Zoeken

Vergelijk: Honda CBR650R versus Kawasaki ZX-6R 636

Geldig vergelijk of niet?

25 juli 2019

Dus, beginnend bij het begin, hebben we hier nou een geldig vergelijk of niet? Nou is het natuurlijk nooit helemaal vergeefs en vergezocht: als het twee wielen heeft en rijden kan telt het mee. Maar in dit geval gaat het om twee verschillende aanpakken van grofweg dezelfde doelgroep: de sportieve rijder die zowel op als buiten het circuit wil kunnen rijden, lol wil hebben en misschien ook net wat
De nieuwe Blade ziet er zeker flitsend uit. Oh nee, CBR650R. Kun je nagaan...

Bekende Honda knopjes aan het stuur. Display ziet er stukken beter uit dan de oude 'F'

Quickshifter is accessoire, maar zeker een aanrader. Showa vork is niet instelbaar, maar 't is wel een Dual Valle
meer dan honderdvijftig kilometer op een dag wil maken. Om met dat laatste te beginnen: die kilometers had ik al in de pocket voordat de bui ophield, dus dat zit wel snor. Vinkje. 

De verschillende aanpak maakt het juist leuk. Maar je kunt natuurlijk het verhaaltje al inschatten: wil je voornamelijk op de weg rijden maar soms ook op het circuit, dan ben je heel tevreden met de CBR. Wil je echter gewoon altijd sportief knallen maar wel met een beetje uithoudingsvermogen, zoals we in de nineties niet anders deden, dan is de ZX-6R waarschijnlijk helemaal je ding. En tóch gaan we er nog even wat dieper op in. 

 Dus...supersports, of vergelijkbaar. Kom maar op dan. Zodra de koffie op is en het inderdaad een stuk droger lijkt te worden, kan het regenpak in de tas en de tas achterop. Nu gaat het tenminste ergens over. Blijft irritant, een leren overall als je er ook maar iets extra’s bij nodig hebt. Een rugtas is al jammer, een regenpak helemaal. Dat waren nog eens tijden, toen je nog gewoon over straat durfde met een heuptasje. Maar ja, er was ook een tijd dat we Aussies, Crocs en Birkenstocks ook helemaal de shit vonden. Of pasteltinten, of juist fluokleuren. Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen... toch? Of tenminste, dat denken we nu. 


Hoezo? We rijden toch op straat en dan is knie-aan-de-grond toch niet belangrijk, of wel? 

Toch vind ik het helemaal niet erg om hardop te kunnen praten over oogjes om je bagage aan te binden op de Kawa. Als het alternatief nog minder is, neem je het voor lief. Kun je nagaan, dan hebben we nog de duozit laten zitten... deze Performance editie krijg je normaal
Dan de Kawa. Het is groen en het... 

Ook hier alle belangrijke knopjes aan het stuur. Display is lekker oldskool racy 

Ook hier heeft de quickshifter z'n intrede gedaan. Showa vering is volledig instelbaar (zoals 't heurt)
ook een mooi afdekkapje bij, wat Kawa Benelux dan ook veel liever laat zitten, voor op de foto. Ja... da’s dan lekker jammer. Bovendien heb ik al effe op de groene gezeten, dus ik stap over op de Honda.

Nou had ik dus net begrepen dat die een beste windbescherming heeft en ik moet meteen zeggen... dat klopt best wel. Je zit sowieso een stuk rechter op, of minder extreem, hoe je het wilt noemen. Knap, als je bedenkt dat zonder zo’n groene er naast, het best oké is en de CBR bovendien sportiever is geworden ten opzichte van z’n voorganger. Maar daar moet ook direct bij gezegd worden dat die, met een Ninja 650 er naast, juist weer de sportieve van de twee is. En zoals we destijds zeiden, ook pas min of meer tot leven komt als de 650 twin buiten adem raakt. Hoe anders is het nu, als we een rollend sprintje trekken. Zou je denken –en dat beweert de fabrikant ook- dat het ding uitblinkt in de midrange. Niet per se bij piektoeren, maar wel als een viercilinder. Daar komt ook die extra 50cc vandaan, speciaal voor wat meer uit de onderbuik. Dat klopt dan ook wel, alleen... zet er dan geen ZX-6R naast. 


Precies. Gewoon een toerke doen. Snap die Burger niet met z'n raceoverall, met dit weer...