14 november 2017

Verslag EICMA 2017

De persconferenties van de grote merken waren voor liefhebbers online te volgen en direct downloadbaar voor de motorbladen. Je zult gemerkt hebben dat we er bij Motorfreaks als de kippen bij waren om je dit nieuws zo snel mogelijk te brengen. Maar er was meer nieuws te bespeuren op de Eicma. Motorfreaks speurde de beurs af en liet geen stand ongemerkt passeren. Hier is wat je nog niet op Motorfreaks vond…

Motorfreaks let op de kleintjes

Door: Peter Aansorgh 

Veel nieuws

We hebben wat afgelopen op de beurs. Ongeveer 15 km per dag! En we hebben veel nieuws gezien. Waarbij er toch een aantal trends te bespeuren zijn. Ten eerste heeft elk zichzelf respecterend merk tegenwoordig een kleuren TFT dashboard met connectiviteitsfuncties. Dan zijn er vele merken die met scramblers en met leuke lichte motoren komen. De Kawasaki Ninja 400, de Honda CB300R en hele sloten Chinese motoren die helaas niet allemaal in Nederland te koop zijn. Kleintjes worden groot. En volwassenMaar de kwaliteit lijkt beter te worden en daar moet de gevestigde orde voor vrezen, want goede kwaliteit tegen de helft van de prijs moet een doemscenario voor ze zijn. Over doemscenario’s gesproken: het is opvallend dat elektrische motoren bijna zonder uitzondering van nieuwe en Chinese merken komen. De grote merken lijken er – behalve BMW - weinig belangstelling voor te hebben. Ik ook niet, want zolang onze elektriciteit uit kolen en gas heb je op benzine gewoon een lagere CO2-uitstoot, dus heeft elektrisch rijden geen zin. Verder was het een beetje een beurs van tegenstellingen. Merken met weinig nieuws. Suzuki kwam niet met een nieuwe Bandit, met een echte toermotor of met vernieuwde customs. Suzuki-fans moeten het doen met de SV650X, een SV met een kuipje en een ander zadel. Wat mij betreft “fake news”, net als andere kleurtjes, Most Beautiful of Show. Die Panigale V4 welteverstaaneen extra fietsbel of de toevoeging van tractiecontrole. Nuttig, maar naar mijn smaak niet genoeg om een motor echt als een nieuweling te betitelen.

Jongeheer

Er was wel degelijk veel echt nieuws. Neem BMW, met een nieuwe K1600, een leuke C400X scooter en nieuwe BMW F750 en F850 modellen. Neem Honda, met drie nieuwe CB’s - waaronder een CB1000R 'Neo Sports Café', een vernieuwde Africa Twin en een nieuwe GoldWing. Neem Yamaha, met nieuwe Tracers 900, een luxe adventure versie van de XTZ 1200 Super Ténéré, een nieuwe MT-07 en MT-09SP, een nieuwe X-Max 300 en natuurlijk de Niken, de unieke motorfiets met twee voorwielen, die toch echt gaat komen. Neem Kawasaki, dat naast een nieuwe Ninja 400, een prachtige Z900RS en RS Café ook een geweldig fraaie HP SX leverde. Een toer-sportmotor met een supercharger en 200 pk. Volkomen nutteloos, maar wel indrukwekkend. Net als de tot "Most Beautiful Bike of Show" verkozen Ducati Panigale V4 met 214 pk, 226 pk zelfs als je de uiteraard niet straatlegale Akrapovic race uitlaat monteert. Schitterende techniek, waarvan je het kwijl uit de mond loopt. Maar, zoals een collega zeer plastisch vergeleek: het is zoiets als een jongeheer van 60 cm. Ziet er van een afstand verdomd indrukwekkend uit, maar eigenlijk kun je er niks meer mee. Dat kun je dan weer wel met de Scrambler 1100, de 959 Panigale Corse en de Multistrada 1260. Ook daar vraag ik me overigens af wat voor nut het heeft om nog groter te gaan en nog meer vermogen te hebben. Als het zo doorgaat hebben we over tien jaar een MultiStrada 2200 V4. Wat dat betreft heeft Honda het met de nieuwe Africa Twin Adventure Sports beter bekeken, die blijft 1000cc en dan kun je de motor ook lichter en handelbaarder houden. 

Teleurstellingen

Enige teleurstellingen waren er ook. Triumph bracht (alweer) twee nieuwe Tigers, maar wordt het niet eens tijd voor een nieuwe ST of een moderne, lichte A2 motor? KTM kwam met de lang verwachte 790 Duke, maar de 790 Adventure R blijft een Proto, net als de Yamaha Ténéré 700 en de werkelijk schitterende Moto Guzzi V85 allroad, die overigens voor 2019 gepland staat. En eigenlijk had ik ook een nieuwe Transalp of een CRF450 Rallye verwacht, om nog eens wat te noemen. Of die Kawasaki met 400cc en een verbruik van 1 op 30, maar dan wel met 100 pk dankzij superchargertechniek. Of motoren met remenergieterugwinning. Laten we het er maar op houden dat er behoorlijk wat in het vat zit. Een mens moet wat te wensen houden en voor 2018 is er zat te zien. Ook bij de minder grote merken:

Maar er was ook:

De 75e editie van de EICMA was echter nog veel meer te ontdekken dan het grote nieuws van de grote fabrikanten - of zoals gezegd juist het ontbreken van groot nieuws bij sommigen. Niet voor niets is wordt de EICMA wereldwijd gezien als de meest toonaangevende motorshow. We hebben al het belangrijkste 'overige' nieuws voor je op een -alfabetische- rij gezet en trappen af met Adiva. 

Adiva 

Adiva stond met drie overdekte scooters op de beurs, de AD1, de AD2 en, je raadt het, de AD3. Nummer 1 en 3 zijn driewielscooters, nummer 2 heeft er twee. De AD1 is leverbaar als 125cc en 200cc machine, de AD2 en de AD3 hebben een 35 pk sterke, 400cc eencilinder onder het zadel. Informatie hadden ze niet, dus wat er nu precies echt nieuw is… Dat ze nog bestaan?

Aeon Elite 300R

Bij AEON stond er een hele fraaie 999 Elite R-scooter op de stand. Hij is zo nieuw dat hij in de brochures nog ontbreekt, maar de Chinese website stelt dat het om een “snelle” uitvoering van de 300cc Elite scooter gaat. Hij heeft verbeterde remprestaties met een vierzuigerremtang en een grotere hoofdremcilinder, een 37 mm voorvork, een digitaal dashboard en een ruggensteun, alsmede aluminium treeplanken. De 300 motor heeft 251 cc en levert 25 pk.

AsiaWing LX450

Een puntgaaf afgewerkte 450cc Enduro voor 6490 euro. Het kan bij AsiaWing. Hij heeft een vloeistofgekoelde eencilindermotor met 449cc, die 45 pk bij 7500 tpm levert, een elektrische starter, 8 liter tankinhoud en hij weegt 125 kg. Het frame is van aluminium. Het voorwiel is 21 inch, het achterwiel 18 inch. Hij blijkt – net als zijn supermotard-broer - in Frankrijk en Duitsland al even te koop. Er is dus een Europese homologatie... Zie www.asia-wing.de.

Aprilia RX en SX

Aprilia let dit jaar op de kleintjes. Het toonde een nieuwe RX 125 en SX 125. De SX is een supermotard met 17 inch wielen, de RX een lichte allroad met 21 inch voorwiel en 18 inch achterwiel. Beide worden aangedreven door een 125cc- motor. Die hangt onder een stalen frame dat is voorzien van een dikke 41 mm voorvork met een veerweg van 240 mm. Het ABS-remsysteem heeft een anti-roll-over-functie, wat voorkomt dat je bij het remmen over de kop slaat. 


Benelli

Ook het merk Benelli is nog springlevend. Het toonde in Milaan de nieuwe Leoncino 500 Sport. Deze sportieve motor wordt aangedreven door een tweecilinder achtkleps DOHC-lijnmotor, die 48 pk @ 8.500 tpm. Levert. De motor hangt in een vakwerkframe dat afsteunt op een 45 mm upside-down voorvork. Een digitaal dashboard en ledverlichting maken hem af. In Duitsland gaat hij voor €5.999,- over de toonbank.

Beta

Best veel nieuws bij Beta. Allereerste een nieuwe RR125 tweetakt enduromachine, bedoeld voor jongelingen die net hun 125cc-rijbewijs hebben. De eencilindermotor is voorzien van een reed valve en een elektrische starter. Dan nieuwe X-trainer 300. Dat is een tweetakt enduromachine die meer is bedoeld voor mensen die “soft” enduro rijden, een beetje een tegenhanger van de KTM Freeride dus. De X-Trainer weegt slechts 98 kg en heeft een zithoogte van “slechts” 910 mm. Tenslotte de RR racing modellen: die krijgen een geheel nieuw motorengamma bestaande uit tweetakt 250 en 300 en viertakten in 350, 390, 430 en 480cc.

FK Motors

Nooit van gehoord, zul je zeggen. Kan goed, want deze Chinezen stonden er om reacties te peilen en importeurs te zoeken. En wat mij betreft mogen ze komen, want ze hebben een aantal leuke motoren in het gamma, die behoorlijk modern ogen. Er is een FK Scrambler in 150cc, een FK19SF “City Street Fighter” en dan zijn er nog een 300RR Supersport en een FK300 ADV allroad. Die laatste twee zijn voorzien van een 302cc motor, die 26 pk levert in de allroad en 30 pk in de supersport. Die weegt 160 kg, de ADV 167 kg. Ik zou zeggen, laat maar komen…

Indian Bobber

De Amerikaanse fabrikant Indian voegt volgend jaar een bobber aan het gamma toe. Dit is een pure, laag gebouwde custom, voorzien van een 69 cubic inch V-twin, die 100 pk levert. Deze motor staat op 16 inch wielen en weegt 251 kg. En dan stond er nog een fraaie “racer”, de FTR1200, met een carbonfiber bodywork.


Hero Xpulse

Ook Hero, ’s werelds grootste motorfietsfabrikant – met 6,66 miljoen units in financieel jaar 2016-2017 - stond weer op de Eicma. Inmiddels zijn de verkopen in Turkije gestart, nu wil de Indiase fabrikant Europa veroveren. Naamsbekendheid hebben ze hier al gekregen door hun Dakar-deelname, wat trouwens komend jaar weer gaat gebeuren met CS Santosh, JRod en Oriol Mena in het zadel. Op de Eicma toonden de Indiërs de Xpulse, een prototype dat voor de Europese markt is bedoeld. Ik zou hem willen omschrijven als een “klassiek ogende reis-scrambler. In India gaan dit soort motoren overigens voor 600 Euro over de toonbank. Zal hier gauw het driedubbele worden, maar dan nog…

Keeway

Op de stand van Keeway twee in strak lycra gehulde dames tegelijk bij één motor. Dan moet die wel nieuw zijn. Blijkt te kloppen. Het is de RKF125, de nieuwe naked bike van de Chinese fabrikant. Met krap 13 pk geen motor om heel opgewonden van te raken. De TX125 ziet er wat dat betreft iets avontuurlijker uit, maar ook die zal in Nederland met zijn 11 pk geen volle zalen trekken. Als het nou in de toekomst eens een 400 wordt… Interessanter voor ons is dan ook de nieuwe scooter, de Silver Blade 250. Dit is een luxe scooter voor in de stad en erbuiten. Hij staat op 14 inch wielen en heeft met 21 pk net genoeg vermogen om op de snelweg mee te komen. Het brandstofverbruik moet 4,2 liter per 100 km bedragen, dat is ongeveer 1:24.

en nog meer:

Kymco Xciting S400 Sport Touring

Opwindend nieuws bij Kymco, althans, als we de naam van de nieuwe telg moeten geloven. Xciting S400 Sport Touring. Een modern ogende scooter met strakke lijnen en volledige ledverlichting voor en achter. Hij is afgeleid van de 400i, maar de vloeistofgekoelde eencilinder vierklepsmotor is bovenin iets sterker geworden en levert nu 36 pk @7500 tpm. Apart is dat het zadel in twee delen opklapbaar is voor toegang tot het laadruim. Verder is deze Xciting voorzien van een handmatig in hoogte te verstellen windscherm en er zal een “Noodoe” navigatie aan boord zijn. Dat zal in maart op de Tokyo motorshow verder uit de doeken worden gedaan. De Xciting weegt 189 kg en heeft 12,5 liter brandstof aan boord.

Kymco C Series Concept

Twee hele leuke concepten van Kymco: de C-Series CV2 en CV3. Een tweewieler en een driewielscooter, maar wel met hetzelfde design. Apart aan de op de Honda ADV gelijkende concepten is dat ze zijn uitgerust met een modulair “Multi-Fit”-concept: de zijkoffers, de topkoffer, de achterzitting en de overkapping kunnen gemakkelijk afgenomen worden om de scooter op je wensen voor dat moment aan te passen. Overigens is het heel bijzonder dat een scooter is voorzien van een geïntegreerde kofferophanging. Benieuwd of het concept werkelijkheid wordt…

Mash

Bij Mash wordt het toch al omvangrijke gamma nog verder uitgebreid, onder meer met de Café Racer 125. Een leuke naked voor het A1-rijbewijs, met een geprofileerde tank en een eenzits zitbank, die samen met de lage clip-ons voor een sportieve zit moeten zorgen. De 125cc krachtbron levert 11,6 pk @ 8750 tpm. Hetzelfde blokje zit ook in de nieuwe Dirt Track, een heel leuk ogende flat-track racer met een two-tone tank en een wat golvende mono-seat met kunststof “duoseatcover”. Hij staat op lekker ruig ogende banden.

Mondial

Mondial timmert aardig aan de weg. Het presenteerde in Milaan de Sport Classic 125, en de Sport Classic 300. Aannemende dat die laatste dezelfde motor heeft als de HPS300, dan zou het gaan om een 249cc eencilindermotor die 25 pk levert. Later in het jaren zullen er nog een eencilinder scrambler en streetfighter in 125cc en 300cc worden voorgesteld, evenals een café racer met een 400cc en 650cc eencilinder. Dan volgen er ook nog een streetfighter en een supersport met een 600cc tweecilinder.

Norton V4SS en V4RR

Goed nieuws voor Bertus. Norton bracht op de Eicma twee nieuwe motoren, de V4SS en de V4RR. Ze worden aangedreven door een 200 pk sterke, 1200cc V4 met een blokhoek van 72 graden. Het blok hangt in een handgemaakt aluminium frame. Ook in Engeland weten ze wat elektronica is: deze Nortons hebben een instelbare tractiecontrole, een antiwheeliesysteem, een instelbare motorrem, launch control, een in twee richtingen werkende quickshifter, diverse ride modes, een on board datalogsysteem en cruisecontrole. Het bodywork is van carbonfiber of van chroom, de wielen zijn bij de SS eveneens van carbonfiber.

Piaggio MP3 350/500

Piaggio brengt twee nieuwe versies van haar driewielscooter: De Piaggio MP3 350 Sport en de Piaggio MP3 500. Die laatste komt zowel in Business-versie als in Sport-uitvoering. De nieuwe MP3’s hebben een nieuw ontworpen grille, en een volledig ledverlichtingssysteem. Ook nieuw is het beter beschermende smoke-windscherm, het stuur en het zadel met comfortabelere vulling, uitgerust met een nieuwe rugleuning voor de passagier. De standaarduitrusting is eveneens verbeterd: De Business-versie gebruikt ook standaard de TomTom Vio-navigator, terwijl de Sport-versie pittigere en effectievere gasschokdempers en voorschijfremmen met een daisy-profiel heeft. De eencilinder van de MP3 500 levert nu 41 pk, 10% meer dan voorheen. De MP3 350 heeft een totaal nieuwe 350cc krachtbron die 30 pk levert. ABS en ASR is standaard op alle modellen.

Qingqi

Okee, goed kijken, want waarschijnlijk zie je hem nooit weer. De Qingqi 250 (spreek uit kinky). Leuke, goed afgewerkte supermotard uit China. Met een 250cc blok. Zou het kans maken in Nederland?

Royal Enfield Interceptor en Continental GT

Groot nieuws uit India, want Royal Enfield heeft een nieuw motorblok ontwikkeld. Het gaat om een oliegekoelde, 648cc paralleltwin met enkele bovenliggende nokkenas en een ietwat korte boring x slagverhouding van 78 x 67,8 mm. Het blok levert 47 pk @ 7.100 tpm, terwijl het maximum koppel van 52 Nm al bij 4.000 tpm vrijkomt. De blokken hebben digitale ontsteking en elektronische injectie. Ze hangen in een dubbel wiegframe. Op die basis zijn er twee nieuwe modellen. De Interceptor is een tweezitter met een relaxt geplaatst buizenstuur, de Continental GT een iets sportievere versie met een monozit en clip-ons. In dit artikel zijn we d'r trouwens al wat dieper op ingegaan. 

Sym Maxsym TL

Met de Maxsym TL biedt het Taiwanese Sanyang Motor een nieuwe maxi-scooter, de Maxsym TL. Volgens Sym is deze scooter geïnspireerd door de geest van de superbikes. De scooter heeft in elk geval een nieuwe DOHC achtkleps tweecilindermotor met balansas en natte koppeling. Het 465cc blok is star in het frame gemonteerd en levert 40 pk bij 6500 tot 7750 tpm. Het achterwiel wordt via een ketting aangedreven. Dat betekent dat deze Sym een “gewone” aluminium swingarm heeft, die via een unieke zeslinks multilinkvering met hoogteverstelling wordt afgeveerd. Aan de voorzijde heeft de Maxsym TL een upside-down voorvork. Zowel voor als achter staat de scooter op 15 inch wielen. Een dubbele schijfrem met radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen en ABS draagt zorg voor de vertraging. Verder is de Maxsym voorzien van volledige ledverlichting.

Sym FNX Concept

Ook Sym liet een concept-bike zien in Milaan. Het thema van het uiterlijk is “Art Fusion”, een mengeling van Europese fashion, Oriëntaalse cultuur en esthetische elegantie. Nieuwe technologieën als Zero Resistance Starter & Generator en Anti-Lift Engine Hanger system zouden hierop ook worden toegepast.

Sym NH Trazer

Bij Sym stond ook nog een leuke allroad op de stand, de NH Trazer 200. Deze allroad wordt aangedreven door een vierkleps eencilinder injectiemotor met 183cc inhoud, goed voor 18 pk @ 8.500 tpm. De motor heeft achtervering met een linksysteem en een gecombineerd remsysteem met dubbele schijfremmen. De NH Trazer staat op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel, hij heeft een ledkoplamp en een lcd-dashboard.

Um

Het Amerikaanse Um verkoopt inmiddels op vier continenten, waaronder Europa. In Duitsland is de range, bestaande uit elf motoren, al te koop. Aan dat gamma werd op de Eicma de Renegade Scrambler 125 toegevoegd. Dat is een modern ogende naked bike, aangedreven door een vloeistofgekoelde 124,2 cc-viertaktmotor, die 15 pk @ 10.500 tpm levert. De motor heeft een stalen buizenframe, een normale achtervork en 17 inch wielen. In het voorwiel zit een enkele 300 mm voorremschijf De tankinhoud is 13 liter. Verder liet Um nog een prototype van een elektrische motorfiets zien. Toekomstmuziek…

Vespa Primavera

De Vespa Primavera krijgt volgend jaar een reeks updates voor meer comfort en veiligheid. Zo krijgt deze cultscooter aluminium vijfspaakswielen met 12 inch diameter en ledverlichtingstechnologie voor en achter. De “Bike Finder”  en het op afstand te openen zadel zijn nu eveneens standaard. Verder zijn er cosmetische aanpassingen, zoals de “stropdas” op de voorkant en de chromen top op het spatbord. De Primavera S krijgt daarnaast ook nog een volledig digitaal, 4,3” TFT-kleurenscherm in het dashboard.  Dan komt er ook een speciale Primavera 50th Anniversary-versie: deze 125cc scooter is voorzien van lichtblauwe en bruine kleuren met bijpassend zadel, grijze wielen en natuurlijk een speciaal logo op het achterspatbord.

Vespa Sprint

Ook de Vespa Sprint is voor 2018 up-to-date gebracht met ledverlichtingstechnologie, een Bike Finder en een afstands-zadelopener Wat ook nieuw is, is de "stropdas" op de voorkant, een toevoeging die de Vespa Sprint-lijn up-to-date brengt, waardoor hij zich onderscheidt van vorige versies. De S-versie kreeg daarnaast een multifunctioneel full-colour TFT-scherm.

Vespa Elettrica

Vorig jaar werd hij al aangekondigd, nu komt hij echt: de Vespa Elettrica. Het hart van de Vespa Elettrica is een elektromotor met een continue-vermogen van 2 kW en een piekvermogen van 4 kW, vergelijkbaar met een 50 cc bromscooter. Nu is het wachten nog op een motorscootervariant.

Zontes

De Chinese motorfabrikant Zontes maakt voornamelijk 250cc motoren, met een zeer futuristisch uiterlijk. Op de Eicma stonden nog een aantal toevoegingen aan het gamma, zoals de 310, een toer/sportmotor, de ADV, een leuke allroad met valbeugels en koffers en de 310V sport Concept. Zontes is in Engeland te koop, dus Europese goedkeuringen zijn er. Ik zeg, laat komen dat spul!

En dan… Elektrisch…

Ach ja, wie op de Eicma rondloopt struikelt over de chinezen en over Europese visionairs die het elektrische ei van Columbus aanprijzen. Tot de serieuzere behoort Govecs, die een elektrische, nostalgische Schwalbe aanbiedt, die 90 km/uur haalt. Elektrisch niet sexy? Daar weten ze in Italië wel wat opVan dezelfde fabrikant een wat hippere, op een Vespa gelijkende Elly, compleet met digitaal Bosch dashboard. Ook Volta liet van zich horen met de nieuwe Volta Forest, een heuse allroad. Voorzien van ledverlichting en een 4 kWh accu waarmee je tot 100 km kunt halen. Energica toonde de Eva EsseEsse9, een naked bike met een 109 pk sterke motor, die begrensd is op 200 km per uur. In eco-mode haalt hij 200 km uit een 11,7 kWh accu. Dan nog een hoop hoopvollen waar we maar beter niet al te veel woorden aan vuil kunnen maken, tot ze daadwerkelijk hier te koop zijn. Zoals de Arlix, de Futuro, de Adkoll, iTango, SuperSoco. Ach, het heeft allemaal zo weinig zin zolang we de elektriciteit nog uit fossiele brandstof halen…

 

Door:

Motorfreaks

Deel