Test: Aprilia RS 660
Supertwin
Vanaf het moment dat Aprilia de RS 660 als conceptmodel presenteerde heeft een productieversie van deze supersexy SuperTwin op de verlanglijst van duizenden potentiele klanten wereldwijd gestaan. Het afgelopen jaar werd op diezelfde EICMA in Milaan de productieversie van deze wonderschone droomfiets onthuld, ogenschijnlijk nauwelijks anders dan die prikkelende eerste smaak van betaalbare prestaties in combinatie met designlooks. Waanzinnig design en dito prestaties – in combinatie Alsof Stevie Wonder een vooruitziende blik had. "Isn't she lovely..."met de compacte bouw – maken dat de RS 660 kan worden gezien als de moderne opvolger van de succesvolle RS250 tweetakt ‘racer met kenteken’, waarvan jammer genoeg in 2004 de productie moest worden gestaakt vanwege strengere milieueisen.
Maar nu, nét geen twee jaar voor die eerste glimp van het beloofde land, staat Aprilia op het punt om in november de levering te beginnen van een model dat voor een nieuwe generatie straatlegale sportfietsen staat. Leverbaar in drie verschillende kleurstellingen: Apex Black (afgeleid van Marco Melandri’s 2002 RSV250 WK-winnende machine – een van de 54 wereldtitels die Aprilia heeft vergaard), Lava Red (geïnspireerd door de RSV250 GP racer van Loris Reggiani in 1994) en Acid Gold – een super distinctieve gele tint die de RS 660 van kilometers afstand herkenbaar maakt, voor het prijskaartje van € 12.450 (€ 11.050 BE), wat minder dan de helft is van de RSV4 waarvan ‘ie is afgeleid. Terwijl ‘ie voor wat gebruik op de openbare weg absoluut toegankelijker is, maar net zo opwindend te rijden is, zelfs – of misschien wel vooral – voor de meer ervaren motorrijders voor wie het maximale uit bochtensnelheid te halen en de stuureigenschappen ten volle te benutten een veel grotere kick geeft dan simpelweg op een recht stuk de gaskraan vol opendraaien.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro/ Alberto Cervetti & Rudy Carezzevoli
Middenklasse herschreven
De RS 660 biedt relatieve newbies of oudere heropstappers echter ook de kans om hun horizon te verbreden op een motor die allesbehalve intimiderend is en gewoon een genot is om op te rijden. Met een geclaimd vermogen van 100 pk bij 10.500 tpm bij een drooggewicht van slechts 169 kilo (183 kg rijklaar met volle 15 liter benzinetank) en een maximumkoppel van 67 Nm bij 8.500 tpm heeft Aprilia een ongeëvenaarde middenklasse tweecilinder op de markt gezet, waar geen enkele fabrikant zich Als je drie verschillende kleuren hebt die allemaal even belangrijk voor je zijn, dan wil je ze natuurlijk ook alledrie in beeld krijgen natuurlijkaan heeft gewaagd – behalve Norton dan die een 105 pk / 158 kg 650 Superlicht lanceerde die in z’n debuutrace in de 2018 Isle of Man TT 8e finishte in de Lightweight TT, maar vanwege het faillissement maar een kort leven beschoren was.
De Aprilia RS 660 is echter hier en nu en heeft de lat aanzienlijk hoger gelegd ten opzichte van al het andere dat momenteel in het 650-800 cc tweecilinder segment beschikbaar is. De kans om een dag kennis te maken met een preproductiemodel tijdens de perspresentatie in de Dolomieten ten noorden van Aprilia’s hoofdkwartier in Noale net buiten Venetië, leerde mij dat de RS 660 het script voor sportieve straatmotoren heeft herschreven, door te bewijzen dat er absoluut een kern van waarheid zit in het oude cliché dat minder inderdaad meer kan zijn.
Want hoewel de dynamische excellentie van zijn motorprestaties en rijeigenschappen opvallende kenmerken zijn, is het meest onderscheidende element in de samenstelling van de RS660 in zekere zin zijn ultra-rationele rijpositie en algehele architectuur. Want dit is een twin die denkt als een eencilinder, dankzij z’n slanke, ranke bouw, gecentraliseerde massa en korte 1.370 mm wielbasis, wat zich vertaalt naar lichtvoetige stuureigenschappen, zonder dat dat ten koste van stabiliteit in snelle bochten is gegaan, of tijdens de enorme remmanoeuvres die de Brembo remmen weten te realiseren. Terwijl je op het 820 mm hoge zadel zittend nochtans niet het idee had opgevouwen te zitten, of óp een motor te zitten zoals bij de Triumph Daytona 675 – om maar eens een concurrent te noemen.
Nee, aan boord van de RS 660 heb je eerder het gevoel om in de motor te zitten, wat in combinatie met de clipons die – net als Ducati’s Supersport – boven de kroonplaat uitsteken voor de ontspannen zithouding zorgt en je niet continue druk op je polsen voelt. Het zadel is daarbij ter plaatse van de tank smal gevormd, waardoor ook kleine motorrijders en motorrijdsters voor het verkeerslicht gemakkelijk beide voeten aan de grond kunnen zetten. De Aprilia twin heeft een gebalanceerde zithouding die ook relatief ruim mag worden
Heel herkenbaar Aprilia. RSV4 DNA, maar dan net effe wat anders
Informatie te over, maar zonder dat het té druk wordt
Het schijnt dat je iemand hier achterop kunt laten zitten. Zal best, als SM je ding is
genoemd, dankzij de relatief laag gemonteerde aluminium voetsteunen met opmerkelijk randje dat moet voorkomen dat je voet van de steun afglijdt. De steunen zitten echter hoog genoeg om te voorkomen dat de grondspeling een probleem wordt, zelfs wanneer de uitstekende grip van de Pirelli Diablo Rosso Corsa II tot het uiterste wordt gepusht. Banden die trouwens zeker hebben bijgedragen aan het lichtvoetige stuurgedrag van de RS 660. Dit is een zeer slim bedachte motor die rijders van alle staturen, zowel man en vrouw, zich thuis zal laten voelen. Het is ook een echt veelzijdig model dat doordeweeks perfect kan worden gebruikt voor woonwerk verkeer, om vervolgens in het weekend een circuitdag mee te pikken of een sportieve route te rijden.
Hoewel het design van de RS 660 minder extreem is dan de RSV4 waar hij deels van is afgeleid, heeft de fiets een onbetwistbare familiegelijkenis met Aprilia’s WK winnende machine in het WK Superbike. Wat geen verrassing is als je nagaat dat beide modellen het werk zijn van designteams die door de legendarische progettista Miguel Galluzzi worden geleid. Aprilia’s kenmerkende triple LED koplampen zijn scherp gepositioneerd en de eveneens LED dagrijverlichting die rond de twee hoofkoplampen loopt geeft de motor zijn onderscheidende gezichtssignatuur. De knipperlichten zijn in het profiel van de DRL (Daytime Running Lights) ondergebracht, wat het frontale aanzicht nog compacter En dus springen we van de ene kleur over op de andere maakt, hoewel er voor iemand van mijn lengte van 1.80 mtr voldoende ruimte is om achter het scherm te kruipen dat me verrassend effectief tegen winddruk wist te beschermen. Jammer alleen dat de schakelaar voor het seinlicht zich zo gemakkelijk laat bedienen dat vaker dan me lief was ik per ongeluk aan het seinen was.
De verlichting is uitgerust met een aantal features die het rijden veiliger moeten maken. Een schemersensor schakelt automatisch de verlichting in als het donker wordt, terwijl de zelf-uitschakelende knipperlichten ook gaan knipperen in het geval van wat Aprilia een noodstop noemt – of waarschijnlijk wanneer je op z’n Aleix Espargaro’s probeert te remmen. Tot slot is ook bochtenverlichting voorzien, twee extra lampen die de binnenkant van de bocht verlichten. Qua bodywork valt ook kuip op, waarvan de dubbele lagen een aerodynamische functie hebben om enerzijds de stabiliteit te bevorderen en anderzijds de warme lucht van je benen af moeten voeren.
Welke vindt jij nou 't mooist? Als je 't mij vraagt: doe deze maar...
Huzarenstuk
De troefkaart van dit middelgewicht huzarenstuk is echter het glorieuze motorblok. Dit compleet nieuwe paralleltwin motorblok heeft een uitlaatgeluid dat innemend is vanaf het moment dat je op de startknop hebt gedrukt, dat meer klinkt als een ongewone versie van een Norton Commando oude-stijl dan het Wannabee 90° V-twin Ducati geluid dat je op basis van z’n 270° krukas verwachten zou. Vanaf stilstand pakt de motor soepel op, waarbij de kabelbediende antihop koppeling zeer licht te bedienen is, en Heb ik weer. Groot deel van de dag kletsnat en ijskoud, tot het moment dat de foto's moeten worden gemaakt. Geloof me, vanochtend was hier alles nog kletsnat (en ijskoud)voelt al bij 2.500 toeren best, om als het super heldere en overzichtelijke zeven inch TFT display 4.500 toeren per minuut aangeeft en het fantastische blok echt tot leven komt er hard aan te gaan trekken, ronduit lineair richting het vijfcijferige gebied. Bij 4.000 toeren is al 80% van het maximale koppel beschikbaar, vanaf 6.250 toeren is dat zelfs 90%. Dit maakt de Aprilia extreem vergevensgezind en gemakkelijk om hard te rijden, door eenvoudigweg op de supervlakke koppelkromme te surfen en rond de 8.000 toeren te shortshiften als het vermogen begint af te romen. Nu wil je dat toch doen, omdat boven de 6.000 toeren in toenemende mate trillingen in de voetsteunen ontstaan, die oncomfortabel worden op het moment als de 8k is bereikt, het moment dat ook het zicht in de verder prima spiegels door trillingen wordt vertroebeld. De lekkere tweerichtings quickshifter gebruiken om dat sterke koppel in het middengebied te gebruiken maakt rijden op de RS 660 ongekend gemakkelijk, en tevredenstellend.
Dit is een fiets die van minder ervaren rijders professionals maakt dankzij z’n rijkwaliteiten die vertrouwenwekkend zijn, en het supertoegankelijke karakter van het motorblok. Terwijl de meer ervaren motorrijders zich simpelweg af zullen vragen of ze echt twee keer zoveel vermogen nodig hebben uit een bijna dubbele cilinderinhoud in de echte wereld op de openbare weg. De kers op de taart is de elektronica, die typisch Aprilia super toegankelijk is – daar heb je dat woord weer – evenals zeer compleet en nooit invasief. Het is echt een stuk gereedschap dat je als rijder helpt en precies doet wat het moet doen om je te helpen hard te rijden, zonder de dienst uit te maken. De Commute modus biedt een vriendelijkere initiële gasrespons die ik erg kon waarderen op de supergladde wegen waarmee we in de ochtend werden geconfronteerd na een nacht extreme regenval, waar de zwakke herfstzon z’n handen vol aan had om weer op te drogen.
Geen state-of-the-art Stylema, maar 'gewone Brembo M4.32. Hoewel, voor middenklasse is dat al behoorlijk premium. Met Bosch bochten-ABS, uiteraard
Standaard AQS, om optimaal op koppel te kunnen surfen. Geluid is heel apart
Zeg nou zelf, hier loopt het water je toch van in de mond?
Zie je dat schakelaartje bovenop? Da's voor de cruise control. Op een middenklasse fiets. Dit is de Supersport geherdefinieerd
Echter, nadat de zon die missie had volbracht kon naar de sportievere Dynamic modus worden geswitcht, waardoor we vooral in derde en vierde versnellingen konden genieten van z’n scherpe acceleratie en bevredigende roll-on in het middengebied. De gasrespons en het engine braking management stellen je in staat om op elk vlak het maximale uit het blok te halen, de gasrespons is vriendelijk in het natte, direct zonder gemeen te zijn op het droge en te allen tijde tevredenstellend responsief wanneer je harder rijden wilt. Bij 160 km/u draait het blok nog maar 7.500 tpm, ofwel twee-derde tot het rode gebied van 11.500 tpm. Dit wordt absoluut een voortreffelijke circuitfiets, die op een bochtige baan in de handen van een gemiddeld ervaren rijder eenliter superbikes als ontbijt neemt en bergen genoegdoening – en lol – zal geven. Dat wil zeggen, waarschijnlijk niet voor die gast op die Superbike.
Omdat de motor zo ideaal is gebalanceerd en de stuurgeometrie zo goed gekozen is, is de super vergevingsgezinde handling van de RS 660 totaal intuïtief, met uitstekende feedback van de Pirelli voorband dankzij de verrassend goede Kayaba voorvork, die is geanodiseerd om op het oog te lijken op een veel duurdere Öhlins, maar minstens zo effectief de vele oneffenheden die de bergwegen door de Dolomieten rijk zijn elimineert en je tegelijkertijd in staat stelt om je honger naar bochtensnelheid van de lichtgewicht motor te maximaliseren -als de wegen zijn opgedroogd. De standaard afstelling van de vering was uitstekend, een ideale balans tussen een effectieve Opvallend is 'ie zeker wel, deze geel/rode kleurstelling, maar doe mij toch maar die rood/paarseen stabiele fiets in wisselvallige omstandigheden –de redelijk stugge demping is comfortabel genoeg op door verkeer kapotgereden stadse wegen of door vorst beschadigde bergwegen, terwijl de rijkwaliteit voor sportfiets begrippen tot tevredenheid stemt. De fiets is ook zeer wendbaar, met een ongekend kleine draaicirkel voor een motor met volle kuip.
Zoals de eerdere Aprilia designs is het goed ontworpen fullcolour TFT display zeer goed afleesbaar wanneer je er een snelle blik op werpt, met de verschillende pagina’s met informatie zeer goed toegankelijk – hoewel erdoor scrollen het best bij stilstand kan worden gedaan. De homepage heeft precies genoeg data om niet als te druk te worden ervaren, met een grote centrale snelheidsmeter, een versnellingsindicator aan de rechterzijde, het klokje en de tripmeters onderin en de toerenteller die over de snelheidsmeter loopt - met daarboven de indicatoren voor motortemperatuur en benzineniveau. Onderin het FTF display vinden we nog eens zes indicatoren terug, en dan zijn er nog de 17! controlelampjes die rond het TFT scherm zijn aangebracht. Je hoeft niet bang te zijn over te weinig zaken te worden geïnformeerd.
Conclusie
Ondanks de snelheid waarmee de motor klaar voor productie is gemaakt vanaf dat moment twee jaar geleden toen het showmodel werd onthuld, lijkt de RS 660 tot in het kleinste detail zorgvuldig te zijn uitgewerkt, kwaliteit en niet de prijs is overduidelijk het uitgangspunt geweest. Los van de grootlicht schakelaar – elke motor van de launch leek last te hebben van deze klein maar wel irritant dingetje – is € 12.450 mag misschien een hoop geld zijn als je 'm met een NInja 650 vergelijkt, maar zo moet je 'm ook niet zien. Een kleintje RSV4, de helft in prijs maar dubbel zoveel plezierhet niet instelbare koppelingshendel het enige wat op de motor aan te merken is, voor motorrijd(st)ers met kleine handen staat het hendel te ver van het handvat. Oh – en dat kleine kussentje dat voor een duozit door moet gaan lijkt eerder op een middeleeuws martelinstrument. Dat is echter het enige wat op de RS 660 aan te merken is. Serieus. Ik daag je uit om naar de dichtstbijzijnde Aprilia dealer te gaan en ‘m zelf te testen – Aprilia snapt dat demo’s essentieel zijn om va de RS 660 een commercieel succes te maken. Dit is een motor die een nieuwe categorie heeft uitgevonden en dat op een overtreffende manier heeft gedaan.
De RS 660 zal zeker voldoen aan de zeer hoge verwachtingen van de potentiële clientèle wiens aandacht hij heeft weten te trekken, als een waardige erfgenaam van de RS250. Dit nieuwe model zal niet alleen de meer ervaren motorrijders bevredigen, maar vooral ook diegenen die net de A2 academie met succes hebben volbracht en de wereld van “volwassen” sportmotoren willen binnentreden. Gebalanceerd en doeltreffend zijn de twee woorden die deze zeer significante nieuwe Italiaanse motor het best samenvatten. Een motor die het veld zal leiden bij het inluiden van een compleet nieuwe generatie middenklasse sportfietsen. Want Aprilia heeft nog een 95 pk sterke Tuono 660 in de pijplijn, die voor februari 2021 staat gepland, later dat jaar gevolgd door een Tuareg 660 Adventure Tourer. Dit alles wijst op niets minder dan een langverwachte revival van het merk Aprilia met een opwindende reeks aantrekkelijke middenklasse modellen, waaraan het de afgelopen jaren in wezen ontbrak.
Deze fiets zet Aprilia weer op de kaart – geloof me maar!
Technische gegevens
Merk/model | Aprilia RS 660 |
Motor | |
Type | Paralleltwin met 270° krukas |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 659 cc |
Boring x slag | 81 x 63,93 mm |
Compr. verh. | 13,5:1 |
Klepaandrijving | 4 kleppen per cilinder, DOHC |
Ontsteking | Magneti Marelli digital electronic ignition systeem, APRC, cruise control |
Starter | elektrisch |
Benzinetoevoer | injectie, 2 Weber-Marelli 48-mm throttle bodies met 4 injectors |
Smering | wet sump, geforceerd |
Vermogen | 100 pk @ 10.500 tpm |
Koppel | 67 Nm @ 8.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, Aprilia Quick Shift (AQS) |
Eindoverbrenging | ketting |
Koppeling | natte meervoudig platen, kabelbediend, anti-hop |
Chassis | |
Frame | Twin-spar aluminium frame |
Wielbasis | 1.370 mm |
Balhoofdhoek | 24,1° |
Naloop | 104,6 mm |
Vering voor | 41 mm Kayaba upside down, volledig instelbaar |
Vering achter | Monoshock, volledig instelbaar |
Veerweg voor | 120 mm |
Veerweg achter | 130 mm |
Voorrem | dubbele 320 mm schijf, Brembo Monobloc 4-zuiger radiale remklauw, instelbaar Bosch bochten-ABS |
Achterrem | enkele 220 mm schijf, Brembo 2-zuiger remklauw, instelbaar Bosch bochten-ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 1.995 mm |
Breedte | 745 mm |
Hoogte | n.b. |
Zadelhoogte | 820 mm |
Gewicht | 183 kg rijklaar |
Tankinhoud | 15 liter |
Reserve | 4 liter |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 12.450,00 |
Adviesprijs BE | € 11.050,00 |
Importeur NL | Piaggio Vespa B.V. Breda |
www.aprilia.nl |