreft heb je de keuze uit drie rijmodi: Glide, Combat en Ballistic, met elk z'n eigen 'gasrespons' en mate van tractiecontrole (4 standen). Het regenereren van energie kan op 10 niveau's worden ingesteld, waarbij op het hoogste niveau je de remmen nog maar amper hoeft te gebruiken en in het laagste niveau de motor als een tweetakt aanvoelt. 

Nog niet voldoende voor je? De F77 is standaard uitgerust met Hill Hold systeem, dynamische stabiliteitscontrole (DSC), uitschakelbaar ABS (achterwiel), automatisch dimmende LED-koplamp met Ultra-V positielamp, een Dual lED achterlicht met centraal remlicht, bandenspanningscontrole, een laadlimiet, Park Assist, Find My F77 en Deep Sleep.  



De F77 TECH 2 RECON krijgt z'n energie uit een 10,3 kWh SRB10 batterijpakket, gemonteerd in een aluminium behuizing en voorzien van een Battery Management System met gepatenteerd 5-level veiligheidssysteem - mechanische, thermische, elektrische, elektronische en software bescherming.

Ondanks 'slechts' 10,3 kWh batterij (een Zero SR/S zit al op 17,3 kWh) wordt een actieradius van 231 kilometer conform de WMTC-meetmethode geclaimd en dat is gezien de batterij zeer netjes te noemen. In de praktijk zal dat waarschijnlijk wel wat minder zijn, maar voor een doorsnee ritje is 't meer dan genoeg. 

Dankzij die 10,3 kWh batterij hebben de Indiërs echter ook het gewicht van de F77 MACH 2 laag kunnen houden, dat met 207 kilo rijklaar absoluut competitief met een verbrandingsmotor mag worden genoemd. UV claimt trouwens een acceleratie van 0-60 km/u in 2,8 seconden en een topsnelheid van 155 km/u.

Wat rijwielgedeelte betreft heeft de F77 een stalen vakwerkbuisframe met aangeschroefd aluminium balhoofd, een 41 mm upside down voorvork en monoshock achterveer, beide instelbaar voor wat de veervoorspanning betreft. Qua remmen is voor een 320 mm schijf met radiale 4-zuiger remklauw voorzien, achter is een 230 mm schijf met eenzuiger remklauw gemonteerd. De banden hebben de maten 110/70 R17 voor en 150/60 R17 achter. 

En dan nu z'n allersterkste troef: de F77 MACH 2 RECON zal in Nederland een adviesprijs gaan krijgen vanaf slechts € 11.599 rijklaar, da's inclusief de BPM die sinds dit jaar ook voor EV-motoren geldt. En mocht je zelfs dát te duur vinden, voor een beperkte tijd biedt Ultraviolette de F77 MACH 2 aan voor een introductieprijs vanaf slechts € 10.599. Deze exclusieve prijs geldt voor pre-orders die vóór 30 juni 2025 worden bevestigd. 

Ultraviolette biedt een unieke garantie van 100.000 km of 5 jaar op de batterij en aandrijflijn, naast een standaard voertuiggarantie van 30.000 km of 3 jaar op andere componenten. Dit benadrukt volgens de importeur het vertrouwen van het merk in de duurzaamheid en kwaliteit van zijn producten.