Zoeken

Test: Harley-Davidson LiveWire

Verrassende Revolutie

31 juli 2019
Geen discussie mogelijk. Dat uitgerekend Harley-Davidson, het meest conservatieve merk op planeet aarde met 116 jaar traditionele tweewieler engineering, als eerste van de grote merken de stap naar mainstream elektrische motoren zet, is minstens zo verbazend als het ironisch is. Dat Harley, het merk dat 25 jaar geleden nog probeerde het mechanische geluid van haar V-twin te pattenteren, een E-Hog op de markt zet waarvan het hardste geluid de fluittoon van de planeettandwielen in de aandrijving is, staat gelijk aan verraad.

Dat is echter precies wat is gebeurd met het debuut van de 2020 LiveWire, waarvan de leveringen binnenkort via 250 genomineerde dealers wereldwijd (waarvan 150 in de VS) zal worden opgestart, later gevolgd door de rest van de in totaal 1.800 wereldwijde outlets. Het is de volbrenging van een vooruitziend project dat in 2010 begon, net op het moment dat Tesla z’n momentum begon te krijgen en het in het noorden van Californië gevestigde Zero Motorcycles haar eerste elektrische motoren begon te leveren. Een vroege samenwerking tussen Elektro padvinders Mission Motors in San Francisco leidde tot een 33-tal merkloze prototypes, Knijp nog eens effe, dat ik zeker weet dat ik niet droomwelke in 2014 een wereldtournee maakten en 12.000 verschillende potentiele klanten in de gelegenheid stelde het prototype te rijden en te evalueren. 

Op basis van die feedback, verkregen in gedetailleerd briefings, gaf Harley’s toen net nieuw benoemde President / CEO Matt Levatich in 2015 groen light de LiveWire voor productie te ontwikkelen, met als resultaat dat de motor nu in productie is genomen voor het heftige prijskaartje vanaf € 34.000. Een zeer heftig prijskaartje, zeker als je ‘m vergelijkt met z’n grootste rivaal, de Zero SR/F die in z’n duurste uitvoering voor ‘slechts’ € 23.090 over de toonbank gaat. Inclusief windscherm en handvatverwarming, twee dingen die de Harley niet heeft en dat is toch een behoorlijk premium prijskaartje voor het feit dat er Harley op de tank staat. LiveWire is leverbaar in drie verschillende kleuren – Vivid Black en twee kleuren die exclusief voor LiveWire zijn gemaakt, Yellow Fuse en Orange Fuse, twee kleuren die volgens Harley zijn gekozen om de geavanceerde technologie te reflecteren. 

In tegenstelling tot Harley’s concurrent uit Californië, die in de afgelopen negen jaar al een behoorlijke elektrische klantenkring heeft opgebouwd, heeft Harley die tijd gebruikt om achter de schermen project LiveWire door te ontwikkelen tot de fiets die nu in Harley’s fabriek in York, Philadelphia wordt geproduceerd. Samen met de twee andere goedkopere en simpelere elektrische tweewieler concepten die eerder dit jaar zijn onthuld. “Deze motoren zijn een significant onderdeel van het ‘More Roads to Harley-Davidson’ Het meest tegenstrijdige dat Harley ooit heeft gebouwd: het stuurt én het maakt geen geluid en dat zijn twee dingen die normaal niet in een zin met Harley-Davidson worden uitgesprokenstrategische plan de aanwas van een nieuwe generatie motorrijders te versterken via nieuwe producten in aanvullende segmenten,” zegt Matt Levatich. “We zien elektrische mobiliteit in deze als een zeer belangrijke katalysator. Het is onderdeel van onze investering in nieuwe productsegmenten – maar niet van al onze productinvesteringen, en ik kan je verzekeren dat we blijven investeren in geweldige, traditionele Harley-Davidson motorfietsen. We hebben ons ten doel gesteld om leidinggevend te zijn in het elektrificeren van de sport, net als dat we in 1903 met traditionele motoren hebben gedaan. Dit is deel van de toekomst van Harley-Davidson, en we verwachten hier leidinggevend in te zijn, en een elektrische technologie als onderdeel van een verschuiving naar een bredere portfolio. Dit is deel van de toekomst van Harley-Davidson, en onze toewijding om leidinggevend te zijn in de wereld van elektrische mobiliteit begint dit najaar met de productie van de 2020 LiveWire.”

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Alessio Barbanti and Matteo Cavadini