Zoeken

Vergelijk: Honda CBR650R versus Kawasaki ZX-6R 636

Bijna droog

25 juli 2019

Eikel. “laten we afspreken in het zuiden, dan zijn we al een eind op weg. Volgens buienradar is het na negenen al bijna droog en kunnen we de rest van de dag rijden, dus we hoeven niet vroeger dan dat”. Behalve dan dat ’t voor mij al dik anderhalf uur rijden is tot daar en bovendien beweegt genoemde bui vanuit ’t zuiden omhoog en naar ’t westen… en ik kom uit Noord en west. Supersport dood? Als er iets is dat deze twee fietsen wel bewijzenAnderhalf uur de zwaarste zondvloed van het jaar. Eikel. En als meneer dan eindelijk arriveert, stapt ie vrolijk lachend af. “Mijn spijkerbroek is niet eens doorweekt joh, briljant ding die Honda!”. Eikel. Als ik ruimte had gehad, had ik een tweeloops meegenomen.

Maar zo ver is het niet gekomen en het moet gezegd, de rest van de dag verloopt voorspoedig. Bovendien zat ik met m’n billen in het zadel van de beste supersport van het moment. Dat zal ‘m leren.  Maar dat zal tegen dovemansoren zijn zo lang de zon niet schijnt en hij niet op een circuit rijdt. Goed punt.

Die Honda van hem is namelijk ook echt goed in wat ’t moet voorstellen. Geen uitontwikkelde circuitfiets, maar een mooie balans tussen comfort, reiscapaciteit en sportiviteit. Oftewel: typisch Honda. Hoewel ze het zelf niet met zoveel woorden zeggen is de nieuwe CBR precies de voortzetting van de lijn die eindigde bij de vorige CBR 600F, ook wel bekend als de F4i en misschien de F Sport. Alhoewel die twee behalve het subframe nagenoeg identiek waren. Tel daar twintig jaar ontwikkeling bovenop en je krijgt zoiets als dit. Inclusief quickshifter, ABS en tractiecontrole, dus echt wel modern. Maar goed, destijds was winst in het supersport WK nog top prioriteit en dus verscheen daar plots de RR. De rest is geschiedenis, maar de oude F4i zijn we nooit vergeten. 

Dat is een bewuste keus van Honda geweest, net als het een heel bewuste keus van Kawa is om juist wél door te gaan waar ze gestopt waren, bij de ZX-6R. Nou was die met 636cc al een klein beetje richting alledaags gebruik geschoven en dus dan toch wel dat er zeker leven is na de dood...volgens de Kawa filosofie meer dan ideaal. Maar toch houdt het groene kamp wat meer vast aan de hi tech top end van de recente geschiedenis en mikt daarmee op de titel van beste Supersport van het moment. Met de teloorgang van de klasse, zou dat niet zo moeilijk moeten zijn. Daar komt dan ook nog eens bij dat de 6R niet zomaar een klein beetje goedkoper is dan z’n naaste concurrent…. Zou er nú een nieuw kampioenschap worden opgezet, dan heeft ook Kawa een probleem, omdat de motor meer dan 600 cc aan boord heeft, maar… dat geldt ook voor de Honda en bovendien gaat het in de ‘real world’ ook om bruikbaarheid búiten de circuitgrenzen. En aan de andere kant is de motor wel heel erg goed op een circuit en dat maakt ‘m juist weer veelzijdiger. In de meeste gevallen neem je toch je wegmotor mee naar een circuit en dan tellen limieten aan cilinderinhoud lang niet zo strikt. Maar ik praat in een rondje.