Vergelijk: Harley-Davidson Breakout vs. BMW R 18
Tegenpolen
“Wat vind je ervan”, vraag ik Gerard, een nog jonge gast bij mij uit het dorp die net als z’n vader helemaal gek is van motorrijden en klassieke BMW’s in het bijzonder, met zelf een oude K en GS in z'n garage. “Hij ziet er inderdaad waanzinnig mooi uit, de gelijkenis met de allereerste BMW Boxer is overduidelijk, maar ik weet niet of BMW nou zo nodig choppers moet gaan bouwen. Maar hij is imposant, dat absoluut.” Meteen gevolgd door “maar die Harley is ook wel supervet. Echt een muscle bike. En dat minimalisme, wat een gaaf ding!”
Dat BMW pak ‘m beet 15 jaar na het geflopte Cruiser 1.0 project, de R 1200 C, de handschoen toch weer heeft opgepakt heeft een bewuste reden, die aan de andere kant van de Atlantische oceaan moet worden gezocht. “De Amerikaanse markt is groot en ons aandeel is klein”, zei "There's no substitute for cubic inches", gaat het oud-Amerikaanse spreekwoord. Dat hebben ze bij BMW nu ook begrepenBMW Motorrad CEO Dr. Markus Schramm vorig jaar nog tegen ons. “Waarom is ons aandeel klein? Omdat het grootste en meest dominante segment daar de Cruiser is, dus leunen we niet langer achterover om te kijken hoe groot dat die mark daar is! We komen met onze eigen zeer emotionele, zeer aantrekkelijke en volledig authentieke BMW oplossing voor dit segment.”
Dat de R 18 een volledig authentieke BMW oplossing van het Cruiser concept is, daarvan is het design met twee enorme joekels van cilinders het levende bewijs. Tel daarbij op dat oude BMW’s – zowel de Boxer twin R modellen als de in lengterichting geplaatste drie- en viercilinder K series – enorm populair zijn bij custom bouwers wereldwijd (probeer maar eens een oude BMW aan te schaffen, hoe verrot dan ook, en je zult schrikken van de prijzen die worden gevraagd) en je zou geneigd zijn te denken: succes gegarandeerd, maar is dat ook zo?
Een direct vergelijk zou antwoord moeten geven op die vraag, alleen… welk model van de Softail familie? Een Heritage Classic zou een mooie tegenhanger zijn voor wat het retro-klassieke gevoel betreft, maar had BMW niet al een R 18 Classic aangekondigd die ook qua design het evenbeeld van die Heritage Classic was? Een Softail Slim zou qua look & feel veel beter passen, maar uiteindelijk besloten we voor de Breakout te gaan. Omdat de Breakout van alle Softail modellen de fiets is die ’t moeilijkst de bocht om is te krijgen, maar wel ’t meeste rijplezier geeft.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Andrew Walkinshaw