Zoeken

Test: BMW R 18 B

Duitse Bagger

7 oktober 2021
Een jaar na de lancering van de R 18 heeft BMW haar nieuwe Cruiserfamilie met twee nieuwe Baggers uitgebreid: de R 18 B en de R 18 Transcontinental. In het Taunus Gebergte ten noorden van Frankfurt konden we kennismaken met de R 18 B First Edition, waarmee de Duitsers hopen definitief door te breken in het Cruiser segment.

Zestien jaar had BMW het segment gemeden als de pest, nadat de productie van de geflopte R 1200 C Custom in 2014 was gestaakt. Maar Cruisers bleven de verkooplijsten in de Verenigde Staten domineren, waardoor BMW Motorrad CEO Markus Schramm voelde dat BMW niet langer om dit segment heen kon in het streven Harley-Davidson in als wereldwijde leider in de premium sector te verslaan. “We moeten dit echter op onze BMW manier doen”, hield hij toen vol. “We kopiëren nooit iemand en dat geldt ook voor dit segment. Het moet een authentieke BMW zijn.”

Met als resultaat de BMW R 18 Big Boxer cruiser en van windscherm en zadeltassen voorziene R 18 Classic spin-off, die beide het afgelopen jaar in productie zijn genomen en sindsdien volgens Schramm goed hebben verkocht. Meer dan 4.000 units wereldwijd, waarbij het grootste deel naar de VS, China en Duitsland is gegaan. Maar nu komt de zware brigade – in meer dan één opzicht, met de R 18 B (voor Bagger) en de volledig aangeklede R 18 Transcontinental die vanaf deze maand bij de BMW dealer als 2022 model te aanschouwen zijn. Beide met kuip en hardcase koffers uitgeruste varianten op BMW’s cruiser thema die door exact dezelfde Big Boxer worden aangedreven als de originele R 18.

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Markus Jahn, Daniel Kraus & Jörg Künstle