Zoeken

Test: Yamaha MT-07 Y-AMT

Hoger niveau

9 april 2025

Al deze maatregelen tillen de rijervaring van de MT-07 naar een hoger niveau. In de Sport-modus komt de motor echt tot leven en accelereert hij spontaan, de tractiecontrole regelt niet te vroeg en kan bovendien ook worden uitgeschakeld in het vrij programmeerbare Custom-programma. De toch al veelgeprezen We zijn er nog niet uit over uit qua design, maar goed... smaken verschillenmodulatie is nog wat duidelijker, de versnellingen van de zesversnellingsbak glijden nu nog preciezer en gemakkelijker in elkaar - de nieuwe slip-assist koppeling vermindert de benodigde handkracht, een herziene vertanding in de eerste drie versnellingen en aangepaste klauwhoeken in de andere versnellingen zorgen voor soepeler schakelen.

Dankzij de nieuwe ergonomie krijg je snel een goed gevoel bij de MT-07, zodat je de goed uitgebalanceerde 183 kilo moeiteloos kunt indraaien en hem behendig door snelle bochtencombinaties kunt manoeuvreren zonder je overhandig te voelen. De nieuwe ophangingselementen hebben een sportieve, stevige afstelling en verhogen het plezier in bochten nog meer met hun stabiele wegligging en aangename stabiliteit. Zelfs heftige (uit)remacties brengen de niet-verstelbare voorvork niet op de knieën, de voorkant Mocht je denken: hey, een koppelingshendel. Dat klopt, dit is de standaard versieblijft stabiel en op koers. De nieuwe radiale remklauwen met vier zuigers werken hier immers en zijn gemakkelijk te moduleren en bijten hard zonder hard te zijn. 

De middenklasse roadster draait licht en luchtig door de scherpste bochten, de Japanse zet noodzakelijke koerscorrecties onder hellingshoek rustig om in onmiddellijke koerswijzigingen. Dit gebeurt allemaal zó zelfverzekerd, zó gemakkelijk en luchtig, dat je bijna zou denken dat de Yamaha zelfs de was kan doen. Bij dagelijks gebruik op kapotgevroren wegen kan het rijcomfort echter wat lijden onder het droge aanspreken van de vering op korte hobbels. Dit doet echter slechts minimaal afbreuk aan de uitstekende algehele indruk.

Yamaha gaat nog een grote stap verder in 2025: met alle nieuwe functies zal de MT-07 voor het eerst leverbaar zijn met de eigen geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak Y-AMT, die vorig jaar zijn première vierde in de driecilinder MT-09. Deze versnellingsbak maakt de handmatige koppeling overbodig. De rijder kan kiezen uit twee vooraf ingestelde schakelprogramma's of schakelen met een tuimelschakelaar aan de linkerkant van het stuur. Indien nodig schakelt hij hiermee ook de automatische programma's uit. Grofweg bestaat het systeem uit twee servomotoren - eentje voor het koppelen en eentje voor het schakelen - inclusief een aangepaste schakeltrommel, waarbij de neutraal onderaan staat en alle andere versnellingen naar boven schakelen. En nu zitten we weer op de Y-AMTDe semi-automatische transmissie brengt 2,8 kilo op de schaal, wat strikt genomen eigenlijk meer is als je bedenkt dat bij Y-AMT het traditionele schakelpedaal en koppelingshendel ontbreekt, maar dat even terzijde. Het Y-AMT heeft het rijklaargewicht op 186 kilo gezet, nog steeds een heel nette waarde.

Of het nu automatisch of handmatig is, elke schakeling wordt in 0,1 seconde uitgevoerd. Dit gebeurt zo precies, snel en absoluut zonder lastwisselingen dat zelfs de meest vaardige bestuurder dit niet zou kunnen. De Y-AMT ontlast de menselijke centrale computer en maakt capaciteit vrij voor visuele begeleiding en koersselectie, zelfs bij het veelvuldig handmatig schakelen in de jungle van bochten van de Costa Blanca. Maar dan moet je wel voor lief nemen dat 'ie eerder schakelt dan je zelf zou doen, in dat opzicht blijft semi-automatische transmissie wel een dingetje.