Zoeken

Test: BMW S 1000 XR

Pientere Perfectie

2 maart 2020
Het is te merken dat de BMW-voorrijder de bergen bij Almeria op zijn duimpje kent. Hij blaast in een behoorlijk tempo over de berghellingen, schijnbaar niet gehinderd door slecht asfalt of blinde bochten. De S1000XR is er evenmin van onder de indruk. Hij houdt het strak en controleerbaar bij, mede dankzij een hele range aan intelligente assistentiesystemen. Pientere perfectie.

Terwijl ik het denk, realiseer ik me meteen dat we er over twintig jaar misschien om lachen. Ik herinner me nog de ademloze adoratie van de extreme sportiviteit van de eerste Honda Fireblade 900, die een paar jaar later door de komst van de ZX-10 en de R1 alweer zo achterhaald was, dat iemand opmerkte dat het altijd nog een leuke toermotor was. Alles is relatief. Ik kan de S1000XR alleen vergelijken met alles dat ik tot nu toe heb gereden. En daar steekt hij met kop en schouders bovenuit, inclusief zijn voorganger. De S1000XR is dan ook behoorlijk vernieuwd. Hij werd 10 kg lichter, kreeg een nieuw ontwikkelde viercilindermotor, nieuwe vering met een 19% lichtere swingarm en een range aan ADAS (Advanced Driver Assistence Systems), die zich op state-of-the-art niveau bevinden.

Tekst: Peter Aansorgh
Fotografie: BMW