CFMOTO onthult 2025 700MT Adventure
Toen CFMOTO in 2023 de 700MT lanceerden als opvolger van de 650MT verbaasde ons dat helemaal niets. Na de lancering van de 700CL-X, het eerste model met een compleet nieuw ontwikkelde 693cc paralleltwin, had je op je klompen kunnen aanvoelen dat CF dat nieuwe blok ook in andere modellen zou gaan gebruiken. Er een 700-platform van zou maken.
De 700MT kwam in 2024 op de markt en was de opvolger van de 650MT, een eveneens geheel in eigen huis ontwikkelde 'Allroad', die in technisch opzicht verdomd veel overeenkomsten met de Versys 650 had. Ergens logisch, want als je een andere motor als voorbeeld neemt, dan pak je niet zomaar de eerste de beste, maar iets dat al goed is en goed verkoopt.
Niet alleen in technisch opzicht was de 700MT van de 650MT afgeleid, de nieuwe 700 had ook qua design overeenkomstige stijlelementen. In grote lijn hetzelfde als de 650MT, maar dan behoorlijk opgefrist gefrist design, een verbeterd rijwielgedeelte en een TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit.
Dat CFMOTO amper een jaar na de marktintroductie van de 700MT daar een meer avontuurlijke versie van presenteert is gezien het verkoopsucces van modellen als de Ténéré 700 of V-Strom 800DE best logisch, maar dat de Chinezen de 700MT Adventure een compleet nieuw uiterlijk hebben gegeven is daarentegen best vreemd. En eigenlijk ook weer niet, het van de 800MT overgenomen design oogt avontuurlijker.
De 700MT Adventure gaat trouwens verder dan alleen het 800-design. De avontuurlijkere insteek wordt verder door de wielen onderstreept, waar de 17" gietwielen het veld hebben geruimd voor meer offroad georiënteerde spaakwielen in de maten 19" voor en 17" achter met 'allroad' banden in de maten 110/80 R 19 voor en 150/70 R 17 achter. Ook de vering is robuuster gemaakt, met nu een 43 mm KYB upside down voor. De voorvork is niet instelbaar, van de achtershock kan de veervoorspanning worden afgesteld.
Wat weten we nog meer? De 2025 700MT Adventure heeft een wielbasis van 1.445 mm, de zithoogte is standaard 800 mm en kan optioneel naar 840 mm worden verhoogd en tussen de benen zit een 20 liter tank, wat de motor een aanzienlijke actieradius geeft. De 693 cc 180° paralleltwin wordt opgegeven voor een topvermogen van 50 kW, da's 68 pk, bij 9.500 tpm en een maximumkoppel van 60 Nm bij 6.000 tpm, waarvan 90% al bij 4.000 tpm beschikbaar is.
De 700MT Adventure beschikt verder over LED-verlichting rondom en een 5-inch TFT-kleurendisplay, en is standaard met de zogenaamde T-Box uitgerust, die extra connectiviteitsfuncties biedt zoals GPS-tracking. Leverbaar in twee kleuren: Nebula Black en Nebula White, voor de scherpe prijs van € 8.499 (€ 7.499 BE) inclusief 5 jaar garantie. Da's weliswaar flink duurder dan de standaard 700MT, die voor slechts € 7.599 (€ 6.699 BE) over de toonbank gaat, maar wel een stuk goedkoper dan z'n concurrenten.