17 mei 2026

Gresini lonkt voor 2027

Joan Mir vertrekt bij Honda

Terwijl in Catalunya alle aandacht op de baan gericht is, draait achter de schermen de transfercarrousel voor 2027 ondertussen op volle toeren door. Joan Mir heeft bevestigd dat hij Honda aan het einde van dit seizoen verlaat, terwijl de geruchten over een overstap naar Gresini Ducati steeds sterker worden.

Met die uitspraak komt definitief een einde aan een samenwerking die in 2023 begon, midden in de sportieve crisis van Honda. Mir stapte destijds over naar HRC in de hoop het Japanse fabrieksteam terug naar de top te helpen, maar zag de RC213V sindsdien zelden structureel competitief worden.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Catalunya liet de voormalig wereldkampioen nu voor het eerst openlijk weten dat hij na dit seizoen vertrekt.

Frustratie richting Honda

Opvallend daarbij was vooral de toon van Mir. De Spanjaard maakte duidelijk dat hij gefrustreerd is geraakt door de manier waarop Honda met de situatie is omgegaan.

Volgens Mir bleef het vanuit Honda opvallend stil over de plannen richting het nieuwe MotoGP-tijdperk van 2027, wanneer de overstap naar de nieuwe 850cc-reglementen plaatsvindt. De wereldkampioen van 2020 besloot daarom al kort na Jerez dat hij niet verder wilde met het merk.

Daarmee lijkt Mir zich ook enigszins gepasseerd te voelen binnen Honda’s toekomstplannen.

Honda schuift door

Dat gevoel komt niet helemaal uit de lucht vallen. Honda legde namelijk al vroeg Fabio Quartararo vast voor de nieuwe reglementencyclus vanaf 2027. Daarnaast gonst het al maanden van de geruchten dat Moto2-talent David Alonso eveneens richting de koningsklasse wordt doorgeschoven.

Daardoor ontstond steeds meer twijfel over de toekomst van zowel Mir als Luca Marini binnen het fabrieksteam.

Tegelijkertijd liggen Johann Zarco en rookie Diogo Moreira al langer vast bij LCR Honda, waardoor de beschikbare plaatsen binnen het Honda-project snel schaars werden.

Tech3-deur valt dicht

Lange tijd leek Honda nog te hopen het aantal motoren op de grid uit te breiden naar zes machines. Daarmee had mogelijk alsnog ruimte kunnen ontstaan voor Mir binnen een extra satellietteam.

Die optie lijkt nu echter definitief van tafel. KTM en Tech3 maakten zaterdagmorgen immers bekend ook na 2027 samen verder te gaan, waardoor Honda geen toegang krijgt tot het Franse team.

Dat nieuws lijkt indirect ook het laatste zetje te hebben gegeven richting het vertrek van Mir.

Gresini steeds nadrukkelijker genoemd

Ondertussen wijzen steeds meer geruchten richting een overstap naar Gresini Racing. Het Italiaanse team geldt momenteel als een van de aantrekkelijkste opties op de grid, zeker zolang Ducati de referentie in de MotoGP blijft.

Voor Mir zou een overstap naar Gresini bovendien een compleet nieuwe start betekenen na enkele bijzonder moeizame jaren bij Honda.

Officieel is daar voorlopig nog niets over bevestigd, maar in de paddock wordt de naam van Mir inmiddels nadrukkelijk gekoppeld aan het Ducati-klantenteam.

De komende weken lijkt de transfermarkt voor 2027 daardoor alleen maar verder op gang te komen

Door:

Motorfreaks

Deel
David Alonso
Ducati
Fabio Quartararo
Gresini Racing
Honda
Joan Mir
Johann Zarco
Luca Marini
MotoGP
MotoGP 2027