Zoeken

Test: Zero SR/F

Het werd tijd

11 juni 2019

Ergens is het wel logisch dat het in Californië gevestigde Zero Motorcycles is geweest dat uiteindelijk deze horde heeft genomen, omdat het de pioniers zijn van de elektrische motor tien jaar geleden met de 2009 Zero S - de eerste serieproductie E-motor in die pre-Tesla dagen. Toegegeven, de Vectrix maxi-scooter ging Zero voor, maar die was geen lang leven beschoren, tien jaar na dato blijft Zero de wereldwijde leider van de e-bike sector, als 's werelds grootste fabrikant van elektrische motorfietsen. En dat is zelfs inclusief China, waar elk jaar miljoenen tweewielige elektrische fietsen Sam Paschel als de Elan Musk van Zero: Waar die F in SR/F voor staat? Fast, Furious, Fun, Fighter. We horen de Petrolheads al zeggen dat die letter toch echt voor Flop staat(overwegend scooters) worden verkocht. In eerste instantie onder de naam Electricross werd Zero in 2006 opgericht door voormalig NASA-ingenieur Neal Saiki, die het bedrijf startte in de garage van zijn huis in Scotts Valley, ten zuiden van San Francisco. Daar, in wat nu haar 6.225 m² fabriek is, heeft Zero jaar na jaar de productie van haar reeks modellen verhoogd met een aanhoudende 40% jaarlijkse groei voor wat zowel omzet als verkoop betreft, volgens Paschel - maar met een verrassende wending. "Vorig jaar was Europa wat groei betreft groter dan de VS," onthult hij. "In 2018 groeiden beide regio's sterk, maar in Europa gaat het harder dan in de Verenigde Staten. In Europa is het momenteel 55% tot 60%, waar de groei in de Verenigde Staten bij 20% blijft steken. Europa is nu verantwoordelijk voor ongeveer 52% van onze business, het is dus als onze snelst groeiende regio een enorm belangrijke markt voor ons."

Wat een andere reden is waarom de komst van de SR/F zo goed is getimed, want Zero heeft z’n belangrijkste model compleet omgetoverd tot een gespierd uitziende Europese stijl Naked hotrod, klaar om tot de verbeelding te spreken van klanten aan deze kant van de Atlantische oceaan, met de prestaties en stuureigenschappen die overeenkomen met dat design. “Als elektrisch rijden een transformerende ervaring is die je het gevoel geeft meer verbonden te zijn met het milieu als gevolg van het ontbreken van geluid en emissies, wilden we ervoor zorgen dat deze motorfiets dat op steroïden deed!” zegt Zero's Chief Technical Officer Abe Askenazi, die het afgelopen decennium de stuwende kracht is geweest achter de steile ontwikkelingskuur na daarvoor als Voor het eerst heeft Zero een kleimodel op ware grootte gemaaktCFO bij Buell te hebben gewerkt. "Waar de F in SR/F voor staat? Oké, meestal voor Fighter, maar je kunt ook zeggen dat het ‘Fast’ is, het is ‘Furious’ en het is ‘Fun’ - er zijn veel 'F'-woorden die het beschrijven! We wilden dat de SR/F het volgende niveau vertegenwoordigt van wat een Streetfighter in 2019 kan en zou moeten zijn. "

Om die visie te creëren, startte Askenazi & Co. vanaf zero (sorry!) - minder dan 10 % van de onderdelen zijn van het oude topmodel SR gebruikt. De centraal in het hart van de motor geplaatste accubak is zowel visueel als dynamisch volledig opnieuw ontworpen, zijn gegoten aluminium vorm is van verticale vinnen voorzien voor betere koeling tijdens het opladen. In het midden in grotere aantallen dan aan de zijkanten, omdat daar het accupakket het warmst wordt. Daarnaast ziet ‘er ook nog eens stukken beter uit dan een lompe rechthoekige doos zoals het voorheen was. Zero's Director van Industrial Design Matt Bentley en zijn team van drie man hebben zijn erin geslaagd om een design te maken dat veel meer tot de verbeelding spreekt, waarbij vorm de functie volgt. Het is zeker geen toeval dat de SR/F het eerste Zero model is waarvan eerst een kleimodel is gemaakt.