Zoeken

Test: Vee Two Hailwood Replica

Uitwendig identiek

23 februari 2019

De Vee Two Hailwood replica – genaamd de V2H – was ontwikkeld door de in West Australië gevestigde Brook Henry, een wereldwijd gerespecteerd specialist in de eerste generatie Ducati 90° V-twin Desmo motoren met koningsas SOHC-nokkenasaandrijving zoals in Hailwoods machine. Henry’s bedrijf Vee Two Australia had de originele tekeningen weten te bemachtigen, evenals de relevante gietmallen en verschillende sets gietstukken voor het speciale fabrieks Desmo motorblok dat Mike the Bike in z’n comeback naar de overwinning reed. Met de mallen is gegarandeerd dat het motorblok dat de Vee Two Hailwood Geestelijke vaders van de Hailwood replica: Brook Henry (li) en Paul Taylor (re)Replica aandrijft uitwendig een exacte kopie is van het blok dat Mike z’n historische overwinning gaf. “Het is altijd mijn droom geweest om deze motor te bouwen, maar het zou tot nu niet mogelijk zijn geweest,” zegt Henry. “Ik heb hard gewerkt om het blok uitwendig identiek te maken aan het 1978 blok, maar inwendig is het door-en-door modern.”

De replica motorblokken genaamd Ritorno (Italiaans voor comeback) zijn Down Under geproduceerd door Henry en daarna naar Californië verscheept, waar elke V2H fiets door de Britse expat Paul Taylor, Henry’s partner in Vee Two USA, zal worden geassembleerd. Taylor’s Amerikaans bedrijf TMR (Taylor Made Racing) maakt onder andere raceuitlaten en carbonfiber plaatwerk voor de motorsport industrie, en is ook verantwoordelijk geweest voor het design en de productie van de futuristische Brough Superior Moto2 racer met carbon monocoque frame waarmee Jeremy McWilliams in 2014 de Britse Grand Prix reed. Het V2H rijwielgedeelte is in Italië gebouwd door Pierobon, Het origineel en de replica, afgelopen jaar tijdens Classic TT. Vraag is: wat is nou wat?waarbij wederom de originele tekeningen van de race-winnende machine zijn gebruikt. De kuip is ook een exacte replica van Hailwoods Castrol gesponsorde TT-winnende machine, tot aan de lokaal in L.A. door Sign-All gemaakte reeks stickers op de rood en groen gespoten kuip toe. 

“De looks van de motor zijn identiek aan toen Mike op 3 juni 1978 naar de overwinning reed, dus is het een echte Hailwood Replica,” zegt Taylor. “Het is echter behoorlijk moeilijk geweest om ‘m op dit niveau te krijgen omdat veel gedetailleerde informatie ontbreekt. Neem bijvoorbeeld de kleur van de verf, het was ontzettend moeilijk om dat goed te krijgen, omdat de oorspronkelijke racer is overgespoten na meerdere race-incidenten. We vonden toen echter een gast die boven de oude werkplaats van NCR in Bologna woonde en wiens vader daar spuiter was. Hij vertelde ons dat de kleur Lancia Rosso Corsa was om precies te zijn –
Nogmaals: het origineel

en de kopie
maar dat kun je nergens meer kopen. Hoe dan ook, we werden met een Italiaanse verfspecialist in contact gebracht die verf wist te leveren die identiek is aan de originele kleur. Ons doel was om een visueel exact gelijke replica te maken van de motor zoals die over de finishstreep reed en we denken dat we daarin zijn geslaagd.”

Om dit te realiseren heeft Vee Two ook een beroep gedaan op de expertise van Steve Wynne, de man die verantwoordelijk was voor de originele door NCR gebouwde 900 TT F1 machine en ‘m onder de vlag van Sports Motorcycles prepareerde voor de Isle of Man TT. “De steun van Steve, hem dingen hebben kunnen vragen wat we in foto’s hadden gespot, om feiten van mythes te kunnen onderscheiden, heeft veel geholpen,” zegt Brook Henry. “Het is goed om hem aan boord te hebben, om er zeker van te zijn dat elke motor die wordt gebouwd legitiem een oprechte replica kan worden genoemd.” Het gevoel is wederzijds. “Je zou kunnen stellen dat deze motor authentieker is dan de echte,” zegt Steve Wynne. Mike heeft zijn TT-winnende machine naderhand een paar keer gecrasht, en dus hebben we ‘m moeten repareren zonder ons druk te maken om de originaliteit te behouden. De Replica die Vee Two heeft gebouwd is zo natuurgetrouw als mogelijk is aan de machine waarmee Mike the Bike tijdens zijn comeback in de 1978 Isle of Man TT, de race die hij op legendarische wijze wonMike over de finish reed, waar de echte racer in de loop der jaren daarna onvermijdelijke modificaties is ondergaan.”

Dat gezegd hebbende is het belangrijk te onderstrepen dat Vee Two USA exacte kopieën maakte van Mike Hailwoods TT-winnende 900 F1 racer en geen herrezen voorbeelden van de Mike Hailwood Replica straatfiets, een productie 900SS voorzien van rood-en-groen kuipwerk waarmee de Ducati fabriek naderhand Hailwoods TT-succes flink heeft weten te verzilveren. Het plan van Ducati was in eerste instantie om er 200 te produceren, maar het werden uiteindelijk meer dan 7.000 units van de MHR 900 – zonder daarbij ook maar een enkele lira aan royalty’s te betalen aan noch Steve Wynne, noch Pauline Hailwood. De V2H is daarentegen een identieke kopie van de echte ex-Hailwood race-winnende machine die nu sinds 1988 in eigendom is van de Amerikaanse enthousiasteling Larry Auriana, die door Steve Wynne wordt onderhouden. 


Steve Wynne, de man achter het succes van Hailwood in de 1978 Isle of Man TT, toen 'ie nog een stuk jonger was