Zoeken

Vergelijk: Moto Guzzi Norge 1200 vs Yamaha FJR 1300

Pagina 3

17 november 2006
Inhoudsopgave
Vergelijk: Moto Guzzi Norge 1200 vs Yamaha FJR 1300
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Het materieel

Het is de FJR waar ik mee aan kom rijden op het rendez-vous. Een bekend beestje, maar een feest van herkenning. Op de een of andere manier doet de motor minder sportief aan dan bij het vergelijk met BMW en Honda. En een heel klein beetje is dat te wijten aan het gedistingeerde (en ditmaal egale) verenkleed van de motor. Dat verenkleed is trouwens een toonbeeld van afwerking; werkelijk overal is de motor voorzien van een dikke laag lak, ook aan achterzijden van kapjes en dergelijke, we hebben het wel eens anders gezien. Zelfs het fraaie bagagerekje is in kleur meegespoten, en daar merk je het het best: het is geen goedkoop verfje ook. Ook misbruik in verband met fotoapparatuur en zelfs een statief werd moeiteloos verwerkt, geen krasje te zien. Detail, maar wel mooi. Wat verder naar voren komen we een iets ingrijpender detail tegen, een nieuwtje voor dit jaar: het verstelbare zadel. Met een kinderlijk eenvoudige handeling is het zadel in hoogte in twee standen verstelbaar en komt zo dus nog verder tegemoet aan een breed publiek.

Met eenzelfde reden zit vlak daarvóór nog een slimmigheidje; aan weerszijden is de kuip ter hoogte van je knieen/schenen in breedte te varieren, wat voor de windbescherming aanzienlijk uitmaakt. Nou is ondergetekende niet groot genoeg om een brede kuip noodzakelijk te maken (of is de 'standaard' windbescherming van de FJR op kniehoogte al meer dan voldoende), dus over het algemeen blijven die fraaie vleugeltjes mooi in aerodynamische stand staan, maar het kan wel. Als laatste echt opvallende feature vinden we de kapjes op de spiegels, maar die zijn optioneel en horen dus niet bij het standaardpakket.

Lunchpakket
Eenmaal aangekomen en gewapend met een verse fastfood-cappuccino lopen we eens om de twee motoren heen en nemen we de verschillen - op het eerste gezicht - eens goed in ons op. Ziet er wel goed uit zo, die Norge. Leuk op de details, maar ook qua geheel een zeer nette fiets. Oogt voornamelijk van voren een stuk smaller en hoger dan de FJR, maar dat is op zich niet zo gek en zeker niet nadelig. Het oogt wat lichtvoetiger, al scheelt het volgens de gegevens slechts een paar kilo. Nieuwsgierig worden vervolgens koffers gedemonteerd om te zien of de lijn van de motor dat ook overleeft ( in tegenstelling tot de Pan European...) en ontdekken daarbij dat de Guzzi een redelijk originele manier van bevestigen heeft.

Werkt overigens wel, en inderdaad... zonder koffers valt nog best te leven. Als we dan toch op de knieen zitten te pielen… mocht je je genoodzaakt voelen de vering aan te passen, het kan wel, maar je zult daarvoor toch even moeten zoeken. Kapje weghalen, dan wat zoeken... maar het kan. Nee, dan de FJR; die doet dat heel anders. Met een goed bereikbare stelknop aan de zijkant is de achterschok verstelbaar in hard of zacht. Simpeler kan niet. In werkelijkheid is zowel de voor- als achterzijde volledig instelbaar, maar over het algemeen verandert men (zeker bij een dergelijk kaliber motor) niet snel iets aan instellingen, of het nou fabrieksinstellingen zijn of zelf geoptimaliseerd; eenmaal ingesteld blijft het zo. Het knopje is echter zo makkelijk en eenvoudig dat dit toch nog een moeite is die genomen kan worden een het verschil kan betekenen bij volle belasting.