Zoeken

Test BMW R 1300 GS Adventure

Conclusie

11 februari 2025

Een jaar na de lancering van de R 1300 GS heeft BMW voor modeljaar 2025 ook de Adventure uitvoering tot R 1300 GS Adventure opgewaardeerd. Na in uiteenlopende “winterse” omstandigheden een kleine duizend kilometer te hebben afgelegd zijn we er wel van overtuigd dat de Duitsers de GS Adventure voor lange afstanden en het grote avontuur nog geschikter hebben gemaakt, hoewel er wel de nodige kanttekeningen kunnen worden geplaatst.

De nieuwe R 1300 GS Adventure beschikt weliswaar over een fantastische boxertwin die z’n koppel over de volle breedte heeft uitgesmeerd, en vanuit het oogpunt van een groottoerist gezien is de semiautomatische transmissie echt helemaal niet verkeerd. Pas wanneer je sportief knalt Mag 'ie best vaker doen, die buurman, mij vragen.schiet het schakelpatroon tekort, maar volgens BMW is het een zelflerend systeem en dus zou dat na een dagje manueel sportief knallen beter moeten gaan. 

Maar toch, tegenover het fantastische blok, de semi-automatische versnellingsbak, de stuureigenschappen (voor zover we die in ‘koud en nat’ hebben kunnen testen) en het comfort van zit en vering, kunnen aardig wat puntjes van kritiek worden gezet. De motor is loeizwaar, de automatische transmissie schiet naar manueel zodra je het pookje aanraakt, de adaptieve rijhoogte instelling hadden we eerlijk gezegd wat meer van verwacht, de bediening via het menu is super complex en irritant en van het verbruik hadden we eerlijk gezegd wel meer verwacht. Om nog maar te zwijgen van z’n prijs, de vanaf prijs van 26 duizend euro lijkt best wel redelijk, maar dan heb je een kale fiets en met alle toeters en bellen (waarmee wij reden) moet er maar liefst € 37.247,00 (€ 32.364,31 BE) worden afgetikt en dat is op z’n zachtst gezegd heel erg fors. 

 

Souplesse Boxertwin, comfort, handvat- en zadelverwarming, AT in Dynamic modus bij normale rijstijl

Zwaar, onhandige bediening, AT bij sportieve rijstijl, verbruik, prijs, het weer