Zoeken

Classic Test: Honda GL1000 Gold Wing

Goudkoorts

19 februari 2025
Honda verbaasde de tweewielerwereld in oktober 1968 op de Tokyo Show met de CB750 met vier cilinders, de eerste in serie geproduceerde Superbike van het moderne tijdperk. Maar nauwelijks zes jaar later, op 21 september 1974, onthulde het Japanse bedrijf op de IFMA Show in Keulen iets heel anders en bijna net zo belangrijk: de GL1000 Gold Wing.

 

De GL 1000 Gold Wing was de eerste van een familie motorfietsen die nog steeds in productie is, zij het in 1.833 cc zescilinderuitvoering in plaats van het oorspronkelijke 999 cc viercilinder boxermodel. Meer dan 650.000 motorfietsen later is de Wing nog steeds een hoeksteen van Honda's gamma. De GWRRA wereldwijde club van eigenaars telde op haar hoogtepunt 80.000 leden in 53 landen, verdeeld over 800 verschillende chapters.

Toch waren de eerste verkopen van de GL1000 ronduit teleurstellend, met minder dan 5.000 units die in 1975 Amerikaanse eigenaren vonden, veel minder dan gehoopt in het debuutjaar van het model op de markt. Dat kwam vooral omdat niemand bij Honda echt leek te weten voor wie de motor bedoeld was. Hij leek te worden gepositioneerd als een stap omhoog in prestaties ten opzichte van de CB750, Oorspronkelijk bedoeld als überversie van de CB750, maar groeide al snel uit tot een tourbuffel pur sangdie het al moeilijk had in vergelijking met zijn opgekrikte rivaal, de 903cc Z1 Kawasaki die in 1972 op de markt kwam. De 999cc Wing overtrof dat, als grootste Japanse motorfiets ooit gebouwd. Maar in die tijd stond het toeren met motoren zoals we dat nu kennen nog in de kinderschoenen, vooral omdat de beschikbare modellen, met uitzondering van de BMW Boxers met cardanaandrijving, niet echt praktisch waren om duizenden in plaats van honderden kilometers op af te leggen.

Maar toen gebeurde er iets grappigs: klanten begonnen de GL1000 in steeds grotere aantallen te kopen om er lange ritten mee te maken - en naarmate die ritten langer en langer werden, en steeds meer mensen hun buurman of vriend of kerels die ze in een café tegenkwamen begonnen na te apen met kilometers maken en een GL1000 kochten om dat mee te doen - had Honda plotseling een hit in handen, dankzij deze door klanten gestuurde herpositionering van de Wing op de markt. Honda had bijna per ongeluk een heel nieuw luxe Touring-model voor de lange afstand uitgevonden voor het tweewielerfirmament - net zoals de BMW GS dat een paar jaar later zou doen met Adventure Touring.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kel Edge